Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Who’s Gladys Thompson, anyway? (Auf der Suche nach Chuck Thompson, Jazz-Drummer)
-
AutorBeiträge
-
Earl Palmer bei Hampton Hawes Beerdigung als Sargtraeger fand ich uebrigens ziemlich ueberraschend…
--
.Highlights von Rolling-Stone.deRanking: Die besten Alben von Aztec Camera und Roddy Frame
Die wichtigsten Alben von David Bowie
So wurde „Tim und Struppi“ zum größten Comic der letzten 50 Jahre
Hans Zimmer im Interview: „Hassenswerte Musik zu schreiben, auch das ist mein Privileg“
John Carpenter: alle Filme im Ranking, von Flop bis Top
Prince: Der Weg zu „Purple Rain“ – die ROLLING-STONE-Story
WerbungIch dachte, um den Thread etwas weniger einschuechternd zu machen, koennten Bilder helfen… :D in diesem Sinne, hier zwei Bilder:
das hier ist zB aus der Zeitung Mirror News vom 15 Februar 1958, Werbung fuer den Hampton Hawes Auftritt „Strip City“ an den sich Clifford Solomon hier erinnert, es gab das Konzept danach ein paar Wochen… die Werbung macht recht deutlich, dass die Musik hier eher nicht im Vordergrund stand.SOLOMON: [..] At Western and Pico [Boulevard] there was Strip City. It was a strip joint, but they hired jazz bands to play for the dancers. Hampton Hawes worked there and Frank Butler, Chuck Thompson. Chuck and Frank were drummers and they played those hip bebop drums so the girls liked to do their thing. [laughs] Strip City. They would have music other than the strippers. ISOARDI: So they’d have like acts, and then they might have–? SOLOMON: No, it wasn’t like a burlesque joint. They might have a jazz band playing maybe fifteen or twenty minutes, and then they’d bring a dancer or two on, and then there would be a break, and then they would play some more and then bring on a couple more dancers. It wasn’t like it is now where they have a hundred girls working there dancing in laps and tables and all. You’d have a couple of strippers, and they would strip and then go back to their dressing room. They weren’t mingling out with the guys.
und dann dacht ich noch das hier, ein Artikel ueber Mingus Band mit Chuck Thompson aus dem California Eagle vom 4 November 1948
die Aufnahme von These Foolish Things, die da erwaehnt wird, kann man sich natuerlich anhoeren, es ist nicht Mingus Ah Um, aber natuerlich trotzdem interessant
--
.und nach diesem volkstuemlichen Post gehen wir wieder zu den wirklich wichtigen Fragen: Was hat Chuck Thompsons Mutter damals fuer das Einfamilienhaus irgendwo zwischen Watts und Compton, 913 East 118th Street ausgegeben und wann hat sie es gekauft… Koennen wir immer noch nicht sicher beantworten, wir wissen dass sie 1956 bereits drin wohnte und wir wissen was es 1948 neu kostete… denn im California Eagle vom 19 Februar 1948 finden wir folgende Annonce eines Immobilienmaklers:
Die Thompsonresidenz ist das unterste, 8000$ soll es kosten, fuer 5 Zimmer, mit einem Down-Payment von 4000$. Falls man ein GI ist, also am zweiten Weltkrieg teilgenommen hat, reicht es, wenn man zu Anfang 1000$ hat. Chuck Thompson selbst hat tendentiell eher nicht teilgenommen, er wird zB bei seiner High School Graduation nicht als Rekrut genannt, s auch den naechsten Post, aber er hatte ja auch noch einen aelteren Bruder…--
.
und eins hab ich noch, California Eagle vom 15 Januar 1943, die (schwarze) Musikergewerkschaft von Los Angeles wuerdigt die 76 Mitglieder, die gerade beim Militaer sind… zB David Bryant (viel spaeter Bassist bei Horace Tapscott), Buddy Collette, ws Sonny Criss (also, Clay koennt ein Schreibfehler fuer Criss sein), Chico Hamilton, Marshall und Ernie Royal, Britt Woodman… und ein Haufen andere, die in diesen Recherchen oefter auftauchen…--
.Carol Kaye erzählte in dem Interview auf der CD auch, dass sie mal in „strip joints“ gespielt hatte. Sie war noch nicht ganz volljährig und spielte dort Gitarre im Orchester. In welcher Stadt weiß ich gerade nicht, aber das war bevor es mit ihrer Studiokarriere losging. Das waren ja diese Burlesque Shows noch. Club Alabam hatte ja sogar einen Drag contest um 1945.
--
zurueck zu Kirtland Bradford und der Frage, wie lange er auf Luncefordplatten zu hoeren war. Lunceford starb bekanntlich im Juli 1947, Eddie Wilcox der Pianist und Joe Thomas, der Tenorstar, uebernahmen die Leitung der Band. Bradford blieb zunaechst dabei und ist auf Fotos aus New York im Herbst 1947 zu sehen. Im California Eagle vom 8. Januar sehen wir dann Werbung fuer ein Konzert des ehemaligen Lunceford Stars daheim in Los Angeles:
Im November 1948 zerbrach dann die Thomas-Wilcox Band und Thomas machte mit fuenf Mitgliedern eine Konkurrenzband auf. Auf den Platten der Band, die auf Manor erschienen, steht ab diesem Zeitpunkt nur nch Wilcox – aber das heisst natuerlich nicht, dass sie erst dann aufgenommen wurden…Folgende Singles der Bands erschienen auf Manor
Thomas-Wilcox Band
Scratch My Back / Saxology. Manor 1110 – Billboard 6 Dezember 1947 (link)
Moonbeams / Sneaky Pete. Manor 1111 – Billboard 3 Januar 1948
Watcha Gonna Do / One For The Book. Manor 1120
Saxology / Moon Beams. Manor 1135
Arleen / Gug Mug. Manor 1138 – Billboard 6 November 1948Wilcox Band
Jackie / A Study in Blue. Manor 1161
Fatigue / That’s what I like. Manor 1187 – Billboard 9 Juli 1949bei Moonbeams steht uebrigens Joe Thomas als Tenorsolist angegeben, war Quatsch, was ich im Hoerthread schrieb… Teile des Materials wurden also definitiv irgendwann Ende 1947 aufgenommen, frueher als in den Quellen steht, und zu einer Zeit, als Bradford noch in der Band war… Von dem her waere es zumindest denkbar, dass seine Komposition Fatigue seit Ende 1947 im Kasten war…
--
.Dann wären sie mit dem Reorganisieren der Band aber sehr viel schneller gewesen als bisher angenommen?
Aber klar, gut möglich, dass sich einfach alle abschrieben und niemand das so genau weiss. Gibt es Hinweise auf Auftritte im Herbst 1947, vielleicht sogar Konzertreviews, in denen was von „waren auch neulich wieder im Studio“ steht?
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaIn Schullers „The Swing Era“ und bei George T. Simon geguckt – bei letzterem ist eh alles viel zu kurz, um tiefer zu schürfen (so 4-8 Seiten pro Band). Schuller kommentiert den quälend langen Niedergang der Band (und analysiert ihn natürlich auch, scharfzüngig aber fundiert) und erwähnt dann deren Fortführung durch Thomas/Wilcox in einem Satz. Um da wirklich Hinweise zu finden, ist wohl wieder unsere hauseigene Jazz-Detektei gefragt
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaDiese 10″ aus France (1947!?) wird gelistet beim Manor Label ganz unten, merkwürdig. Danke für die Zusammenfassung und Erklärungen, redbeansandrice.
zuletzt geändert von thelonica--
gypsy-tail-windDann wären sie mit dem Reorganisieren der Band aber sehr viel schneller gewesen als bisher angenommen?
