Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Von Abba bis ZZ Top › Electric Light Orchestra (ELO) – Jeff Lynne
-
AutorBeiträge
-
Ich habe bei mir eine nicht ganz alltägliche Beobachtung gemacht: man kennt ja gemeinhin das Phänomen des Ohrwurms, also der meist musikalischen Weise, instrumental oder – wie in der Regel – mit Gesang, die einem unwillkürlich im Kopf herumspukt und die man nicht oder nur schwer wieder abschütteln kann. Bei den 4 Songs von AITU, die ich bisher – in unterschiedlicher Klangqualität gehört habe – das sind: When I Was A Boy, Alone In The Universe, I’m Leaving You, When The Night Comes, ist es jetzt komischerweise so, dass mir von Zeit und Zeit Fragmente aller 4 Lieder in den Sinn kommen, ganz unterschiedlich, abwechselnd und in bunter Reihe durcheinander.
Wenn ich mir die Songs anhöre, singe ich alle inzwischen für mich mit. Das ist ein gutes Zeichen, wie ich finde, denn es zeigt, dass ich mich mehr und mehr mit dem anfreunden kann, was Jeff uns zur Vorweihnachtszeit kredenzt. Trotz allem – und trotz schlechter Tonqualität, ist mein Favorit weiterhin der Titeltrack: der chorus I’m such a long, looong waayyy from home ist einfach unwiderstehlich.
--
Highlights von Rolling-Stone.deJohn Lennon schrieb sich mit „Help!“ den Beatles-Kummer von der Seele
Diese 17 Songs wurden immer falsch verstanden
Stevie Wonder: Der ultimative Album-Guide
Die Beach Boys: Der ultimative Album-Guide
„Über Musik zu schreiben ist wie über Architektur zu tanzen“ – wer hat es wirklich gesagt?
Die 50 besten Pop-Punk-Alben aller Zeiten
WerbungUncle Jeffreyist mein Favorit weiterhin der Titeltrack: der chorus I’m such a long, looong waayyy from home ist einfach unwiderstehlich.
Da stimme ich voll und ganz zu: ein unheimlicher Ohrwurm
--
Das offizielle Video zu „When I was a boy“.
--
"I believe in love ... but it don't believe in me!" (Rhett Miller)
elo4evermatt
Das offizielle Video zu „When I was a boy“.
Sehr schön! Einziger Kritikpunkt: der junge Jeff Lynne sah anders aus (siehe Video zu Handle With Care);-)
--
Ist das Dhani Harrison als Tourbusfahrer?
--
Uncle JeffreyIst das Dhani Harrison als Tourbusfahrer?
Nein, Dhani ist das nicht.
--
Uncle Jeffrey
elo4evermatt
Das offizielle Video zu „When I was a boy“.
Sehr schön! Einziger Kritikpunkt: der junge Jeff Lynne sah anders aus (siehe Video zu Handle With Care);-)[/QUO,
Naja, zu Handle With Care Zeiten war Jeff aber auch schon 40 Jahre alt. Ich weiß nicht ob man da noch von jung sprechen kann.--
Das Video trifft bei mir voll ins Schwarze. Fantastisch, da gefällt mir der Song besonders gut. Super gemacht diese Zeitreise. Wer da alles drin vorkommt: Traveling Wilburys… ach einfach toll.
--
Oh ja!
--
l'enfer c'est les autres...Metal Hammer – Rezension 9/10
„Alone In The Universe is a triumph of songcraft and studio invention, one that trounces notions of soft rock and guilty pleasures. He might be a man alone, but he’s got the whole world, potentially, in his hands. Again.“Der ganze Artikel mit Songbeschreibungen (One Step At A Time ist definitiv ein schnelles Stück!)
The last album Jeff Lynne released was 2012’s Long Wave, a collection of covers of the sort of music (Roy Orbison, Chuck Berry) he grew up listening to in Birmingham. But the last album bearing the ELO imprint was 2001’s Zoom, a largely solo affair bearing contributions from a cast of 10, including George Harrison, Ringo Starr, ex-squeeze Rosie Vela and daughter Laura Lynne on backing vocals.
Alone In The Universe is an appropriately solipsist title because, notwithstanding the ELO moniker glowing promisingly at the top of the front cover, this time Lynne really is on his tod. On Alone… Lynne wrote, produced and arranged every note at home in Los Angeles, and handled all vocal and instrumental duties (guitar, bass, drums, piano, synths, cello) with the exception of shaker and tambourine, which are played by his engineer, and backing vocals on a couple of tracks from his daughter.
“I love doing it – it’s my favourite thing to do,” Lynne beamed (behind shades, natch) at the London launch of the album.
But he’s not just the lonely studio maestro, pleasing himself in splendid isolation. There’s a strong commercial imperative behind this record, and a sense that Lynne can reconnect with ELO’s huge audience – they did, after all, sell 50 million albums and, give or take ABBA and The Bee Gees, were at one point the biggest band on the planet. “We are thrilled to be involved in the return of ELO and enormously proud to be releasing this contemporary classic,” Ashley Newton, President of Columbia Records, recently announced.
