Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Jazzbücher
-
AutorBeiträge
-
@gypsy-tail-wind: Danke.
Highlights von Rolling-Stone.deOh, du Hässliche! Die 25 schrecklichsten Weihnachtsalben-Cover
Legendäre Konzerte: The Concert For Bangladesh 1971
„Kevin allein zu Haus“: Ein Familienfilm ohne Familie
The Beatles: Wie die Aufnahmen zu „Let It Be“ zum Fiasko wurden
Taylor Swift: Alle 274 Songs im Ranking
Stephen King: Die besten Bücher – Plätze 10-01
Werbunggypsy-tail-windBei Trost kann der demnächst erscheinenden FMP-Band des Wolke-Verlags vorbestellt werden (39€ plus Versand, dt und en erhältlich): https://www.trost.at/various-fmp-the-living-music.html Die Ausstellung in München habe ich ja gesehen und fand, dass ein Buch eigentlich der bessere Weg gewesen wäre … gab’s damals aber nicht. Bald schon.
This book is dedicated to the history of the music label Free Music Production (FMP), which from 1968 to 2010 achieved incomparable things as a Berlin platform for the production, presentation and documentation of music and decisively shaped the musical development of the ’70s and beyond. Based on many conversations from over thirty years with key protagonists such as Peter Brötzmann or Jost Gebers, Markus Müller tells the success story of a musicians‘ initiative that emerged in the context of the 1968 ideas of self-organization and self-determination and worked successfully in an international network for over 40 years. Thematic focal points include the Total Music Meeting and the Workshop Freie Musik, the production of recordings, relations with GDR musicians, FMP and women, the internationally groundbreaking collaboration with Cecil Taylor. The book builds on the major FMP exhibitions in Munich and Berlin, but in many aspects goes far beyond them. Thanks to unrestricted access to the FMP-Publishing Archive in Borken, many first-published documents and photographs from the history of FMP can be found. 400 pages, attention – over 2 kg – has to ship as a parcel (expensive shipping costs) overseas customers – corbett vs dempsey will carry the book as well!
Das Buch ist jetzt ja erhältlich. Eine sehr schöne großformatige Entdeckungsreise und eine tolle Ergänzung zur FOR EXAMPLE-WORKSHOP-Box. Lesenswert auch das Kapitel über die Zusammenarbeit mit Cecil Taylor (also hauptsächlich geht es da um Cecil Taylor).
--
Ich hab meins gestern in der Buchhandlung abgeholt … ein Schnäppchen, ich hatte mich nicht auf Seitenzahl/Format geachtet und war überrascht, dass das so ein grosser Band geworden ist! Hab ja die Ausstellung in München gesehen und Fazit war damals: toll, aber in Buchform wär’s noch schöner.
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbagypsy-tail-windIch hab meins gestern in der Buchhandlung abgeholt … ein Schnäppchen, ich hatte mich nicht auf Seitenzahl/Format geachtet und war überrascht, dass das so ein grosser Band geworden ist! Hab ja die Ausstellung in München gesehen und Fazit war damals: toll, aber in Buchform wär’s noch schöner.
das kann ich nur unterstreichen, man kriegt hier fuer echt nicht viel Geld ziemlich viel Buch – physisch duerfte das eins meiner zwei, drei groessten Buecher sein… und vom Format her macht ein Buch hier in der Tat mehr Sinn als die Ausstellung damals in Muenchen…
--
.Alle 4 Ausgaben von ‚The Cricket‘ in einem Band – demnächst bei Blank Forms:
https://blankforms.org/publication/the-cricket-black-music-in-evolution-1968-69/
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba
soulpope "Ever Since The World Ended, I Don`t Get Out As Much"Registriert seit: 02.12.2013
Beiträge: 56,509
gypsy-tail-wind Alle 4 Ausgaben von ‚The Cricket‘ in einem Band – demnächst bei Blank Forms: https://blankforms.org/publication/the-cricket-black-music-in-evolution-1968-69/
Danke für den Hinweis …. btw mit Euro 35 nicht gerade knapp bepreist ….
--
"Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)… plus 47$ für den Versand, aber es wird ja auf Antenne Books im UK verwiesen, dort sind’s dann wohl nur noch 20£ fürn Versand – schauen wir mal, interessiert mich jedenfalls schon!
