Miles Davis

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  • #12204153  | PERMALINK

    soulpope
    "Ever Since The World Ended, I Don`t Get Out As Much"

    Registriert seit: 02.12.2013

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    bullschuetz Ich liebe vieles vom elektrischen Miles (das meiste packte mich beim ersten Hören) und habe es deshalb immer wieder mit Agharta versucht. Mittlerweile bin ich mir sicher, dass das nichts mehr wird. Funk-Elemente einzusetzen und dabei so durch und durch unfunky zu klingen: Dafür mag es konzeptionelle Gründe geben, aber anhören möchte ich mir das nicht mehr. Und mit dem Gitarrenspiel und Gitarrensound von Pete Cosey kann ich mich wirklich überhaupt nicht anfreunden. Er wurde oft mit Jimi Hendrix verglichen (ich glaube, sugar auch von Miles selber), aber das kommt mit vor wie ein großes Missverständnis.

    „Since I couldn’t get Jimi and B.B. King, I had to settle for the next best player out there ….. he gave me that Jimi Hendrix and Muddy Waters sound thar I wanted“ (Miles Davis über sein Engagement von Pete Cosey) ….

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    #12204155  | PERMALINK

    wahr

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    Beiträge: 15,193

    wahrWeißt du, vorgarten, ob die Version auf der großen Columbia-Box, die ich gerade höre, der japanische Mix ist? Ich kann keine Infos dazu finden.

    Habe es jetzt doch rausbekommen: Laut SteveHoffman-Forum ist es der japanische Mix.

    #12204211  | PERMALINK

    h8g7f6

    Registriert seit: 11.11.2016

    Beiträge: 980

    Japan ist ein guter Tipp und man will einfach immer lauter machen. Phantastisches Album. Guter Thread.

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    #12204239  | PERMALINK

    lotterlotta
    Schaffnerlos

    Registriert seit: 09.04.2005

    Beiträge: 5,601

    icculus66„Agharta“ ist korrekt. Hilde hilf mich.

    Hilde hilft dich nicht, kauf dich nen Duden, hat mich aber auch nich gehelft ;-)

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    Hat Zappa und Bob Marley noch live erlebt!  
    #12204253  | PERMALINK

    lotterlotta
    Schaffnerlos

    Registriert seit: 09.04.2005

    Beiträge: 5,601

    @vorgarten

    tolle Beschreibung (was auch sonst, erwarte da von vornherein die passenden Worte bei dir), hat mir doch Lust darauf gemacht die schon lange nicht mehr auf dem Dreher gehabten Scheiben aus den Tiefen meines Regales hervorzuholen….. und @icculus66, skippen und scrollen kommt da ja nun mal überhaupt nicht vor ;-)

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    Hat Zappa und Bob Marley noch live erlebt!  
    #12204819  | PERMALINK

    friedrich

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    Beiträge: 5,154

    bullschuetzIch liebe vieles vom elektrischen Miles (das meiste packte mich beim ersten Hören) und habe es deshalb immer wieder mit Agharta versucht. Mittlerweile bin ich mir sicher, dass das nichts mehr wird. Funk-Elemente einzusetzen und dabei so durch und durch unfunky zu klingen: Dafür mag es konzeptionelle Gründe geben, aber anhören möchte ich mir das nicht mehr. Und mit dem Gitarrenspiel und Gitarrensound von Pete Cosey kann ich mich wirklich überhaupt nicht anfreunden. Er wurde oft mit Jimi Hendrix verglichen (ich glaube, sugar auch von Miles selber), aber das kommt mit vor wie ein großes Missverständnis.

    @bullschuetzDas ist super beschrieben, und das kann ich auch voll nachvollziehen. Gerade bei den „entfunkten“ Funk-Elementen – als solche natürlich erkennbar, aber merkwürdig unintuitiv – verstehe ich schon, dass das wohl Methode hat. Bei mir stellt sich nur nicht das sinnliche Bedürfnis ein, das anzuhören. Immer wieder mal versuche ich es, und bislang war das Ergebnis immer dasselbe.

    Das nenne ich mal eine selbstbewusste kontroverse Aussage gegenüber der offenbbar ansonsten allgemein herrschenden Meinung! Vieles von Miles‘ 70er Jahre output war ja damals schon sehr umstritten und einiges ist es wohl bis heute. Ist auch gut so, im Grunde hat Miles es ja darauf angelegt, oder? Auf Agharta zerreißt es ihn dann fast selbst. Sein Publikum hatte es schon vorher zerrissen.

