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songbirdDas Album ist leider nicht besonders gut.
Und das ist ein mildes Urteil. Zwei Dinge stören mich besonders (und keines davon ist, dass Brown nun einmal nicht der beste Sänger ist):
1. Die Texte: Selten habe ich so schlimme politische Texte gehört. Die beklagenswerte Naivität von Brown lassen mich irgendwie wünschen, er hätte ein Pro-Bush-Album gemacht. Stattdessen verliest er (und das ist durchaus wörtlich zu verstehen) sein Urteil:
———————————-
So what the fuck is this UK
Gunnin’ with this US of A
In Iraq and Iran and in AfghanistanDoes not a day go by
Without the Israeli Air Force
Fail to drop it’s bombs from the sky?How many mothers to cry?
How many sons have to die?
How many missions left to fly over Palestine?
‘Cause as a matter of facts
It’s a pact, it’s an act
These are illegal attacks
So bring the soldiers back
These are illegal attacks
It’s contracts for contacts
I’m singing concrete facts
So bring the soldiers backWhat mean ya that you beat my people
What mean ya that you beat my people
And grind the faces of the poorSo tell me just how come were the Taliban
Sat burning incense in Texas
Roaming round in a Lexus
Sittin’ on six billion oil drums
Down with the Dow Jones, up on the Nasdaq
Pushed into the war zonesIt’s a commercial crusade
‘Cause all the oil men get paid
And only so many soldiers come home
It’s a commando crusade
A military charade
And only so many soldiers come homeSoldiers, soldiers come home
Soldiers come home———————-
Yeah, what the fuck, Bush? Take this!
Ganz grauenhaft auch: „Street Children“: Darin erklärt Brown, er wünschte dass sein Haus 10 Millionen Zimmer hätte, um alle Straßenkinder einzuladen, ihnen die Liebe zu geben, die sie verdienen und sie vor Gefahren zu beschützen. Solche Fanatsien legen die meisten Menschen mit der Volljährigkeit ab. Aber klar, Ian: Group hug!
2. Die Musik: Meine Befürchtungen haben sich bestätigt. Wabernde Sythns, milde Hip-Hop Beats, Streicher en masse – kurz eine Art undefiniertes Easy-Listening-Hip-Pop-Gedöhns. Wenn Brown wenigstens seine politischen Frustrationen aggressiv nach außen gekehrt hätte, aber irgendwie wirkt „The World Is Yours“ wie ein Album eines neuerdings politinteressierten Clubbers. Wer schon revolutionäre Manifeste schreibt wie das Titellied, der sollte vielleicht auf die Dance-Beats verzichten.
Trotz allem: das Album ist nicht unhörbar. Es gibt zwar Momente, da wirkt das Keyboardspiel wie das einer Schülerband, aber das Album ist nicht so furchtbar, dass ich nicht in der Lage gewesen wäre, es an einem Stück durchzuhören.
Sagen wir mal: **
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AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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@ nail: Wo war nochmal der Steely Dan-Thread…
Du hast es etwas überzogen, insbesondere bei den Texten stimme ich dir nicht zu. Ian Brown war – zumindest als Solokünstler – immer schon politisch, ich möchte ihm das nicht vorwerfen. Eine Menge Ärger hat ihm das ja auch schon eingebracht. Im übrigen schließen sich natürlich Dancebeats und politische Texte nicht aus. Musikalisch ist das aber wirklich ganz dünnes Brot, eine Produktion ohne Biß. Ich habe Mühe, die Platte am Stück durchzuhören, weil es schlicht und ergreifend sterbenslangweilige Musik ist.
**1/2
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Ja, äußere Dich mal zu Steely Dan.
Ich überziehe immer etwas
Ich muss eben bei den Texten immer an das politische Engagement von Mittelstufeschülern denken. Das ist bei denen aber dem Alter geschuldet, wenn ein Mann im Alter von Brown geistig so tieffliegt, ist das nur noch peinlich. „Die Kirche hat so viel Geld, die Straßenkinder haben keines, ich lade sie alle zu mir nach Hause ein“ – oh Mann!
Von irgendwelchem Ärger mit politischen Aussagen ist mir nichts bekannt. Kannst Du dazu mehr sagen?
Bezüglich der Musik scheinen wir einer Meinung zu sein. Es fehlt der Biss. Mann kann eben keine politischen Aussagen mit Schaumbad-Wohlfühlmusik verbinden.
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.Pitchfork hat sich auch des neuen Albums angenommen und vergibt 5.0.
Ian Brown is now nearly 10 years into his post-Stone Roses solo career, and he still sounds like he hasn’t left the late-90s. Despite a few good tracks scattered here and there, the music he’s made on his own has frequently felt more obligatory than inspired, borrowing emotional audio signifiers from his proto-Britpop and placing them alongside lyrics that balance arrogance, cheap sentiment and politics too vague to count as protest. On this, his fifth solo outing (apart from a remix disc and a „best of“), he’s stuck in one gear the whole time on a set of lumbering songs oversoaked in strings, whose job seems to be to say, „Listen to how majestic and meaningful these songs are.“
He’s titled the album The World Is Yours, by which he really means „the world is mine,“ as related on the opening title track. The song begins with some noodling strings and Brown enters with the lines, „As a young boy / Daddy used to tell me stories,“ the payoff being that his father always told him, „the world is yours,“ and that he came to believe it. One would think that Brown would relate a few of his father’s stories in the rest of the song, but he instead just strings together about a dozen dog-tired clichés while the music does the same.
„Sweet Children“ centers on Brown’s wish that he had a house with 10million rooms that he could open to the „street children“ before going all Vivaldi with fluttering strings in the middle. It’s great that Brown wants to save the children, but the sophomoric lyrics read like the diary entry of an 8th grade girl the night after her social studies class discussed Darfur. With the strings and choir, it also comes across as self-important in much the same way as Michael Jackson’s quasi-messianic 1996 BRIT Awards performance that was famously broken up by Jarvis Cocker.
Because the melodies he’s come up with aren’t much to write home about, most of these songs rely too heavily on hackneyed lyrics to work their way into your head. On „Illegal Attacks,“ Brown actually addresses Iraq and Afghanistan in an unusually specific protest, but he diminishes the impact of what he’s saying by using Moveon.org oversimplifications like, „These are commercial crusades/ They used a terror charade to get paid,“ and pleading for „soldiers [to] come home.“ The song does have the msot interesting string part on the album, though, using the cellos to good rhythmic effect.
All of this comes over an incredibly uniform backing. Apart from the strings, the general formula is for the live drums to be augmented with a little programming, and for little bits of keyboard to jab into the mid-tempo arrangements now and then. That’s pretty much it. It sounds good– Brown’s detached, wispy/gritty voice is pleasing as ever, and I like a pop string arrangement as much as the next guy– but it doesn’t add up to much in the end. To put it another way, this is an album I wouldn’t feel compelled to turn off if it was playing, but it’s also not one I’d feel compelled to put on again after it finished.
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum. -
Schlagwörter: Ian Brown
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