Aber klar, gut möglich, dass sich einfach alle abschrieben und niemand das so genau weiss. Gibt es Hinweise auf Auftritte im Herbst 1947, vielleicht sogar Konzertreviews, in denen was von „waren auch neulich wieder im Studio“ steht?bei Determeyer steht natuerlich mehr: Es wurde nicht reorganisiert, Lunceford starb ja am 13. Juli 1947 mitten auf einer Tour und man beschloss, die Tour noch eben ohne ihn zu Ende zu machen… als man dann wieder in New York ankam, war wohl eigentlich der Plan, die Band aufzuloesen… aber das tat man dann nach einigem hin und her doch nicht und am 29. August war das grosse Erneuerungskonzert im Apollo. Aus der Zeit kurz danach, angeblich Oktober, haben wir diese Fotoserie von William Gottlieb. Der Bruch zwischen Thomas und Wilcox faellt dann in das letze Quartal von 1948, Joe Marshall, der mutmasslich zweite Komponist von Fatigue ging da uebrigens mit Thomas.
Im Billboard vom 20. Dezember 1947 wird tatsaechlich schon Scratch my Back / Saxology gelistet, als erste neue Aufnahme der reformierten Band. Mir scheint sehr plausibel, dass diese Aufnahmen irgendwann zwischen Ende August und Ende Dezember 1947 in New York gemacht wurden, ungefaehr von der Band, die Gottlieb da fotografiert hat… 1947 fuer die Platte aus Frankreich waere entsprechend moeglich, auch wenn eine Spur spaeter vielleicht noch wahrscheinlicher ist…
Die spannende Frage waere also, ob nur die ersten vier Tracks von 1947 sind, oder noch weitere der Manor Aufnahmen. Determeyer datiert die ersten sechs Tracks (der Classics CD) auf Anfang 1948, das muss wohl eher Ende 1947 sein, zumindest fuer vier davon, und den ganzen Rest auf early 1949, was zumindest bei Arleen / Gug Mug auch wieder zu spaet ist, weil sie schon im November 1948 im Billboard war. Classics und Musidisc haben letztlich den gleichen Split in zwei zeitliche Bloecke bei den Manor Aufnahmen (= den ersten 14 Tracks der Lunceford CD), aber behaupten Dexember 48 und Juli 49… was uebrigens auch nicht zu den Lineups passt, die alle noch Joe Thomas enthalten (und bei der Classics CD aehnlich sind iirc). Man fragt sich auch, ob man wohl nach November 48 Aufnahmen der Thomas/Wilcox Lunceford Band einfach als Wilcox Lunceford Band verkauft hat… ich wuerd ja denken, dass ja…
--
.
man muss sich wirklich alle Plattenlabels einzeln ansehen… denn dann sieht man, dass Bradford/Hashim auf „One for the book“ als Altsaxophonsolist ausgewiesen ist… womit denk ich nachgewiesen ist, dass er zumindest an der ersten Session mit den ersten 6 der 14 Manortracks beteiligt war… und ich bin mir fast sicher, dass hier auch die Fehlzuschreibung des Namen Hashim an Otis Hicks herkommt… die ersten Ankuendigungen von Saxology in Billboard waren uebrigens schon Anfang Dezember 1947, als auch nochmal frueher als gedacht…--
.Danke! Das Buch muss wohl gelegentlich mal her … zu Manor mehr herauszufinden ist ja leider auch nicht leicht (bei BSNPubs taucht das Label nicht auf, Wiki-Einträge sind nur „stubs“ …).
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaJa, den Manor-Katalog besser verstehen waere super… Fokus weiterhin auf den 14 Tracks, die dort erschienen sind. Wie man auf den Labels oben schoen sieht, gibt es immer zwei Nummern, eine Katalognummer bei Manor, zB 1135, und eine weitere laufende Nummer, die bei der ersten Session zB von A1573 bis hoch nach A1578 laeuft, bei der zweiten dann ab A1662 etc. Wenn wir mal davon ausgehen, dass diese Nummern (die zB bei Determeyer stehen und auf der Rueckseite der Classics CD) korrekt sind, und die Aufnahmereihenfolge wiedergeben, ergibt sich folgendes Bild der drei Sessions:
A1573. Scratch My Back. Manor 1110 – Billboard 6 Dezember 1947
A1574. Saxology. Manor 1110 – Billboard 6 Dezember 1947. Reissue auf Manor 1135
A1575. Watcha Gonna Do. Manor 1120
A1576. One For The Book. Manor 1120
A1577. Sneaky Pete. Manor 1111 – Billboard 3 Januar 1948
A1578. Moonbeams. Manor 1111 – Billboard 3 Januar 1948. Reissue auf Manor 1135A1661. Ooh, that’s what I like. Manor 1187 – Billboard 9 Juli 1949
A1662. Fatigue. Manor 1187 – Billboard 9 Juli 1949
A1663. Midriff
A1664. At Sundown
A1665. A Study in Blue. Manor 1161A1690. Jackie. Manor 1161
A1691. Arleen. Manor 1138 – Billboard 6 November 1948
A1692. Gug Mug. Manor 1138 – Billboard 6 November 1948Eine kritische Frage waere mal, ob Midriff einfach nur das gleiche Stueck ist wie Gug Mug oder die gleiche Aufnahme des gleichen Stuecks… (Determeyer sagt „identical“). Unabhaengig davon sehen wir, dass Teile der dritten Session bereits im November 1948 erschienen. Damit waere klar, dass die erste Session spaetestens von November 1947 ist und die zweite und dritte spaetestens von Oktober 1948. Alle diese Tracks wurden also noch vor dem Weggang von Joe Thomas aufgenommen…
--
.und an der Stelle muessen wir uns fragen: Woher sind eigentlich die Tracks ueberliefert, die damals nicht auf Manor herauskamen…?
diese LP von ca 1962 scheint ein Teil der Antwort zu sein, in den Liner Notes lesen wir:After Jimmie Lunceford’s Untimely Death on November 18 1947 [eigentlich: 12. Juli 1947], the great band was co-led by Eddie Wilcox, chief arranger, and Joe Thomas, the famed tenor man. There were many unfulfilled bookings which had to be honored, and the band went on working for some time after Jimmie died.
Within a couple of weeks, the band had begun to cut these recordings. During November and December they began recording in Steinway Hall in New York City. The band had in mind making the album a memorial to Jimmie, and these selections, faithfully preserved, constitute that tribute to a gread bandleader.
Die LP enthaelt A1573 bis A1664, also die erste Session und einen grossen Teil der zweiten – einschliesslich der Tracks, die scheinbar damals auf Manor nicht veroeffentlicht wurden… und jetzt ist die Rueckseite so einer LP vielleicht nicht die zuverlaessigste Quelle aller Zeiten… aber hier wird gesagt dass die ersten beiden Sessions aus den letzten Monaten von 1947 kommen. Was von dem her passt, dass „Hashim“, der ja im Januar 1948 vermutlich weg war, credits in den ersten beiden Sessions kriegt, und dazu, dass die erste Session auf jeden Fall zum Teil bereits 1947 erschien.