    Ich habe noch keine Meinung zu Agharta, vermute aber, dass es bei mir auf ein „ja, aber …“ oder „einerseits, andererseits“ hinausläuft. Vielleicht passt das dann sogar ganz gut.

    --

    „Etwas ist da, was jenseits der Bedeutung der Worte, ihrer Form und selbst des Stils der Ausführung liegt: etwas, was direkt der Körper des Sängers ist, und mit ein- und derselben Bewegung aus der Tiefe der Stimmhöhlen, der Muskeln, der Schleimhäute, der Knorpel einem zu Ohren kommt, als wenn ein und dieselbe Haut das innere Fleisch des Ausführenden und die Musik, die er singt, überspannen würde.“ (Roland Barthes: Die Rauheit der Stimme)
    #12367919  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
    Moderator
    Biomasse

    Registriert seit: 25.01.2010

    Beiträge: 68,254

    Es geht weiter mit der Bootleg Series:

    Miles in France – Miles Davis Quintet 1963/64: The Bootleg Series, Vol. 8 Arrives November 8th via Columbia/Legacy Recordings
    Available as a 6CD / 8LP set featuring over four hours of previously-unreleased music and new liner notes by Marcus J.Moore

    2LP break-out set features all recordings from Paris 1964 with The Second Great Quintet

    Preview Miles In France today with a never-heard version of “So What” Live at the Festival Mondial Du Jazz, Antibes/Juan-Les-Pins: LISTEN HERE

    Thursday, September 12th, 2024 – The acclaimed Miles Davis “Bootleg Series” has spanned years as early as 1955, and as late as 1985, but it has not yet touched 1963 or 1964 – a pivotal period in Miles’ musical evolution and the auspicious beginnings of the Second Great Quintet – until now. Today, Columbia Records and Legacy Recordings, the catalog division of Sony Music Entertainment, announce the newest box set in the Miles Bootleg Series out November 8th — Miles in France – Miles Davis Quintet 1963/64: The Bootleg Series, Vol. 8 which includes all the music made at the 1963 Festival Mondial Du Jazz in Antibes (July 26-28 of that year) and the 1964 Paris Jazz Festival (October 1). The 1963 recordings feature George Coleman, Herbie Hancock, Ron Carter and Tony Williams – while the 1964 recordings feature Wayne Shorter’s arrival on tenor saxophone as the final member of the Second Great Quintet.

    Miles In France will arrive November 8th as a 6 CD and 8 LP set with more than four hours of previously unreleased music and new liner notes by journalist Marcus J. Moore. A 2LP break-out set, of just the 1964 recordings, pressed on French flag-inspired blue-white-red vinyl will also be available. The release will also be available digitally in its entirety on DSPs. Pre-orders begin today HERE:

    Miles in France – Miles Davis Quintet 1963/64: The Bootleg Series, Vol. 8 was produced by the multi-GRAMMY winning team of Steve Berkowitz, Richard Seidel and Michael Cuscuna (marking one of the last productions for Cuscuna, who passed away earlier this year) and mastered by multi-GRAMMY winning Sony Music engineer Vic Anesini at Battery Studios in NYC.

    Preview the set today with a never-released, nearly ten-minute version of “So What” Live at the Festival Mondial Du Jazz, Antibes/Juan-Les-Pins on July 26th, 1963: HERE

    France was important to Miles on both a professional and personal level, quickly becoming his preferred live market. He played in France more times than any other country outside the U.S. and recorded there frequently. His history in the country goes back as far as 1949 – when he appeared at the Festival International De Jazz at just 22 years old – and as late as July 1991, for a concert in Nice just two months before he passed.

    In the early 1960s, Miles came to France having altered the course of jazz. His 1959 landmark album Kind of Blue eschewed hard bop for a modal style that allowed room for a freer type of improvisation – an overcast slow-burner evoking ease and tension. But when compared with the studio version of Kind of Blue, the music coming out of the Quintet in Antibes and Paris had very little room for space and silence. The highs were dramatic and the lows were filled with powerful phrasing – adding fresh perspective to this landmark album in all of jazz.