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaKlaus Doldinger: Made in Germany
voraussichtlicher Liefertermin ist der 1.9.2022
siehe auch hier: https://www.jpc.de/jpcng/books/detail/-/art/klaus-doldinger-made-in-germany/hnum/10908053
Zwischenzeitlich höre ich vor allem Doldinger aus der Zeit vor Passport ganz gerne. Seine Passport-Alben sind teilweise nicht so überzeugend, dass ich keines mit mind. 4 Sternen bewerten kann oder ich habe die meisten davon noch nicht so intensiv gehört, dass es gefunkt hat. Es gibt aber tatsächlich auch einige Höhepunkte
Spätestens nach der Lektüre des Buches werde ich mich mal intensiver mit Passport befassen.
--
Richard Koloda: Holy Ghost. The Life and Death of Free Jazz Pioneer Albert Ayler (Jawbone, 2022)
Promo-Texte von Amazon:
Holy Ghost is the first extended study of free jazz saxophonist Albert Ayler, who is seen today as one of the most important innovators in the history of jazz.
Ayler synthesized children’s songs, La Marseillaise, American march music, and gospel hymns, turning them into powerful, rambunctious, squalling free-jazz improvisations. Some critics considered him a charlatan, others a heretic for unhinging the traditions of jazz. Some simply considered him insane. However, like most geniuses, Ayler was misunderstood in his time. His divine messages of peace and love, apocalyptic visions of flying saucers, and the strange account of the days leading up to his being found floating in New York’s East River are central to his mystique, but, as Koloda points out, they are a distraction, overshadowing his profound impact on the direction of jazz as one of the most visible avant-garde players of the 1960s and a major influence on others, including John Coltrane.A musicologist and friend of Don Ayler, Albert’s troubled trumpet-playing brother, Richard Koloda has spent over two decades researching this book. He follows Ayler from his beginnings in his native Cleveland to France, where he received his greatest acclaim, to his untimely death on November 25, 1970, at age thirty-four, and puts to rest speculation concerning his mysterious death.
A feat of biography and a major addition to jazz scholarship, Holy Ghost offers a new appreciation of one of the most important and controversial figures in twentieth-century music.
„Albert Ayler’s music was so startling that some called it a scandal, the last scandal in a music that had begun in scandal. Others, like Anthony Braxton, said that Albert had pushed the vocabulary of John Coltrane and Pharoah Sanders as far as they could be pushed, and that everything after him would be post-Ayler. Ayler’s brother and band member Donald said that all they were guilty of was breathing. Today, Albert’s music and his vision might be called an early form of Afrofuturism, a return to the past to create a new future. The facts of Ayler’s life have for years been hard to come by, and stories told about him are mythological, some even ghostly. Koloda’s book remarkably reconstructs Ayler’s life story and explores the controversy he created.“
~ John SzwedRichard Koloda has a master’s degree in Musicology from Cleveland State University (having written a thesis on the piano music of Frederic Rzewski). He was a contributor to the critically acclaimed documentary My Name Is Albert Ayler by Swedish filmmaker Kasper Collin and was a consultant on Revenant Records‘ ten-CD retrospective of Ayler, which has been called ‚the Sistine Chapel of box sets‘. Richard lives in Wayland, Ohio, where he practices law. When he is not in court, he is working on his second book (not about music).
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaAlways a Pleasure – Begegnungen mit Cecil Taylor
--
stardog Always a Pleasure – Begegnungen mit Cecil Taylor
Lange nicht mehr so ein gutes und informatives Buch über einen Künstler gelesen.
--
Ach so, das wollte ich neulich schon erwähnen: Phil Freeman hat auf Twitter vorgestern erwähnt, dass er einen Vertrag unterzeichnet hat für eine Biographie über Cecil Taylor:
BIG ANNOUNCEMENT! I have just signed a contract to write IN THE BREWING LUMINOUS: THE LIFE & MUSIC OF CECIL TAYLOR for Wolke Verlag, to be published in spring/summer 2024. (Photo taken at the Whitney Museum in 2016, when I interviewed Taylor for @thewiremagazine.) pic.twitter.com/pwRyOuGmUl
— burning ambulance (NOW A RECORD LABEL!) (@burn_amb) August 11, 2022
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaKennt Ihr das hier:
BRÖTZMANN / BENNINK – Schwarzwaldfahrt, TROST | TR230 | Book / Catalogue | 2022
BRÖTZMANN / BENNINK – SchwarzwaldfahrtNein, bzw. nur die alte Atavistic-CD … die Versuchung ist gross!
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbagypsy-tail-wind Nein, bzw. nur die alte Atavistic-CD … die Versuchung ist gross!
Ich habe es beim Verlag bestellt.
Verlag -
Schlagwörter: Jazz, Jazz Books, Jazzbücher, Literatur, Music Books, Musikbücher
Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.