Der Rest der Classics CD kommt scheinbar von hier
die Doppel-LP erschien etwa 1973 auf dem Perception Label als Perception 35 (witzigerweise ist Perception 34 sehr viel bekannter: das ist Lawrence of Newark von Larry Young). Mit 19 Tracks, darunter einem alternate take von „That’s what I like“, ist die Platte im wesentlichen das Vorbild fuer die heutige Classics CD (die hinten noch zwei Tracks von 1942 ergaenzt).--
.Okay, Manor, was Bruyninckx hergibt – vielleicht lässt sich daraus mit weiteren Billboard-Abgleichen ja eine Chronologie erstellen. Sorry für die bescheidene Darstellung, aber mehr ist hier ja nicht möglich. Irgendwelche für uns irrelevanten „Notes“ lasse ich weg, wird etwas übersichtlicher, da und dort Ergänzungen in eckiger Klammer (z.B.: bei der Catlett-Session steht bei Bruyninckx kein Bandname/Leader). Hoffe, ich hab das mit der Formatierung einigermassen hingekriegt … das jetzt in eine Chronologie umzusortieren dürfte recht schwer sein – aber interessant, was es da alles gibt (viel „sacred singing“ und sogar „sermons“, aber eben auch mal Erroll Garner, Charlie Parker oder Aaron Sachs …)
—
Paul Bascomb’s Combo : John Grimes (tp) Tommy Waters (as) Paul Bascomb (ts) Ernie Washington (p) unknown (g) Lloyd Buchanan (b) Bobby Donaldson (d)
New York, 1947
1561 Dextrose (jg vcl) Manor 1108
1562 Robbin’s hop –—
Paul Bascomb and his Orchestra : same pers.
New York, early 1948
1635 Jumpin‘ at Small’s Manor 1117
1636 Doin‘ your tricks (jg vcl) –
Sweet Georgia Brown 1146
Gibb’s idea –
1640 Rock and roll 1137
1642 Two ton Tessie –Note : Rest of the above session see under Manhattan Paul. No details about Mx. 1641. [beim Eintrag zu M.P. von Bruyninckx gibt es keine „early 1948“ Session und keine weiteren Manor-Scheiben, nur zwei Sessions von 1945/46 auf Hub bzw. mit Kürzel „Hub“; eine vom 21. Oktober 1948 auf Atlantic, von der nur 2 der 6 verzeichneten Stücke erschienen sind; und eine letzte von 1950 auf „ASA“.]
—
Sidney Bechet and his Orchestra : Sidney Bechet (sop) + others unknown
New York or Chicago, c. early 1949
MRC3-1 Black and blue Manor M502
MRC4-1 September song –—
Franklin Bell (vcl) acc. by unknown p, g, b and d
Los Angeles
Did you mean what you said Manor 1002
I didn’t know how much I loved you –—
Gwenn Bell (vcl) acc. by the Brown Dots : no details
New York, 1949
If I could be with you Manor 1171
After awhile –—
Gwenn Bell (vcl) acc. by Ted Napoleon Trio : Teddy Napoleon (p) + unknown b and d
New York, 1949
Bob sixty-nine Manor 1172
You came along –—
Tiny Bradshaw and his Orchestra : Tiny Bradshaw (vcl-1) acc. by Billy Ford, Talib Daawud, Sammy Yates (tp) Leon Comegys, Andrew Penn, Alfonso King (tb) Sonny Stitt, Don Hill (as) Count Hastings, George „Big Nick“ Nicholas (ts) Charlie Fowlkes (bar) Howard „Duke“ Anderson (p) Leonard Swain (b) Earl Walker (d)
New York, 1944
S1149-C After you’ve gone (1) Regis 1011, Manor 1082
S1150-C Salt Lake City bounce – , –
S1151 Straighten up and fly right (1) 1010
S1152 Bradshaw bounce –Note : The above four titles also on Jukebox Lil JB621, Proper Pair PVCD101 and Classics (F)CD5011.
—
Tiny Bradshaw and his Orchestra : Tiny Bradshaw (vcl-1) acc. by horns, unknown p, poss. Roy Carter or Tiny Grimes (g) unknown b and d, unknown 2nd vcl-2
Chicago, February 1945
C1247 V-2 Manor 1147
C1248 unknown title
C1249 Butterfly (1) Manor 1052, Jukebox Lil JB621
C1250 Schoolday blues (1,2) – , –Note : The three issued titles on Proper Pair PVCD101 and Classics (F)CD5011.
—
Tiny Bradshaw (vcl) acc. by horns, p, b and d
New York, 1946
A1680 I found out too late Manor 1147, Proper Pair PVCD101, Classics (F)CD5011Note : Rest of the above session see under Jack Fine.
—
The Brown Dots (vcl) poss. quartet or more
1946
Surrender Manor 1026
Satchelmouth baby –
Rumours are flying 1040
You took all my love –
For sentimental reasons 1041
It’s a pity to say goodnight –
How can you say I don’t care 1044
Long legged Lizzie –
Shout brother shout 1057
I don’t know from nothin‘ baby –—
[Sidney Catlett :] Eddie „Lockjaw“ Davis (ts-1) Bill Gooden (org,celeste-2,vcl) Pete Johnson (p) Jimmy Shirley (g) Gene Ramey (b) Sidney Catlett (d)
1946
A1425 Organ boogie Manor 8026, Oldie Blues (Du)OL2823
A1426 Organ blues 8025
A1427 Sherry wine blues (1,2,bg vcl) 1058
A1428 Open the door Richard (pj out,bg vcl,p) –
A1430 Shirley’s boogie 8026, –
A1431 Humoresque boogie –Note : The above also on Jackson 1202 and After Hours (G)1202 except Mx. A1428. Entire session on Classics (F)CD974 entitled „Sid Catlett 1944-1946“, see also under Al Casey & Esquire Metropolitan Opera House.
—
[The Cats and a Fiddle :] Austin Powell (vcl,g) Pee Wee Bradford (g) Ernie Price (tipple) George Steinbeck (b)
New York, April 1946
I miss you so Regis 6000, Manor 6000
My sugar’s sweet to me – , –
New York, 1946
Romance without finance Manor 1023
Life’s too short –
Please don’t leave me now 1037
Shorty’s got to go –
I’d rather drink muddy water 1045Note : Reverse of Manor 1045 by Rudy Richardson.
—
[The Cats and a Fiddle : wie oben]
New York, 1947
That’s my desire Manor 1064
When elephant roost in bamboo trees –
They don’t understand 1067
I’m stuck with you –
Where are you ? 1078
I’m gonna pull my hair –
You’re so fine 1086
Darling, can’t we make a date ? –—
[The Cats and a Fiddle : wie oben]
New York, 1948
Honey, honey, honey Manor 1112
I’m afraid of you –
The new look blues 1140
That’s what I thought you said –—
Savannah Churchill (vcl) acc. by Benny Carter’s Orchestra : William Johnson, Alfonso Barrymore, Felix Barbosa, Loyal Walker (tp) Benny Carter (tp,as) Alton Moore, Shorty Haughton, George Washington, J.J. Johnson (tb) Porter Kilbert, Jewell Grant, Harold Clark, Willard Brown, Don Byas (saxes) Rufus Webster (p) Herman Mitchell (g) Charles Drayton (b) Max Roach (d)
New York, February 27, 1945
W1261 All alone Manor 1004, Classics (F)CD923
W1262 Daddy daddy – , Arco 1222, Classics (F)CD923
Why was I born (*) Arco 1222, Classics (F)CD923Note : (*) This may possibly be a retitled reissue of „All alone“.