    Miles officially hired the rhythm section of Herbie Hancock on piano, Ron Carter on bass, and Tony Williams on drums in the Spring of 1963, and they went into the studio in May of that year with George Coleman on tenor saxophone to record the second half of the Seven Steps To Heaven album. Two months later they arrived in Europe, and Downbeat deemed their performances at the 1963 Festival Mondial Du Jazz to be: “superb… [Davis] was in clean, decisive form and at his lyrical best…”

    Ron Carter recalls the experience in the new liner notes, adding, “I had never played with anyone like that, of course, and certainly not for this extended period of time. It was just stunning to hear him play like this, play with that intensity, play with that tempo, play with that direction night in and night out and not turn it on to the band and say, ‘Stop that.’ He allowed us to do whatever the chemist allowed his proteges in the lab to do. Take these chemicals I’m giving you guys and see what we come up with. Just call the fire department if necessary.”

    Miles would return to the U.S. with a new sense of musical purpose, spurred on by the bands he took to France, reveling in the stages they played. By the time Miles recorded E.S.P. with the Second Great Quintet in 1965, he proved that – despite whatever physical and spiritual challenges he may have endured – he was the barometer by which jazz moved and evolved. Some 60 years removed from these recordings, and more than 30 since his passing, Miles is still the summit and pinnacle, the essence of audacity, the monument of all monuments.

    MILES IN FRANCE – MILES DAVIS QUINTET: The Bootleg Series, Vol. 8

    Festival Mondial Du Jazz, Antibes/Juan-Les-Pins, July 26, 1963

    Introduction by André Francis (:46)
    So What (9:46)
    All Blues (11:59)
    Stella By Starlight (14:13)
    Seven Steps To Heaven (11:01)
    Walkin’ (10:43)
    My Funny Valentine (9:55)
    Joshua (11:02)
    The Theme (2:59)
    Closing announcement by André Francis (0:37)

    Festival Mondial Du Jazz, Antibes/Juan-Les-Pins July 27, 1963

    Introduction by André Francis (:52)
    Autumn Leaves (13:55)
    Milestones (9:23)
    I Thought About You (11:47)
    Joshua (11:31)
    All Of You (16:44)
    Walkin’ (16:16)
    Bye Bye Blackbird (16:49)
    The Theme (6:06)

    Festival Mondial Du Jazz, Antibes/Juan-Les-Pins July 28, 1963

    Introduction by André Francis (1:21)
    If I Were A Bell (12:46)
    So What (12:41)
    Stella By Starlight (15:47)
    Walkin’ (18:19)
    The Theme (:28)

    Paris Jazz Festival, Salle Pleyel, October 1, 1964 (1st concert)

    Autumn Leaves (12:49)
    So What (9:39)
    Stella By Starlight (11:05)
    Walkin’ (9:07)
    The Theme (0:38)

    Paris Jazz Festival, Salle Pleyel, October 1, 1964 (2nd concert)

    All Of You (16:05)
    Joshua (12:35)
    My Funny Valentine (12:18)
    No Blues (13:13)
    The Theme (1:05)

    Quelle:
    https://www.sonymusic.com/legacy/miles-in-france-miles-davis-quintet-1963-64-the-bootleg-series-vol-8/

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    "Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba
    #12367957  | PERMALINK

    nail75

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    Beiträge: 45,074

    Das sind sensationelle Nachrichten, erstens weil ich die Bootleg Series schon totgeglaubt habe, zweitens weil es wirklich toll ist, die Antibes-Sets von 1963 endlich komplett zu haben plus zwei SCQ-Konzerte von Ende 64, als die Band gerade zusammenfand. Super!

    Erscheint übrigens am 8. November, die Info war schwer zu finden – warum auch immer.

    zuletzt geändert von nail75

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    Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
    #12368143  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
    Moderator
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    Registriert seit: 25.01.2010

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    Ja, freue mich auch sehr!

    Sorry, ich hab vorhin den Link oben nicht platziert, das mit dem 8.11. steht dort über dem oben reinkopierten Text (wo es aber auch im Titel und nochmal direkt über den sehr kleienn Bildern steht). Sollte solche Dinge nicht nebenbei beim Arbeiten machen, aber ich hab mich so gefreut, dass ich das gleich teilen wollte :-)

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    #12368267  | PERMALINK

    vorgarten

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    Beiträge: 12,673

    danke für die info, ich freue mich auch. und hoffe immer noch auf bootlegs der sitar-band.

