Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Who’s Gladys Thompson, anyway? (Auf der Suche nach Chuck Thompson, Jazz-Drummer)
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Danke! Wg dem Job bei Powell in Los Angeles: Das hatte ich gesehen, aber nicht gepostet, weil es ein bisschen frueh ist… Hab gerade bei Pullman nachgelesen (mein einziges Ebook, deshalb immer etwas unpraktisch), da steht ausfuerhlich, was fuer ein Disaster der Gig war, aber nichts zu Thompson…
Was Maxine Gordon betrifft: Anders als wir, hat sie ja vermutlich diese ganzen Hilfsmittel fuer die Recherche… Was sie in ihrem Artikel auch erwaehnt, ist, dass irgendwer nach 1962 (als Dexter Gordon Cheesecake aufgenommen hatte), nochmal die Namen auf das Foto geschrieben hat, Gordon, Russell, „Charlie Fox“ und Liston… und dazu kurioserweise „———, drums“, was zwar einerseits sagt, dass die Person fuenfte Person Drummer war / als solcher gesehen wurde, aber andererseits ueberraschend unsicher ist… Was gesichert ist, ist, dass Thompson auf der Session gespielt hat… Aber fuer das Foto kann ja auch einfach irgendwer mitposiert haben, der gerade da war, gerade fuer diesen lustigen Witz mit dem Becken auf dem Kopf… Ich find es jetzt auch nicht voellig klar, dass die Person nicht Thompson ist, wenn ich mit den anderen Bildern vergleiche… knifflig
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Aus dem Buch von Roy Porter (und Roy Porter ist sicherlich nicht auf dem Foto mit Melba Liston zu sehen).
Da steht noch ein bißchen mehr zum Cymbal von Porter im Buch…
Von hier.
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Noch ein Update. Im Buch von Roy Porter ist auf Seite 120 ein Gruppenfoto aus dem Bop City in San Francisco (1951).
Großes Zusammentreffen.
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gypsy-tail-windAch so, Hawes und Red Mitchell sind doch wirklich klar, da ging’s höchstens um Thompson oder nicht? Das Foto mit Melba Liston etc. ist auch im Buch von Maxine Gordon und sie schreibt dazu ein paar Zeilen (die die ganze Problematik des Buches offenbaren … die Session dauerte „nur drei Stunden“, die Stücke sind kurz … schon mal von der Musikergewerkschaft gehört und von 7″-Schellackplatten und ihrem Fassungsvermögen?
Schellackplatten sind mindestens 10“
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.nail75
gypsy-tail-windAch so, Hawes und Red Mitchell sind doch wirklich klar, da ging’s höchstens um Thompson oder nicht? Das Foto mit Melba Liston etc. ist auch im Buch von Maxine Gordon und sie schreibt dazu ein paar Zeilen (die die ganze Problematik des Buches offenbaren … die Session dauerte „nur drei Stunden“, die Stücke sind kurz … schon mal von der Musikergewerkschaft gehört und von 7″-Schellackplatten und ihrem Fassungsvermögen?
Schellackplatten sind mindestens 10“
Äh ja, klar … 10″ gab ca. 3 Minuten, 12″ etwas über 4 oder 4:30, glaub ich?
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaDas hier ist ein Foto von dem Gig der Hampton Hawes All-Stars im Memory Lane. Der Film hatte ein paar Jahre nach 1970 sogar einen „theatrical release“ (limited wahrscheinlich), es gab eine Videokassette Ende der 80er. Bei IMDB wird er nicht gelistet, aber es gibt Uploads von Ausschnitten davon im Netz. Die Performance habe ich mir letzte Woche angeschaut. Der Drummer „Bobby Thompson“ spielt die meiste Zeit mit dem Kopf nach unten gerichtet. Es gibt einen kurzen Moment, wo er hochguckt und auch kurz lächeln tut. Ansonsten hält er da alles zusammen und spielt die ganze Zeit mit ziemlich viel Druck durch, ein Solo hat er auch. Und er wirkt ziemlich weit vorne an der Bühne. Eine Aufnahme im Seitenprofil ist auch nur kurz zu sehen…hier stelle ich vorerst die meiste Ähnlichkeit mit dem Chuck im Bop City 1951 fest. Hals, Kinnpartie, Nacken, Haaransatz…von vorne ist das alles sehr viel schwieriger (s. Dexter Album) zu erkennen……das Foto, das auf Pinterrest zu sehen ist, könnte vielleicht ein Screenshot sein oder ein Scan von der Kassette, oder aus einer Zeitschrift.
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thelonicaNoch ein Update. Im Buch von Roy Porter ist auf Seite 120 ein Gruppenfoto aus dem Bop City in San Francisco (1951).