Classics (F)CD923 entitled „The chronological Benny Carter and his Orchestra 1943-1946“, rest see under Benny Carter and Timmie Rogers.
—Savannah Churchill (vcl) acc. by the Al Killian Orchestra : Al Killian (tp) Trummy Young (tb) Aaron Sachs (cl) Budd Johnson (ts) Harry Carney (bar) Marty Napoleon (p) Joe Shulman (b) George Jones (d)
New York, October 1945
W1279 Too blue to cry Manor 1014
W1280 I can’t get enough from you –—
Savannah Churchill (vcl) acc. by unknown band + The Four Tunes (vcl group-1) The Five Kings (vcl group-2), no other details
New York, 1946/49
A1396 I want to be loved (but only by you) (1) Manor 1046, Arco 1253
A1397 Foolishly yours – , –
All my dreams 1116, 1257
Time out for tears – , –
I-1455 Sincerely yours (2) 1066
I-1456-B I can’t get up the nerve to miss you (2) 1061
I-1457 I’m too shy (2) 1066
I-1458 Let’s call a spade a spade (2) 1061
I-1463 My baby-kin 1068, Arco 1220Note : Reverse of Manor 1068 by Lenny Herman, see there.
—
Savannah Churchill (vcl) acc. by Lenny Herman Orchestra : no details [also auch tatsächlich gar kein Datum hier!]
It is too late? (1) Manor 1093
Tell me so 1123
Little Jane –
I want to cry (1) 1129, Arco 1220Note : Reverse of Manor 1093 by The Four Tunes.
—
Savannah Churchill (vcl) acc. by Ralph Herman’s Orchestra : no details
A-1524 I’ll never belong to anyone else (1) Manor 1142
A-1599 How could I know 1152
A-1603 Try to forget 1142
A-1721 Would you hurt me now (1) 1168
A-1723 It’s raining down in sunshine lane 1152
A-1725 All of me (1) 1168
Savannah sings the blues 1180
Don’t try to explain –—
The Coleman Brothers : vcl group (sacred singing) acc. by g-1 and Melvin Coleman (lead vcl)
prob. Newark, N.J., c. October 1943
S1074S We’ll understand Manor 101
S1081S New what a time 1055
S1082S It’s my desire (1) 100—
The Coleman Brothers : vcl group with Melvin Coleman (lead vcl) unknown g-1
December 1944 or January 1945
S1201S The end of my journey (1) Manor 100
S1202S When the saints go marching in 1055
W1203W New milky white way (1) 101
W1204W Plenty of room in the Kingdom (1) 102, Arco 1208
W1217W I can see everybod’s mother but mine (1) – , –Note : Manor 100, 101 & 102 also available in a 78 rpm album as Manor SP1.
—
Vcl group incl. Melvin Coleman (lead vcl) acc. by unknown p and g
1947
H1445 My eye is on the sparrow Manor 1065
H1446 Noah –
Maggie Lee (unissued)
You may run on –—
[Bill Cook :] As „Baron Bill“ (vcl) acc. by unknown band
New York, 1947
H-1645 Run and get a preacher Manor 1130
H-1646 Get yourself together –—
As Bill Cook (narration) acc. by unknown org
New York, 1947/48
H-1713-2 Because, my skin is brown Manor 1132
H-1714 What is love –—
[Bill Cook :]As Baron Bill (vcl) acc. by unknown band
New York, c. early 1948
Rocks in my bed (unissued) Manor—
Tadd Dameron Septet: Fats Navarro (tp) Kai Winding (tb-1) Rudy Williams (as) Allen Eager (ts) Tadd Dameron (p,arr) Curly Russell (b) Kenny Clarke (d)
Broadcast, „Royal Roost“, New York, October 23, 1948
Our delight (Dameronia*) Talcrip TDFN10230*
Good bait (Better bait*) Jazzland JLP68, Talcrip TDFN10230*, Manor M503, Carrère (F)98196 (CD)
Eb-pob (1) Jazzland JLP68, Talcrip TDFN10230, Carrère (F)98196 (CD)
The squirrel Talcrip TDFN10230
Jumping with Symphony Sid (theme)Note : All issued titles also on Spotlite (E)111 and Beppo (E)BEP506. All titles on Jazzland JLP68 also
on Milestones M47041 and (F)68118. Jazzland JLP68 entitled „The Tadd Dameron Band“.—
June Davis with The Cats and the Fiddle: June Davies (vcl) acc. by poss. Austin Powell and/or Pee Wee Bradford (g) Ernie Price (tipple) George Steinbeck (b)
New York, 1946
C1341 Gin misery blues Manor 1038
C1342 [da steht nichts dazu, auch nicht in einer Anmerkung!]
C1343 J.D. blues –—
[Dixie Hummingbirds: ]Ira Tucker (lead vcl) William Bobo, James B. Davis, Beachy Thompson (vcl) unacc.
New York, c. June 1944
S1145S I just couldn’t keep it to myself Regis 1008, Manor 1074
S1146S Book of the seven seas – , –Note : Both titles also on Document (Au)DOCD5491 and Gospel Jubilee (Sw)RF105.
—
THE FOUR TUNES
The above group also recorded as The Sentimentalists. See also under Savannah Churchill.The Four Tunes (vcl quartet) acc by unknown rhythm
New York, c. 1946
I-1480 Du bist mein Weiner Tzatzkellah Manor 1076
I-1482 Darling you make it so –
A1487 Sometime, someplace, somewhere 1077
A1488 Where is my love –
1360 Wrapped up in a dream 1083
1410 I found love when I found you –—
The Four Tunes (vcl quartet) acc by unknown rhythm, Betty Harris (vcl-l) added
New York, c. 1946
1500 Dreams Manor 1087
1501 Chillicothe, Ohio (1) –—
The Four Tunes (vcl quartet) acc by unknown rhythm
c. 1947
U-1703 How can I make you believe in me Manor 1141
U-1711 Don’t you ever mind –
My muchacha 1154
I’m gonna ride Tillie tonight –—
The Four Tunes (vcl quartet) acc by unknown rhythm
c. 1948
Mister Sun Manor 1173
The sheik of Araby –—
Georgia Peach (vcl) acc by the Skylight Singers : vcl group with unknown g acc
New York, c. February 1945
1239-S The road is mighty rugged Manor 1008
1240-S Does Jesus care ? –
1241-S It’s my desire 1029
1242-S I got somewhere to lay my head –—
Georgia Peach and the Matchless Love Gospel Singers or Georgia Peach-Lois Russell with the Matchless Love
Gospel Singers -1. Georgia Peach (vcl) acc by vcl group, acc if any unknown
c. late 1945
H1553 Precious memories (1) Manor 1102
H1554 God don’t never change –—
Dizzy Gillespie Sextet : Dizzy Gillespie (tp) Trummy Young (tb) Don Byas (ts) Clyde Hart (p) Oscar Pettiford (b) Shelly Manne (d)
New York, January 9, 1945
W1223-2 I can’t get started (*) Manor 1042, Col CL1036
W1224-1 Good bait (*) Manor 1042, Col CJ40972, CBS 461096, Official (Dan)83056-2
W1225 Salt peanuts (Salted peanuts*) Manor 5000
W1226 Be-bop (ty out) –Note : Other sources give Irv Kluger as the drummer.