Lynne, too, has evidently divined that his time has come again. He performed live in September 2014 for the first time in 30 years, at BBC Radio 2’s Festival In A Day in Hyde Park before a rapturous sold-out crowd of 50,000 ELO-heads. After that show he felt sufficiently galvanised to create a new album.
The jukebox-spaceship image on the sleeve brings memories flooding back of ELO in their pop pomp: Mr Blue Sky, Evil Woman, Livin’ Thing, Sweet Talkin’ Woman, Turn To Stone, Strange Magic, Telephone Line… It immediately prompts the question: has Lynne managed to conjure some new additions to that fabulous canon?
Opening track and first single When I Was A Boy certainly augurs well. It’s a homage to John Lennon, who famously declared ELO “the sons of The Beatles”. Over a stately beat, Lynne casts back to his childhood when ‘the radio waves kept me company’, those ‘beautiful days when there was no money’. It’s a love song to music, sentimental without being saccharine, written in the style of the group whose baton he picked up and ran with in the 70s.
Love And Rain marries the classic ELO sound with the Hi Rhythm Section – the slowly insistent Memphis soul beat of Al Green et al. It’s particularly redolent of Green’s Love And Happiness, via Evil Woman, with a burbling Moog motif instantly reminiscent of peak-period ELO, a descending guitar figure on the back of the affecting chorus, strings and Laura Lynne giving it plenty of gospel welly.
Lyrically, Dirty To The Bone is a tad unreconstructed, with echoes of evil women past. Nevertheless, it’s a sparkling pop hit from that hemisphere where bearded sixty-something Brummies still get daytime radio play, all shimmering keyboards and a chord sequence designed for maximum plangency.
When The Night Comes has a reggae pulse and a vocal put through various studio gizmos, a technique Lynne was employing decades before Daft Punk, Kanye and the rest of the R&B fraternity. ‘I see the twilight coming on,’ wails Lynne, who puts this aching study of mortality and dread in the sweetest of pop contexts.
Closing what would have been Side One is The Sun Will Shine On You, a countrified pop symphony not a million miles from a radiant Flaming Lips ballad like Do You Realize??. Stereophiles might be able to tell the difference between ELO when they were an amalgam of seven or so musicians and the do-it-all version on offer here, but voluminous use of multitracking and overdubbing helps to narrow the gap.
‘Side Two’ kicks off in frantic style with Ain’t It A Drag, a no-nonsense rocker featuring Lynne doing his best nasal-Dylan impression. All My Life is a Macca-esque miniature. I’m Leaving You pays tribute to Orbison, vocally and in terms of song structure and ornate arrangement.
One Step At A Time could easily fit on the next volume of ELO’s Greatest Hits: It’s a fast-tempo track with a throbbing rhythm, a melodic chorus and a series of pleas that suggest Lynne is in touch with the romantic longing of his youth. He’s also tapped into the creative energies that first propelled him from the back streets of Birmingham. What he doesn’t sound like is a 67-year-old veteran limping through a last victory lap.
All lush synths and keening loveliness, the title track is as epic and anthemic a finale, complete with Beach Boys-esque coda, as you could wish for from an ELO comeback album.
Alone In The Universe is a triumph of songcraft and studio invention, one that trounces notions of soft rock and guilty pleasures. He might be a man alone, but he’s got the whole world, potentially, in his hands. Again.
FINAL VERDICT: 9/10Jetzt bin ich völlig aus dem Häuschen
--
Im neuen RS vergibt Maik auch ****.
--
„Toleranz sollte eigentlich nur eine vorübergehende Gesinnung sein: Sie muss zur Anerkennung führen. Dulden heißt beleidigen.“ (Goethe) "Allerhand Durcheinand #100, 04.06.2024, 22:00 Uhr https://www.radiostonefm.de/naechste-sendungen/8993-240606-allerhand-durcheinand-102PELO_Ponnes
Jetzt bin ich völlig aus dem HäuschenEs ist wirklich kaum zu glauben.
Noch dazu 4 (!) Sterne im RS. Und das, wo ZOOM damals von Doebeling mit mickrigen 2 Sternen abgespeist wurde.--
"I believe in love ... but it don't believe in me!" (Rhett Miller)
Den RS kauf ich mir morgen. Dass bei Maik Brüggemeyer, der sich ja nicht gerade wohlwollend über Jeff Lynne ausgelassen hat in der Vergangenheit, mittlerweile eine Neubewertung eingesetzt hat, hat schon dieser Cover-Stories-Artikel angedeutet (in der letzten Ausgabe), wo das Album OOTB vorgestellt wurde von diesem Schauspieler der Lindenstraße. Und Metal Hammer. Geil. :lol:
--
Es kommt einem ja wirklich so vor als ob Jeff/ELO doch zu recht sie späte Würdigung erhält.
Endlich!--
l'enfer c'est les autres...Und wenn jetzt noch ein ELO-Track im Classic-Rock-Konsensspiel durchkommt…
--
l'enfer c'est les autres... -
Schlagwörter: Doku, DokumentatiEon, ELO, Jeff Lynne, TV Tipp
Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.