Faruq Z. Bey

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  • #79123  | PERMALINK

    monoton

    Registriert seit: 07.02.2010

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    Der Anfang der 1940er Jahre in Detroit geborene Saxophonist und Poet Jesse Davis aka Faruq Z. Bey spielte in den frühen 1980ern in der Avant-Garde Jazz Band Griot Galaxy. Nach einigen Tourneen, die insbesondere in Europa Anklang fanden, löste sich die Band schon Mitte der 80er Jahre wieder auf. Faruq Z. Bey erlebte einen schweren Motorrad Unfall, welcher ihn für lange Zeit in ein Koma fallen ließ und das frühzeitige Ende der Band bedeutete.
    Nach langjäriger Genesungszeit formierte er „The Conspiracy Winds Ensemble“, später „The Northwoods Improvisers“, welche in den 2000ern einige Konzerte und Platten aufnahmen. Auf das 2006 von Qbico veröffentlichte „Infa’a“ sei im Besonderen hingewiesen.

    Aktuell (2012) veröffentlicht „Sagittarius A-Star“ drei Alben:

    bey_faruqz~_synchron~_101b.jpg

    Synchron

    Faruq Z. Bey- sax
    Ron English- guitar
    Keith Vreeland- piano/keyboard
    John Dana- acoustic/electric bass
    Leonard King- drums

    rec. late 80’s

    sas19.jpg

    FARUQ Z. BEY w/NORTHWOODS IMPROVISERS- Primal waters

    side A
    Kins
    Primal Waters

    side B
    Talon
    Kuhtuhlpa

    Faruq Z. Bey- tenor, alto sax
    Mike Carey- flute, bass clarinet, kalimba
    Skeeter Shelton- tenor, alto, soprano sax
    Mike Gilmore- vibes, kalimba
    Mike Johnston- bass, bells, shakers
    Nick Ashton- drums, log drum

    rec. August 4th, 2011 by Mike Johnston

    sas20.jpg

    FARUQ Z. BEY 4et- Live at the Detroit Art Space

    Faruq Z. Bey- tenor sax
    Kenny Green- piano, fender rhodes
    Joel Peterson- acoustic, electric bass
    Kevin Calloway- drums

    special guest:
    Mike Carey- flute, woodwinds

    rec. May 1, 2004 by Charles Wood

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    #8299199  | PERMALINK

    vorgarten

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    Beiträge: 12,579

    GRIOT GALAXY fand ich immer toll, vor allem auch wegen der rhythm section tabbal / shahid. muss ich mal mehr hören.

    If — big IF — Griot Galaxy had been part of Ken Burns’ 19-hour, 10-part documentary, “Jazz,” the group would have been jammed into the couple of dismissive minutes that covered the avant-garde that flourished between Coltrane’s death in 1967 and the back-to-tradition revival that Wynton Marsalis heralded 15 years later. Bands like the Art Ensemble of Chicago and Sun Ra challenged preconceptions about what jazz should be; in turn, they were accused of alienating the jazz audience — especially the African-American audience — and driving the music into obscurity. Or so goes one version of jazz history. Those were the bands that influenced Griot.

    von hier (toller text über bey, allerdings von 2003).

    --

    #8299201  | PERMALINK

    atom
    Moderator

    Registriert seit: 10.09.2003

    Beiträge: 21,760

    Alles bisherige finde ich ziemlich großartig, so dass ich mich sehr über die Neuigkeiten freue.

    --

    Hey man, why don't we make a tune... just playin' the melody, not play the solos...
    #8299203  | PERMALINK

    monoton

    Registriert seit: 07.02.2010

    Beiträge: 1,018

    vorgarten
    von hier (toller text über bey, allerdings von 2003).

    Danke für den Link, vorgarten.

    atomAlles bisherige finde ich ziemlich großartig, so dass ich mich sehr über die Neuigkeiten freue.

    Ja, geht mir auch so.
    Habe heute nachmittag noch zwei Mal in Folge das ausnahmslos tolle „Emerging Field“ gehört..

    ..und freue mich sehr auf die bald eintreffenden neuen „Sagittarius A-Star“ Releases.