Giants of Jazz (Eu)CD53122 entitled „Dizzy Gillespie 1949-50“, rest from later session.
Entire session also on Smithsonian R004-P2-13455, Everest FS219, Queen Disc (It)Q-039 and Arco LP8.
(*) Also on Epic SN6042, CBS 65392, Giants of Jazz (It)LPJT32 and (Eu)CD53122.—
[Babs Gonzalez]
Six Bips and a Bop : Dave Burns (tp) Bennie Green (tb) James Moody (ts) Bobby Tucker (p) Nelson Boyd (b) Jack Parker (d) Babs Gonzales (vcl)
New York, December 2, 1948
F1734 A lesson in bopology Manor 1159, Xanadu 197
F1735 Loop-plu-e-du 1153, –
F1736 Honeysuckle bop – , –
F1737 A choice taste 1159, –Note : Xanadu 197 entitled „Bebop revisited Vol 4“.
—
Coleman Hawkins Septet : Charlie Shavers (tp) Edmond Hall (cl) Coleman Hawkins (ts) Clyde Hart (p) Tiny Grimes (g) Oscar Pettiford (b) Denzil Best (d)
New York, July 27, 1944
Sl177 All the things you are Regis 7002, Onyx 0RI217, EPM (F)FDC5170
Sl178 Shivers (unissued)
S1179 Step on it Manor 1036, – , –
Sl180 It had to be you –
Sl181 Riding on 52nd Street Regis 7002, – , –
Sl182 Memories of you Manor 1036, – , –Note : EPM (F)FDC5170 (CD) entitled „6 Classic tenors“, rest of this CD by Ben Webster, Don Byas, John Hardee, Eddie „Lockjaw“ Davis and Paul Quinichette.
—
HEAVENLY GOSPEL SINGERS: Thomas Delaney (lead vcl) Cap Stanfield (tenor voice) Clarence Driskel (bariton voice) Lewis Poterfield (bass voice) + possible others (sacred singing)
c. 1945
They put John on the island Manor 1021
Motherless children –
Standing on the highway 1033
He’s my rock, my sword, my shield –—
HEAVENLY GOSPEL SINGERS
c. 1947
My life is in his hands Manor 1094
Here am I (Lord send me) –—
HEAVENLY GOSPEL SINGERS
Newark, N.J., 1944
I’m a poor pilgrim of sorrow Manor 1134, Clanka Lanka CL144001/02
Open up the pearly gates –[Heavenly Gospel Singers: das oben ist die Reihenfolge bei Bruyninckx, der sonst nach Aufnahmedaten geordnet ist]
—
Ida James (vcl) acc by John Hunt’s Orchestra : John Hunt (tp) Lawrence Keyes (org) Walter Bishop (p) prob John Simmons (b) prob Art Blakey (d) + maybe others
New York, 1947
I-1565 Try a little tenderness Manor 1107
I-1566 Yesterdays –
A1658 You’re a fool if you don’t 1121
A1660 Let’s do it –—
Johnson Brothers (sacred singing) this is a juvenile quartet
c. December 1945
S1303 Remember me Manor 1099
51304 I love the name of Jesus—
Al Killian and his Orchestra : Al Killian (tp) Trummy Young (tb) Aaron Sachs (cl,as) Budd Johnson (ts) Harry Carney (bar) Marty Napoleon (p) Joe Shulman (b) George Jones (d)
New York, September 1945
W1281 You’re the one Manor 1098
W1282 Goin‘ down –—
KINGS OF HARMONY QUARTETTE : Walter Lattimore, Carey Bradley (lead vcl) Marion Thompson (tenor voice) Eugene Strong (bariton voice) Bill Morgan (bass voice)
Newark, December 1944 & January 1945
Precious Lord Manor 1007, Stash ST114
Lord give me wings – , C1anka Lanka CL144002
God shall wipe all tears away 1024, Stash ST114
I’m a soldier of the Lord –
I love the name of Jesus 1043
Have a little talk –Note : […] Manor sides and possibly some other issues as „Kings of Harmony of Alabama“.
—
[Jimmy Lewis (vcl) acc by ts, bar, p, g, b and d
New York, January 14, 1954
C1192 Danger (unissued)
C1193 Love broke my heart again Cat 103
C1194 Last night –Note : For a session on Manor 1197 see under Tab Smith.]
—
Sister Lillie Mae Littlejohn (vcl) sacred singing with unknown acc
c. 1947
H1511 Dead cat on the line Manor 1089
H1512 Climbing up the golden stairs –—
Jimmie Lunceford’s Orchestra directed by Edwin Wilcox and Joe Thomas : Willie Cook, Paul Webster, Bob Mitchell, Russell Bowles (tp) Al Cobbs, Elmer Crumbley (tb) Omer Simeon (cl,as) Otis Hicks (as) Joe Thomas (cl,ts,vcl) Lee Howard (ts) Earl Carruthers (cl,as,bar) Edwin Wilcox (p,arr) Al Norris (g) Ed Sneed (b) Joe Marshall (d) Freddy Bryant (vcl)
New York, December 1948
A1573 Scratch my back (jt vcl) Manor 1110, Blue Star (F)BSN119
A1574 Saxology – , –
A1575 What ‚cha gonna do ? (jt vcl,ew arr) 1120
A1576 One for the book (ew vcl) – , Hamilton HLP12143
A1577 Sneaky Pete (jt + band vcl,gd arr) 1111, Blue Star (F)BSN122
A1578 Moonbeams (ew arr) – , –Note : Entire session also on Perception PLP35 entitled „The Original Orchestra“, Dot DLP3487 entitled
„The Original Jimmie Lunceford“ and Classics (F)CD1151.—
[as above, add:] Freddy Bryant, Savannah Churchill (vcl)
New York, June 1949
A1661 Ooh that’s what I like (fb vcl) Manor 1187, Dot DLP3487, Perception PLP35
A1661 Ooh that’s what I like (fb vcl,alt take) Perception PLP35
A1662 Fatigue – , Dot DLP3487, Big
Band Archives LP2204
A1663 Midriff (1) Dot DLP3487, Perception PLP35
A1664 At sundown – , –
A1665 A study in blue (sc vcl) –Note : (1) This is not the Billy Strayhorn composition.
Entire session except alternate take on Classics (F)CD1151.—
[as above]
New York, summer 1949
The worm Perception PLP35
My baby and me (jt vcl) –
That’s the way you fall in love (fb vcl) –
The magic of you –
Grazin‘ –Note : Entire session on Classics (F)CD1151.
Jimmie Lunceford’s Orchestra directed by Edwin Wilcox and Joe Thomas : Rostelle Reese, Tommy Simms, Paul Webster (tp) Bob Mitchell (tp,vcl) Russell Bowles, Arnett Sparrow, Elmer Crumbley (tb) Omer Simeon (cl,as) Curby Alexander (as) Joe Thomas (cl,ts,vcl) Todd Rhodes (ts) Earl Carruthers (cl,as,bar) Edwin Wilcox (p,arr) Al Norris (g) Ed Sneed (b) Danny Farrar (d)
New York, July 1949
A1690 Jackie (jt vcl) Manor 1161, Perception PLP35
A1691 Arleen (bm vcl) 1138, –
A1693 Gug mug –Note : Entire session on Classics (F)CD1151 entitled „Jimmie Lunceford’s Orchestra 1948/49“.