Großes Zusammentreffen.
https://books.google.de/books?id=lqHHgmB5l5AC&printsec=frontcover#v=onepage&q=chuck%20thompson&f=falseAh, krass, den post hatte ich uebersehen, danke … schwer zu sagen, wie sich das ins Gesamtbild einfuegt, also, wie der Mann nun wirklich aussah… ich hab auch mal wieder was, Steve Isoardi im Interview mit Clifford Solomon (Tenorist, vor allem bekannt von Ray Charles), waere spannend, das besser datieren zu koennen… er sagt ungefaehr 1958… hier gibt es noch mehr so Interviews
ISOARDI: How long did you stay with Roy Milton?
SOLOMON: A couple of years.
ISOARDI: Why did you leave?
SOLOMON: I got busted. [laughs] In ’57– I don’t know if that was– I know I got busted. I’m not sure if that’s why I didn’t come back.
In ’58, I think, I went to Vegas with Tommy and Evelyn Roberts. We were a lounge act at the Dunes [Hotel]. This was 1958 Las Vegas, which was no different then 1958 Mississippi, you know what I mean? So the drummer, Chuck Thompson, and I– You may remember Chuck Thompson through his work with „Bird“ [Charlie Parker]–
ISOARDI: I certainly know who he was, yeah.
SOLOMON: –Dexter [Gordon] and Hampton Hawes. He was with the Hampton Hawes Trio on the early recordings. So he was a hell of a drummer, jazz drummer. So we were working with– We went to play. So we did the opening night, and we were in the lounge. It was during– What did they call it? Not „Hell’s a-Poppin‘ Week,“ but anyway it was a week that was like a celebration, a centennial-type thing. [Hell Dorado]
You would have these kangaroo courts. They’d put you in a jail, which was like a caboose that was out in the parking lot of the hotel. You know, it was one of those kind of things. So we played the first set. People liked the music. They liked the show, right? So Chuck and I went into the coffee shop to get something to eat. The waitress reluctantly gave us some menus. As soon as we picked them up, this guy came along and took them up. He said that we couldn’t eat in there; we had to go in the kitchen. Chuck and I looked at each other and said, „Okay.“
We went and got my horn. He didn’t even get his drums. We had uniforms on, so we changed the uniform, left them draped over the chair. We didn’t have a dressing room. Wait. No. We wore what we had worked in to work because there was no dressing room. There was nothing for black entertainers. If you wanted to use the rest room you had to go outside behind a trash can or something. It was terrible. So Chuck and I just left. We just quit. We told Tommy, „We can’t stand it. We didn’t come up for this type of bullshit.“ Tommy was mortified. „We can’t play, man. Not under these– Eating in kitchens. You know what I mean. Come on, man.“
So there were two clubs on the west side, which was the black part of Vegas; there was the Louisiana Club and the Town Tavern. Now, this was after the– You heard about the Moulin Rouge hotel that was built?
ISOARDI: Oh, yeah.
SOLOMON: It was there but no business; it didn’t have anything happening. [tape recorder off] These two clubs, the Town Tavern and the Louisiana Club– The musicians that were playing on the Strip under these Jim Crow conditions–like Cab Calloway, Lena Horne, who was– They give Sammy Davis [Jr.] a lot of credit, but Lena Horne was the one that helped break up all that bullshit out there, because she said, „If my people can’t come in then you don’t want me in there.“ She was instrumental in helping to break up that stuff, and she did it in a way where it would be affecting business. She’s a very classy lady and had very great connections and a lot of clout. People say „Sammy Davis.“ Well, maybe he did. Of course, he was so involved in hanging out with the „rat pack.“ He could come in, „Well, I can get in, so too bad.“ But I’ll never forget that Cab Calloway had to change in a trailer. There was Larry Steele’s review. It was very famous in Atlantic City. It was a great review–dancers, singers–Larry Steele’s review. I remember Lena had Chico Hamilton on drums, and George Duvivier was the bass player. I don’t remember the piano player. But there were so many great musicians and great acts in town. Everybody, when they got off, would hang out at the Town Tavern and Louisiana Club, the Town Tavern especially, because they had a little house group. Then all of the musicians would come and sit in. You’ve got a million dollars‘ worth of entertainers, people just sitting in and stretching out.
ISOARDI: Jeez. Nice.
SOLOMON: You could gamble. It was a casino, a light-weight casino. People could gamble. Both of these clubs, but the Town Tavern especially. So the guy that ran the Tavern asked me and Chuck, „Do you guys want to work here?“ We said, „Well, yeah.“ They heard about what happened. He said, „Well, you can work here.“ We didn’t have to be at work till twelve [o’clock]. So we worked there, man. Even though we had left that bigoted scene, we were happy because we were playing. And we were playing with some excellent musicians. Everybody. George Kirby and I used to hang out together. Do you remember the comic, George Kirby?
ISOARDI: Yeah.
SOLOMON: A very funny guy.
ISOARDI: Yeah, I remember him.