    --

    #8299205  | PERMALINK

    monoton

    Registriert seit: 07.02.2010

    Beiträge: 1,018

    Ich habe die neuen Releases jetzt ein paar Mal durchgehört. „Synchron“ höre ich als das schwächste der drei Alben. Die 80er (ohnehin nicht mein Lieblingsjahrzehnt) sind in der Herangehensweise und Instrumentierung (bspw. E-Gitarre) zu stark rauszuhören. Da „Synchron“ wohl vor Faruqs Unfall aufgenommen worden sein muß, weiß ich nicht, ob der Hinweis „rec. late 80’s“ tatsächlich stimmt und was dieser genau (zeitlich) zu bedeuten hat.
    Das 2011 aufgenommene „Primal waters“ ist meiner Meinung nach der stärkste der drei Releases. Die Band ist exzellent aufeinander abgestimmt, Faruqs Improvisationen blühen voll auf. Aber auch das 2004er „Live at the Detroit Art Space“ ist sehr gelungen.

    Ich suche schon eine Weile die 2005er LP „Rwanda“ (QBICO 37) und würde mich über ein Angebot sehr freuen (falls es jemand doppelt hat o.ä.).

    --

    #8299207  | PERMALINK

    atom
    Moderator

    Registriert seit: 10.09.2003

    Beiträge: 21,760

    atomMein erster Eindruck ist wieder sehr positiv, „Primal Waters“ ist dabei mein knapper Favorit vor „Live At The Detroit Art Space“. Für „Synchron“ […] benötige ich noch ein paar weitere Durchgänge.

    UDWKann ich bei „Live At The Detroit Art Space“ bedenkenlos zugreifen wenn mir „Primal Waters“ gefällt? Ich frage, da „Primal Waters“ mein Erstkontakt mit Bley ist, und die Bands auf den beiden Alben ja, bis auf Mike Carey, komplett unterschiedlich besetzt sind.

    Ich antworte mal direkt im passenden Thread.
    Auch wenn beide Alben sehr unterschiedlich sind, lohnt sich auch „Live At The Detroit Art Space“. Zu Beginn wirkt das Ensemble noch etwas suchend aber im Laufe der Zeit entwickelt es einen ziemlichen Sog, Bey kann sich dann wunderbar entfalten.

    --

    Hey man, why don't we make a tune... just playin' the melody, not play the solos...
    #8299209  | PERMALINK

    udw
    so little gets done

    Registriert seit: 22.06.2005

    Beiträge: 3,284

    atomIch antworte mal direkt im passenden Thread.
    Auch wenn beide Alben sehr unterschiedlich sind, lohnt sich auch „Live At The Detroit Art Space“. Zu Beginn wirkt das Ensemble noch etwas suchend aber im Laufe der Zeit entwickelt es einen ziemlichen Sog, Bey kann sich dann wunderbar entfalten.

    Danke. Die Beschreibung könnte ich ebenfalls für „Primal Waters“ so unterschreiben. „Kins“ empfinde ich noch als etwas suchend, zerfranst. Dann wird das Album unglaublich dicht und bündig, entwickelt einen charmanten Sog, über den sich die Solisten hervorragend präsentieren können.
    „Live At The Detroit Art Space“ werde ich dann bei meinem nächsten Plattenladenbesuch mitnehmen.

    --

    so little is fun
    #8299211  | PERMALINK

    hat-and-beard
    dial 45-41-000

    Registriert seit: 19.03.2004

    Beiträge: 20,516

    Ist das was für mich, Leute?

    --

    God told me to do it.
    #8299213  | PERMALINK

    atom
    Moderator

    Registriert seit: 10.09.2003

    Beiträge: 21,760

    Hat and beardIst das was für mich, Leute?

    Ich bin mir ziemlich sicher! Du solltest dich mal nach den Qbico Alben umsehen, mein Favorit ist das 2006er Album „Infa’a“.

    --

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    #8299215  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
    Moderator
    Biomasse

    Registriert seit: 25.01.2010

    Beiträge: 68,179

    Der Thread hier macht mächtig Lust… kenne Bey bisher überhaupt nicht.
    Zwischenstand: „Auzar“ ist unterwegs zu mir.

    --

    "Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 - 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba
    #8299217  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
    Moderator
    Biomasse

    Registriert seit: 25.01.2010

    Beiträge: 68,179

    Detroit jazz and avant scenes lose icon in passing of Faruq Z. Bey

    June 2, 2012
    By W. Kim Heron

    Faruq Z. Bey, local legend and icon of avant garde music in Detroit, has died after years of emphysema and other ailments. A friend who spoke to Bey regularly last heard from him Thursday and was unable to reach him on Friday. Her concerns lead to other friends entering his residence with police on Saturday and finding that he had died. He was around 70 years old.