—
MANOR ALL STARS : Prob pers. Roy Stevens (tp) Kai Winding (tb) Ray Turner (ts) Fred Otis (p) Turk Van Lake (g) Fred Hochler (b) Charlie Perry (d)
New York, May 27, 1945
S1139S Mervel falls in Manor 2000, Xanadu LP124
S1140S Never go there – , –
Pale shades of the Count –
This is autumn –Note : Xanadu LP124 entitled „Bebop Revisited, Vol 2“, rest of this LP by other artists.
—
MATCHLESS LOVE GOSPEL SINGERS : Matchless Love Gospel Singers (sacred singing) acc if any unknown
c. 1947
What manners of man is this Manor 1143
Dig a little deeper—
Joe Medlin (vcl) with unknown acc
New York, 1945
W1233 Gone Manor 1090
W1234 Mister worm –
Thrill me Arco 1248—
-Hal Mitchell’s New Dictators- : Hal Mitchell (tp) Mamie Miller (vcl) + unknown others
New York, 1944
S1147 Mitch’s idea Manor 1081, Regis 1009
S1148 Let’s pinch a boogie woogie – , –—
Hal Mitchell and his Orchestra : prob similar or same
New York, 1944
S1157 Blitzkrieg Regis 6001
S1158 Put on your brakes papa (mm vcl) –—
Hal Mitchell and the Madmen : Hal Mitchell, Ray Copeland (tp) Donald Cole (tb) Elwyn Fraser (as) Alva McCain (ts) Fletcher Allen (bar) John Acea (p) unknown (d) Al Walker (d) Lynn Perrault (vcl)
New York, 1947
S1526 Lynn’s blues (lp vcl) Manor 1096, Blue Star 124
S1527 Tenacious chick – , –[es folgt dann noch eine vierte und letzte Session von 1953, zwei Stücke für Debut mit Allen Harris-org, George Duvivier und Kenny Clarke: E3CB2914-1 Confidentially / E3CB2916-1 Mitch’s blues; Debut M104, Swing (F)431 – hab von Mitchell noch nie gehört …]
—
Joe Morris and his Orchestra : Joe Morris (tp) Johnny Griffin (ts) Bill McLemore (bar) unknown p, g, b and d
New York, 1946
1-1627 Fly mister fly (*) Manor 1136
1-1628 Bam-a-lam-a-bam 1128
1-1629 Boogie woogie Joe –
1-1630 Wilma’s idea (*) 1157
1-1633 Joe’s boogie (*) –
1-1634 Out of the night (*) 1136Note : (*) These titles also on Saxophonograph (Swd)BP504 entitled „Johnny Griffin/Joe Morris Orchestra Fly Mister fly“.
—
[ORIGINAL KINGS OF HARMONY] Sacred singing as by the Kings of Harmony of Alabama : same group
December 1944/January 1945
S1213S Precious Lord Manor 1007
S1214S I’m a poor pilgrim of sorrow 1024
S1215S Lord give me wings 1007
S1216S God shall wipe all tears away 1024I love the name of Jesus Manor 1043
Have a little talk with my Jesus –This is my prayer Ebony 1046
Today –[Die Leerzeilen suggerieren ev. neue Sessions? ist alles so am Stück drin, drum habe ich auch die Ebony dringelassen.]
—
Milt Page Trio feat. Oscar Pettiford : Milt Page (p,vcl) unknown (g) Oscar Pettiford (b)
New York, c. December 1944
1208 It’s only a paper moon (mp vcl) Manor 1000, Br BL54002
1209 Soda pop (mp vcl) – , –—
Oscar Pettiford and his Orchestra : Dizzy Gillespie, Bill Coleman, Benny Harris + unknown (tp) Trummy Young, Vic Dickenson, Benny Morton (tb) Johnny Bothwell + unknown (as) Don Byas + unknown (ts) Serge Chaloff (bar) Clyde Hart (p) Al Casey (g) Oscar Pettiford (b) Shelly Manne (d) Rubberlegs Williams (vcl)
New York, January 9, 1945
W1218 Something for you Manor 1034, Blue Star (F)120, Topaz
Topaz TPZ1071 (CD)
W1219 Worried life blues (rw vcl) Manor 1034, Official (F)3032
W1220 Empty bed blues pt 1 (rw vcl) Manor 1002, –
W1221 Empty bed blues pt 2 (rw vcl) Manor 1002, Blue Star (F)120 Note :Note : Entire session also on Xanadu 124 entitled „Bebop revisited Vol. 2“, rest of this LP see Manor All Stars, Karl George and Aaron Sachs. Classics (F)CD888 as „Dizzy Gillespie 1945“, rest of this CD see Dizzy Gillespie, Clyde Hart, Tony Scott and Trummy Young. Matrix W1218 also known as „Chance it“ and „Max is making wax“ and also issued on Topaz TPZ1071 (CD) entitled „Bass Hits“, rest by other groups incluing Pettiford from 1943 to 1946, also on Smithsonian R004-P2-13455, RCA (Eu)2114165-2 as „Jazz Gallery : Dizzy Gillespie“ rest of this 2 CD set by other artists, Also on RCA (Eu)2114165-2 as „Oscar Pettiford and his 18 All Stars“.
—
Gene Phipps and his Orchestra : Gene Phipps (as) Josh Irving (vcl) + unknown others
New York, 1944
S1113 Ration blues (ji vcl) Regis 1000
S1114 Sweet slumber –
S1115 After hour bounce 1001, Manor 1072
S1116 G. & R. blues – , –Note : Regis 1000 credited to „Gene Phipps & his Hot Five“.
[das ist der einzige Eintrag von Phipps als Leader]
—
Tom Pickering Trio : Tom Pickering (cl) Keith Stackhouse (p) Ced Pearce (d)
Melbourne, May 29, 1949
M186 The belly rub Ampersand 22, Manor M514—
Tom Pickering Trio : Tom Pickering (cl) Keith Stackhouse (p) Ced Pearce (d)
Melbourne, May 29, 1949
M186 The belly rub Ampersand 22, Manor M514[ein Australier, von dem Manor wohl einfach eine Single übernahm]
—
Prophet Powell and the Holy Mount Singers : Sister Birch (vcl) with a mixed vocal group acc by p, g, d and tamb
Prob New York, c. 1948
H1716 My saviour whispers a prayer Manor 1144
H1718 The tree of life (is waiting for me) – , Krazy Kat (E)KK7417—
Rudy Richardson Trio : Rudy Richardson (vcl) with unknown acc
New York, 1946
C-1345 Walkie talkie Manor 1045
Stranger in town 1039
They raided the joint –
C-1348 Trust in me 1092
C-1349 They all say I’m the biggest fool –Note : Reverse of Manor 1045 by „The Cats & The Fiddle“
—
[Luis Russell and his Orchestra : Chester Boone, John Swan, Emory Thompson, James Mitchell (tp) Austin Lawrence, Luther Brown, Charles Williams (tb) Sam Lee, Clarence Grimes (as) Esmond Samuels, Andy Martin (ts) Howard Robertson (bar) Howard Biggs (p) Dave Richmond (b) Roy Haynes (d)]
New York, 1945
W1243W You taught me how to smile again (1) Manor 1006, Classics (F)CD1066
W1244W Boogie in the basement (1) – , –—
[Luis Russell and his Orchestra : Chester Boone, John Swan, Emory Thompson, James Mitchell (tp) Austin Lawrence, Luther Brown, Charles Williams (tb) Sam Lee, Clarence Grimes (as) Esmond Samuels, Andy Martin (ts) Howard Robertson (bar) Howard Biggs (p) Dave Richmond (b) Roy Haynes (d)]
New York, October 4, 1945
S1284S After hour creep Manor 1022
S1285S Garbage man blues –—
Aaron Sachs Manor Re-Bops : Aaron Sachs (cl) Terry Gibbs (vib) Gene Di Novi (p) Clyde Lombardi (b) Tiny Kahn (d)