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    #12373771  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Heute mal wieder „In Europe“ gehört und ich muss sagen, dass ich George Coleman, der ja tatsächlich noch lebt, wirklich für einen ganz tollen Saxophonisten halte. Klar, Wayne Shorter brachte anderes mit zur Band, aber Coleman spielt auch einfach wunderbar.

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    #12373801  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Registriert seit: 25.01.2010

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    Das höre ich auch so. Bei mir hat halt biographisch das Konzert von 1964 (Four & More/My Funny Valentine) die Nase vorn (sehr früh entdeckt und auch da sehr von Coleman beeindruckt) – aber der Mitschnitt aus Antibes ist schon super und ich freue mich darauf, ihn vollständig zu entdecken! Das Konzert aus Paris gehört dann neben das ja auch superbe „Miles in Berlin“ – auch da freue ich mich über Zuwachs (die Aufnahmen zirkulierten schon als Bootlegs, aber mit teils unvollständigen Stücken und mässigem Sound, das wird bei Sony sicher anders, wenn die Bänder direkt vom INA kommen, was ich hoffen will).

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    #12374267  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Na klar, das NY-Konzert ist auch toll, ich habe einfach mit „Europe“ angefangen. Miles Davis schätzte ja Coleman auch sehr, wie ich gelesen haben. Schön, dass er noch lebt, ich hoffe, es geht ihm gut, anscheinend spielt er immer noch :)

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    #12402953  | PERMALINK

    atom
    Moderator

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    Analogue Productions to Release Miles Davis’ Birth of the Blue, the Historic First Recording Session With the Kind of Blue Band, as a 180g LP on December 13

    There are landmark LPs, and then there is Kind of Blue, Miles Davis’ indisputable August 1959 masterpiece on Columbia. As much as we truly love and can’t live without that historical album, we are beyond thrilled to hear that Analogue Productions is set to release Birth of the Blue — a 180g 1LP collection documenting the transformative first session held in 1958 by the same band that would go on to record Kind of Blue the following year — on December 13, 2024.

    Birth of the Blue will be made available in both limited-edition blue vinyl and black vinyl options, and its SRP is a quite reasonable $40. The new BotB LP can be preordered directly from Acoustic Sounds here.

    More stats for you now about BotB. Featuring Davis’ legendary sextet — tenor saxophonist John Coltrane, alto saxophonist Julian “Cannonball” Adderley, pianist Bill Evans, double bassist Paul Chambers, and drummer Jimmy Cobb along with Davis on, of course, trumpet — this historic set was recorded at Columbia’s 30th Street Studio in New York City on May 26, 1958. It’s probably somewhat of an understatement to say that the set captures the origins of a momentous shift in modern jazz, especially given that this sextet had first come together less than two weeks prior to rolling tape.

    Featuring four tracks that run for a total of 31 minutes, including three ballads (“On Green Dolphin Street,” “Stella by Starlight,” and “Love for Sale”) and one Davis original (“Fran-Dance”) — the music on BotB has been “meticulously” remastered from new transfers of the original stereo session tapes, and it is now being presented as a standalone release for the first time ever.

    The lacquers for Birth of the Blue were plated and pressed at Quality Record Pressing (QRP), and its premium, tip-on gatefold jacket from Stoughton Printing features period-correct artwork plus new liner notes from acclaimed jazz historian Ashley Kahn, author of Kind of Blue: The Making of the Miles Davis Masterpiece.

    In his liners, Kahn notes that the four tunes on Birth of the Blue have previously been treated as “archival lagniappe — a stepchild undeserving of its own release.” He continues, “But to quote Miles himself: So what. Together these tracks capture a very rare and special group of improvisers in their first weeks as an ensemble, and have their own story to tell. Together, they merit their own release — musically, historically, undeniably.”

    Here’s an insightful, official Acoustic Sounds videoclip from YouTube on how BotB came together — including the important production roles Vic Anesini and Matthew Lutthans played in getting it there.

    Drei der vier Tracks wurden 1959 auf Jazz Track veröffentlicht

    Alle vier Tracks gab es dann zum ersten Mal 1979 auf 1958 Miles

    --

    Hey man, why don't we make a tune... just playin' the melody, not play the solos...
    #12402983  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Uff, bei dem Hypesprech wird mir schwindlig… ein neuer Alternate Take wär da schon noch drin gewesen ;-)

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