SOLOMON: Everybody that worked Vegas would be over– All of the black entertainers would be– And the white ones too, because they didn’t like that crap either. They said, „That’s bullshit.“ So they’d come over to the Tavern and were accepted like anybody else. But on the other hand, you couldn’t– The main reason is because these casinos catered to these Texas oil and cattle millionaires that loved to play poker and craps. They figured that they would object to being in a casino with black people. As it turned out, it didn’t really make any difference; all they wanted to do was play. They didn’t give a shit. The powers that be figured that, „Well, we don’t want to run them off. They’ll leave the Dunes and go over to the Flamingo [Hotel]“ or whatever. It was just this mind-set, just like the record companies. „We’ve got to have it this way. This is the way it is supposed to be.“ Say, „Well, why don’t we try another way? It might work.“
SOLOMON: That’s what we were up against then. So ’58, I was in Vegas. We came back here. The date I don’t remember exactly. I think I got busted again, I’m not sure.
ISOARDI: It was a rough time?
SOLOMON: Yeah, well, I was a user. I wasn’t a crook. „I’m not a crook.“ [laughs] I wasn’t a crook, I was just using, and I would always get busted for possession. But I never did look like I was using, because I was sharp. I didn’t look run-down and raggedy. So that was ’58, ’59. I went away for a couple of years, and when I came back there was no looking back. I came back at the end of ’62, just after Thanksgiving of ’62, and I haven’t looked back since. That’s a long time ago.
ISOARDI: Yeah, very much. Very much so. Not many people can say that.
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.und noch was… hier wird behauptet, Hawes/Mitchell/Thompson seien am 17 Maerz 1958 nochmal im Studio gewesen, als Quelle wird Ethan Iverson angegeben… da muesste man an sich mal nachhaken, vllt schreib ich mal eine Email (ob die Korrektur des Lineups auch eine Korrektur des Datums braeuchte…)
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.Ja, das Gesamtbild…eigentlich wäre Thema Chuck Thompson ’ne prima Idee für einen Podcast, nur dann hätte man das Visuelle nicht so ganz. Wahrscheinlich könnte man das mit anderen Seiten abdecken, z.B. Instagram.
Neulich habe ich mir noch die Buchvorstellung der Dexter Gordon Biografie in Philly angeschaut. Das ging sehr unter die Haut muss ich sagen. Dexter Gordon hat ja angefangen das Buch zu schreiben, was ich gar nicht richtig wusste. Ein paar Jahre wollte er auslassen wg. Gründen, da gab es Diskussionen…..sie (Maxine) hat sich dann später darum gekümmert. Interessantes Projekt.
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Mehr ein Detail, aber, in diesem Interview macht Jim Harrod ziemlich klar, dass Stars of Jazz eine Livesendung war… von dem her scheint Chuck Thompson im November 1957 bei Criss/Hawes ziemlich gesichert…
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.redbeansandrice
keine Ahnung, wo es herkommt, keine Ahnung, ob es ist, wofuer ich es halte, keine Ahnung, ob das der gleiche Schlagzeuger ist…
Das habe ich gestern auf Instagram auch gesehen, es könnte in einer Ausgabe der Hawes Biografie sein (abfotografiert). Auf Instagram ist dieses Foto größer, es soll im Embers sein. Der Hintergrund mit der Verspiegelung verwirrt komplett, weil der Innenraum/Bandstand des Clubs auf einer alten Postkarte doch noch etwas anders ausschaut…da sieht man eher so eine Stoffdekoration an der Wand (Vorhang wäre möglich und die Decke mit der Holzverkleidung wirkt sehr viel höher). Es kann natürlich sein, dass die Bühne noch etwas mehr Tiefe hatte und später geändert wurde. Merkwürdig ist auch das große Mikrofon auf dem Klavier (s.o.). Das sieht für mich mehr nach Aufnahme aus finde ich, dann vielleicht in einem anderen Club (L.A. vielleicht)?
zuletzt geändert von thelonica--
Das Mikrophon liegt aber schon eher so da, als sei es für Ansagen gedacht? Für eine Aufnahme würde es doch eher an einem Ständer fixiert sein und über dem Klavier hängen und nicht einfach dort herumliegen (auf einem Tuch?). Der Raum scheint definitiv nicht derselbe zu sein, oder? Sind da über Hawes an der Decke Spiegel?
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaich bin fuer The Haig? meine Ausgabe der Hawes Autobiografie hat keine Fotos, ist allerdings ein Taschenbuch
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.redbeansandrice
ich bin fuer The Haig? meine Ausgabe der Hawes Autobiografie hat keine Fotos, ist allerdings ein TaschenbuchDürfte passen, ja!
Und same here.
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaZwischen Farlow und Norvo faellt irgendwie auf, dass Farlow so gut aussah, dass man die haessliche Bandkrawatte kaum wahrnimmt
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Schlagwörter: Beatniks, Black California, Chuck Thompson, Dexter Gordon, Hampton Hawes, Jazz in San Francisco, Jazz-Drummer, Sonny Criss, West Coast Jazz
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