New York, June 8, 1946
1155 Aaron’s axe Manor 1124, Xanadu 124
1156 Patsy’s idea 1147, –
1157 Sam’s beeps and bops – , –
1158 Tiny’s con 1124, –Note : Xanadu 124 entitled „Bebop revisited Vol. 2“, rest by other artists.
—
[The Selah Jubilee Singers of St. Mark’s Holy Church]
Newark, c. 1944-45
B1402 When was Jesus born (*) Manor 8008, SOUP (Jap)ST-2
B1403 The Lord knows just what I need (*) –
B1404 I don’t know why I have to cry sometimes 8009
B1405 Walk together with my Jesus –Note : Manor 8008 & 8009 were issued in a 2 LP album set (Manor 104) entitled „Spirituals of the old South“. (*) These 2 titles on Document (Au)DOCD5500 entitled „Selah Jubilee Singers-Complete recorded works in chronological order (1941-1944-45)“. Some confusion exist about the actual date of the Manor session. The records were issued November 1946 and the matrices also suggest a later recording date, but the group personnel definitely includes Norman Harris and J.B. Nelson. Ruth states that Harris who is also present on the previous Decca session, only stayed with the group for about 6 months and J.B. Nelson left the group in 1945.
—
THE SILVER ECHO QUARTETTE
Also as Silver Echo Quartet/Silver Echo and The Silver Echoes.Male vocal group incl. Alton Bradley (lead vcl) Bill Reeves (bass voice) + unknown others
prob New York or Newark, N.J., c. early 1943
S-1065 Jezebel Regis S101, Manor 8019
S-1066 Me and the devil – , –
S-1069 Anyhow my Lord S103, 8020
S-1070 Where shall I go – , – , Gospel Heritage (E)HT324Note : Matrices in between by Ernestine Washington. Regis S101 as by „The Silver Echoes“.
Entire session on Document (Au)DOCD5542 entitled „Vocal Quartets Volume 6 (1926-1944).[THE SILVER ECHO QUARTETTE]
prob New York or Newark, N.J., c. 1943/1944
S-1091-S Sinner man Manor 1011, Gospel Heritage (E)HT324
S-1092-S Land of the fadeless day –Note : Manor 1011 as by the „Silver Echo“. Both titles also on Document (Au)DOCD5542.
—
[THE SILVER ECHO QUARTETTE]
. mid 1944
S-1107-S He knows just how much we can bear Regis 122, Manor 1080
S-1108-S Moses smote the water – , –Lord help me Manor 1054, Gospel Heritage (E)HT324
Hold me in the frame – , –
Rock oy soul 1133, –
Beaming from heaven –
Just a closer walk with thee 1188, 4000
Blind Barnabas – , –
Them bones shall rise again Arco 1201
Shady green pastures –Note : It seems there was also an issue on Regis 1013 but it is not known if this is a reissue of a previous release or a new issue.
[die Leerzeile suggeriert wieder zwei Sessions]
—
Skoodle Dum Doo (vcl-1,g-2) prob Sheffield (vcl-3,b-4,g-5)
prob Newark, N.J., c. late 1943
S-1079-S Tampa blues (2,3,4) Regis S107, Post War Blues (E)3
S-1080-S Gas ration blues (1,2,4) – , –
S-1084 Broome Street blues (1,2,5) Manor 1056, Flyright (E)LP4711
S-1088 West Kinney Street blues (2,3,4) – , –Note : Skoodle Dum Doo is probably Seth Richard see under Richard also. Matrices S-1081/82 are by the Coleman Brothers.
—
THE SKYLIGHT SINGERS
David Bowers (lead tenor voice) Bill Barren (tenor voice) Larry Harper (bariton voice) Jimmy Brown (bass voice) acc by Clem Ross (g)
New York, October 1945
S1295 Don’t drive your children away Manor 1030
S1296 Looking for Jesus –—
THE SKYLIGHT SINGERS
David Bowers (lead tenor voice) Bill Barren (tenor voice) Larry Harper (bariton voice) Jimmy Brown (bass voice) acc by Clem Ross (g)
New York, c. May 1946
New Jerusalem Manor 1020
Jesus is real to me –—
THE SKYLIGHT SINGERS
David Bowers (lead tenor voice) Bill Barren (tenor voice) Larry Harper (bariton voice) Jimmy Brown (bass voice) acc by Clem Ross (g)
New York, c. July 1948
Ride on, King Jesus Manor 1189
I want to be more like Jesus –—
[Tab Smith and his Orchestra : Frank „Fat Man“ Humphries (tp) Tab Smith (as) Mike Hedley (ts) Raymond Tunia (p) Trevor Bacon (g,vcl) Al McKibbon (b) Walter Johnson (d)]
New York, November 1944
S1187 I was wrong (tb vcl) Regis 1015, Manor 1010
S1188 Rose Lee blues (tb vcl) – , – , Saxophonograph
(Swd)BP503Note : Manor 1010 credited to Trevor Bacon with Tab Smith Orchestra.
—
[Tab Smith and his Orchestra : Frank „Fat Man“ Humphries (tp) Tab Smith (as) Mike Hedley (ts) Raymond Tunia (p) Trevor Bacon (g,vcl) Al McKibbon (b) Walter Johnson (d)] Margaret Watkins (vcl) added
New York, November 1944
S1193 One hour mama (mw vcl) Manor 1005
S1194-S I hear you knocking (mw vcl) –—
[Tab Smith and his Orchestra :] Archie Johnson (tp) Tab Smith (as) Mike Hedley (ts) Red Richards (p) Trevor Bacon (g,vcl) Al McKibbon (b) Walter Johnson (d)
Chicago, February 1945
C1251 The things you are (tb vcl) Regis 7000, Saxophonograph (Swd)BP509
C1252 Tab steps out – , (Swd)BP503, Blue Star (F)123
Don’t blame me (tb vcl) Manor 1097
Once in a while (tb vcl) –—
Tab Smith Septet : Frank Humphries, Russell Green (tp) Tab Smith (as,vcl) Hal Singer (ts) Red Richards (p) Johnny Williams (b) Walter Johnson (d)
New York, 1948
HS1000 Riffin‘ at the Savoy Manor 1162
HS1001 Good woman blues (ts vcl) –—
Tab Smith Septet : Frank Galbreath (tp) replaces Humphries, Jimmy „Baby Face“ Lewis (vcl-1,g-1) added, unknown bar-2 added
New York, December 1948
F1739 I’m wise to you baby (1,2) Manor 1164, Saxophonograph (Swd)BP509
F1743 The red river – , –
Bulging eyes 1197, Arco 1205
Every Sunday before Monday (1) – , – , Chicago LP1205Note : The last title was credited to Jimmy „Baby Face“ Lewis on Chicago LP1205.