    Bey was the leader of the group Griot Galaxy, a sprawling group into which dozens of musicians fell in and out between 1972 and the time it stabilized mid-decade and slowly distilled to a classic quintet around 1980. With saxophonists Bey, Tony Holland and David McMurray, drummer Tani Tabbal and bassist Jaribu Shahid, the group donned silver face paint and African garb, dubbing themselves a science fiction band. The name harkened to the African traditional bearers of tradition and history, on one hand, and … the reaches of space and the future, on the other.

    While they were clearly rooted in the jazz avant garde – in artists like John Coltrane, Sun Ra and the Art Ensemble of Chicago – the members of Griot Galaxy were extending that tradition in their own voices and in their collective sound. In fact, with their theatric edge and their penchant for hypnotic, layered rhythm, they were an avant garde group for people who didn’t particularly like the avant garde, or maybe even jazz. They were one of a kind. Sorry if that’s a cliché. But they really were.

    The group made only a few recordings and was little known beyond Detroit when Bey was involved in a near-fatal motorcycle accident. The group dissolved rancorously in the aftermath, but in the ensuing years, Bey slowly returned to playing.

    By the early 2000s, his music career entered a new phase, leading his own groups and collaborating with others, particularly the Northwoods Improvisers, with whom he did at least nine records. Griot Galaxy had released only two vinyl records back in its hey day, although the release of live Griot tapes from the Detroit Institute of Arts in 2003 made the group’s music available on CD for the first time.

    Bey had been in ill health for years, his oxygen and breathing apparatus a constant companion. The news of his passing still came as a shock, a blow. Several generations of Detroiters spoke of hm in terms that had an element of reverence for what he had achieved and represented. The “end of an era,” lamented one friend and admirer who had followed his career back to the early 1970s at Cobb’s Corner.

    There’ll be more later. And for those who have memories or thoughts, please add them below.

    In the meantime, here’s a 2003 profile of Bey and a blog that riffed from the earlier piece.

    http://blogs.metrotimes.com/index.php/2012/06/detroit-jazz-and-avant-scenes-lose-icon-in-passing-of-faruq-z-bey/

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    "Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 - 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba
    #8299219  | PERMALINK

    monoton

    Registriert seit: 07.02.2010

    Beiträge: 1,018

    Laut HHV gibt es 75 (+26 special editioned) Exemplare dieser 4-LP-Box von Sagittarius A-Star.

    NORTHWOODS IMPROVISERS (SAGITTARIUS A-STAR #46/47/48/49) – LIGHTNING DARKNESS / STAR GARDEN / PATHS OF LIGHT / CONSTELLATIONS

    http://www.sensationalxhols.org/sagittarius_a/page_two.htm

    Hier ist sie aktuell vorrätig:
    http://www.a-musik.com/p/product/northwoods-improvisers-lightning-darkness-star-garden-paths-of-light-constellations-4lp-box-088193.html

    Hier kann man reinhören:
    http://www.hhv.de/shop/de/artikel/northwoods-improvisers-4-lp-box-set-352912

    „i tried few times (and i usually try only once) to convince Mike Johnston to put together all this but i understand why: Faruq’s passing was kind of a shock and bewildering event for Northwoods, especially after so many years together… but we FINALLY made the long overdue retrospective of one of the most amazing and totally underated group of improvisers of the last 20 years. until now, only a one-sided LP (released by Qbico few years ago) exist in vinyl format of Northwoods… this 4 LP box set collect some previously unissued material recorded from 1997 to 2011 and two sessions previously available on CD by Entropy (both rec. in 1998/99). there’s some music (not much nowadays unfortunatly), the more special & rare one, which trascent the notion of time/space and goes beyond… music which’d had been enjoyed by the Pharaohs, by present day hipsters and by future budum… this kind of music is called: TIMELESS. period“ ep

    --

    #8299221  | PERMALINK

    soulpope
    "Ever Since The World Ended, I Don`t Get Out As Much"

    Registriert seit: 02.12.2013

    Beiträge: 56,506

    Griot Galaxy „Kins“ (B&W) 1982 – habe das threadbedingt nach einer gefühlten Ewigkeit wieder aus dem Plattenschrank gezaubert. Hörenswert, wie auch vorgarten richtig in post no. 2 hinweist, der „Groovemotor“ der Rhythm Section Tabbal / Shahid…….

    --

      "Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)
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