—
Rev. Utah Smith (vcl,g) acc by female group (vcl)
c. June 1944
S1131 I want two wings Regis 1004, Matchbox (E)SDX208/8, Eden (Au)ELE11-200
S1132 God’s mighty hand Regis 1004, Matchbox (E)SDX207/8, Eden (Au)ELE11-200, Mamlish 3800Note : Both titles also on Manor 1051 and Arco 1235 as by Rev. Utah Smith (The traveling evangelist).
—
Basil Spears (p,vcl) with unknown acc if any
New York, 1947
I need a man Manor 1155
Frenzy –—
Stars of Harmony : sacres singing : Thomas Delaney (lead vcl) Cap Stanfield (tenor voice) Clarence Driskel
(baritone voice) Porterfield Lewis (bass voice) + poss other singers
Newark, N.J., 1944
I’m a poor pilgrim of sorrow Manor 1134, Clanka Lanka CL-144002/3
Open up the pearly gates –Note : Other sources give c. January 1946 as recording date
—
[Stars of Harmony :] As „Heavenly Gospel Singers“ but still the same group
c. 1945
They put John on the island Manor 1021
Motherless children –
Standing on the highway 1033
He’s my rock, my sword, my shield –—
[Stars of Harmony : As „Heavenly Gospel Singers“ but still the same group]
c. 1947
My life is in his hands Manor 1094
Here I am –Heavenly gospel train Vic 20-3009
Lead me to the rock –[wieder Leerzeile = neue Session? und neues Label in diesem Fall …]
—
Slam Stewart Trio : Erroll Garner (p) Slam Stewart (b) Harold „Doc“ West (d)
New York, September 7, 1945
S1275S Hop, skip and jump Manor 1012, Arco 1224, Blue Star (F)114
S1276S Sherry Lynn flip (*) 1028, 1223, (F)115
S1277S Three blind micesky 1012, 1224, (F)114
S1278S Blue, brown and beige (*) 1028, 1223, (F)115Note : (*) These two titles also on Feldsted (E)ED82006. Entire session also on Onyx ORI203, Polydor (E)2344.049, (G)2310326, Classics (F)CD939. See also under Don Byas for a session of November 1, 1945.
—
Summit Gospel Singers : sacred singing
Loc. & date unknown
Please don’t drive your children away Manor 1073
What will I do without the Lord –—
Ben Ventura & the Bop City Five : Milt Gold (tb) Ben Ventura (bar) Sam Krupit (p) Bill Anthony (b) Frank De Vito (d) Claude Morgan (vcl)
New York, 1949
Snake pitt Manor 1177
Cole cuts –
In a boppin‘ mood Arco 1247
I’m fonseht –—
[Charlie Ventura :] Conte Candoli (tp,vcl) Bennie Green (tb,vcl) Charlie Ventura (ts,bar,vcl) Boots Mussulli (as,bar) Roy Kral (p,vcl) Kenny O’Brien (b) Ed Shaughnessy (d) Jackie Cain (vcl)
Live, „Royal Roost“, New York, February 5, 1949
Fine and dandy pt 1 Manor (E)505
Fine and dandy pt 2 – , Classics (F)CD1149—
Cedric Wallace Trio : Garland Wilson (p) Jerome Darr (g) Cedric Wallace (b) Gail Meredith (vcl)
New York, January 31, 1946
W1318 Tell me that you love me (gm vcl) Manor 1018
W1319 Hanging around (gm vcl) 1019
W1320 Seems like old times 1018
W1321 The gypsy 1019—
Sister Ernestine B. Washington (vcl) acc by unknown p
Prob. New York or Newark, N.J., c. early 1943
S1067-S My record will be there Regis 102, Manor 103, Arco 1210
S1068-S The Lord is my shepherd – , – , –Note : Arco 1210 as „Mme. Ernestine Washington“ and both titles also on Eden ELE10-200 and Document (Au) DOCD5462.
Sister Ernestine Washington (vcl) acc by unknown p
Prob. New York or Newark, N.J., c. mid 1943
S1071 I’m going back to Jesus Regis 104, Manor 1071, Eden ELE10-200
S1072 Come thru the water and the flood – , – , –Note : Both titles on Document (Au)DOCD5462.
—
Sister Ernestine Washington and the Dixie Humming Birds : Sister Ernestine Washington (vcl) acc by William Bobo, Ira Tucker, Beachey Thompson, James Davis (vcl group)
1944
S1143-S If I could just make it in Regis 1007, Manor 104, Arco 1244
S1144-S Saviour don’t pass me by – , – , –Note : The above 2 titles also on Eden ELE10-200 and Document (Au)DOCD5462.
—
Sister Ernestine Washington (vcl) acc by the Heavenly Gospel Singers : Thomas Delaney (lead vcl) Cap
Stanfield (tenor voice) Clarence Driskel (bariton voice) Portefield Lewis (bass voice) + poss others on (2)
New York, c. January 1946
S1311 O Lord remember me Manor 105, Eden ELE10-200
S1312-S Jesus prayed for you and I (2) 1025
S1313-S The uncloudy day (2) –
S1314 Never turn back no more 105, –Note : Entire session on Document (Au)DOCD5462. Some sources say the the above was recorded in 1944.
—
Mme. Ernestine Washington (vcl) with the Southern Sons : acc by The Southern Sons (vcl group)
New York, 1947
H1492 The Lord will make a way Manor 1084, Arco 1211, Eden ELE10-200
H1493 I thank you Lord – , – , –Note : Both titles on Document (Au)DOCD5462.
—
Sister Ernestine Washington (vcl) acc by unknown p-1
1947
H1502 What could I do (1) Manor 1100
H1503 God shall wipe all tears away –
H1505 Bound for Canaan land 1122
H1506 I’m gonna live the life I sing about –—
Sister Ernestine Washington (vcl) with unknown acc
c. 1948/49
F1726 Prayer changes things (*) Manor 1151, Arco 1207, Eden ELE10-200
F1727 We will walk through the valley (*) – , – , –
F1729 There’s not a friend like Jesus 1198, 1204
F1730 In the garden – , –
F1731 Each day (*) 1160, 1225
F1733 Jesus is all the world to me (*) – , –Note : (*) These titles on Document (Au)DOCD5462 entitled „Sister Ernestine Washington (1943-1948).
—
Rev. Frederick Washington (sermons)
1947
H1504 The wildest creature (that ever lived) Manor 1091, Document (Au)DOCD5462
H1509 What are you raisin‘ your children for –Note : Rest of Document (Au)DOCD5462 see Sister Ernestine Washington.
—
Deek Watson and his Brown Dots : Deek Watson (vcl) acc by p, g, b and d
c. mid 1950’s
E-1264-E Let’s give love another chance Manor 1005
E-1265-E Thirthy-one miles for a nickel—
The Willing Four : vcl quartet, sacred singing acc if any unknown
Newark; N.J. or New York, c. late 1943
S1093 Naaman Manor 1069, Document (Au)DOCD5543
S1094 You’ve got to move – , –Note : Document (Au)DOCD5543 entitled „Vocal Quartets-Volume è (1925-1943)
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba -
Schlagwörter: Beatniks, Black California, Chuck Thompson, Dexter Gordon, Hampton Hawes, Jazz in San Francisco, Jazz-Drummer, Sonny Criss, West Coast Jazz
Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.