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AutorBeiträge
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WerbungWürd ich auch sagen… aber Shaw ist „the last of the line“ und ein absolut bestechender, wunderbarer, eigensinniger Lyriker. Seine Linienführung, sein Ton, sein persönlicher Touch, und natürlich Dinge wie dass er Elemente von Coltrane auf die Trompete übertragen hat… das alles machte ihn schon länger zu einem der grossen Vorbilder vieler Trompeter. Würde mich nicht wundern, wenn selbst Wynton ein gutes Wort für Shaw übrig hätte.
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbakanon-panik überall – entspannt euch doch mal… müssen sich jetzt alle für irgendwas rechtfertigen, was sie nicht so häufig hören? also echt.;-)
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Ne, überhaupt nicht – wie ich sage: unterschiedliche Herangehensweisen.
Es wird genug Leute hier geben, die sich über meine Hörgewohnheiten wundern oder sie nicht verstehen, und so geht es mir auch mit den Hörgewohnheiten anderer. Aber das soll dem gegenseitigen Respekt keinen Abbruch tun! Ein paar ironische Seitenhiebe und manchmal eine zynische Bemerkungen können wir doch alle aushalten, oder?Übrigens bläst in diesem Moment Art Farmer sein Solo über „When Your Lover Has Gone“ mit McKusick, und ich finde es wunderbar und für einmal ist da auch eine gewisse Brüchigkeit. Dass McKusick Klarinette spielt tut ein Übriges – sehr schön! Aber das ganze Album (Original-Cover oben, greifbar ist es leider wohl nur bei Lonehill derzeit, ich hab’s auch in der Form) ist zu durchzogen, um wirklich gut zu sein. Ein Mix aus Standards, Originals von Al Cohn (zwei), Manny Albam und Farmer (je eins). Es gibt zwar viele schöne Momente, aber viele Stücke sind zu kurz und der lose swingende Groove des Albums passt nicht zu den Protagonisten (Eddie Costa, Milt Hinton und Gus Johnson sind die Begleiter). Zudem sind Cohn und Albam bestimmt nicht die besten Arrangeure für McKusick – das ganze hat den klassischen RCA-Studio-Groove, da helfen auf die klasse Musiker nicht sonderlich… (es kommt zwar von Coral, aber Cohn/Albam stehen eben für diesen RCA-Style).
Dass bei Farmer/McKusick mehr dringewesen wäre, wird bei den Bonustracks, die auf der Lonehill-CD zu finden sind, rasch klar. Da sind die beiden Quintett-Tracks von McKusicks „Jazz Workshop“ (mit Galbraith, Kotick, Osie Johnson – sie sind auf der unkompletten „Complete“ Doppel-CD des McKusick Quartetts bei Lonehill zu finden). Komponiert und arrangiert hat Jimmy Giuffre. Dann folgen die Stücke mit Farmer von „Cross Section Saxes“ (fünf, sowie „You’re My Thrill“, das zum ersten Mal auf der GRP-CD „Now’s the Time“ veröffentlicht wurde, die restlichen vier des Albums entstanden mit Frank Socolow, Dick Hafer und Jay Cameron und sind bei Lonehill nirgends zu finden).
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbanur weil katharsis und ich ein bißchen zurück sind, ist das noch lang keine panik :liebe: weiß noch sehr genau wie ich mit 13 oder 14 meine erste modern jazz cd (charlie parker dial compilation) hatte, auf den treppenstufen saß und plötzlich kapiert hatte, dass man die musik so hören muss, dass sie den kopf in einem möglichst kleinen radius genau in der mitte der stirn betritt… und ein paar jahre später die plötzliche erkenntnis, dass ich mittlerweile soweit war, parker zu hören, ohne drüber nachzudenken, wie er genau in den kopf kommt…
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.r.i.p. Ted Curson
Trumpeter Ted Curson, best known for his stint in the band of Charles Mingus circa 1960, died today. He was 77.
Born in Philadelphia and educated at that city’s Granoff Musical Conservatory, Curson moved to New York in the mid-1950s and recorded a few years later with Cecil Taylor. He appears with Mingus, Eric Dolphy, Booker Ervin, Bud Powell and Dannie Richmond, on the record Mingus At Antibes.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-ZHWXXEr98w
As a leader, Curson recorded 16 discs between 1960 and 1980, but only two discs after that, according to the discography that is part of his Wikipedia entry. I recall that in the mid-1980s I heard one of his late 1970s discs — perhaps it was Ted Curson and Company? — and I was knocked out by it, in part because the rhythm section of pianist Jim McNeely, bassist Cecil McBee and especially drummer Steve McCall made a big impression. Here’s another recording from that period:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9TauSKwtiA0
Fast forward more than 30 years. Here’s Curson, who was based in Montclair, N.J., playing Rahsaan Roland Kirk’s Serenade To A Cuckoo with some Finnish musicians in the summer of 2010:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Gm_gh4QWJgU
This Finnish article states that Curson, who died of a heart attack, was a regular who performed each year at the Pori Jazz Festival, which has been in existence since 1966. Google-translated, the article says that Curson, an extrovert, made friends easily, including heads of state — Finland’s president once visited Curson at his home while on a trip to the United Nations in New York. Curson was given a key to the city of Pori in 1998. “Pori loved him,” the article notes.
Here’s Curson playing at the 2012 Pori Jazz Festival:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1JL14OVburg
Rest in peace, Ted Curson.
Quelle: http://blogs.ottawacitizen.com/2012/11/04/rip-ted-curson/
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r.i.p.
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Ted Curson Nachruf in der NYTimes:
http://www.nytimes.com/2012/11/09/arts/music/ted-curson-jazz-trumpeter-who-upheld-and-explored-form-dies-at-77.html--
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaR.I.P. Donald
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A Kiss in the DreamhouseIch will nachher dieses verdammt tolle Album hervorsuchen:
Passt grad nicht übel (nach „Thème de Yoyo“ im Repeat-Modus) …
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaHerbie Hancock über Donald Byrd (bei dem Herbie seinen ersten wichtigen Job hatte), aus Ben Sidran’s Talking Jazz, hat jemand drüben bei Org transkribiert:
Sidran: There was something different about your little approach there, though…the rhythm in Watermelon Man was a little different.
Hancock: I had originally just conceived it as a kind of funky jazz tune. That’s all. But either just before the record was released or just after, I got a gig with Mongo Santamaria. I played with him one weekend…. Donald Byrd and I lived on the fifth floor (of a building in the Bronx), walk up, no elevator…it was in those days. Now, this incident happened in 1963…anyway, I played this gig with Mongo…one night, we played in the Bronx…Donald Byrd and I were roommates, and Donald came by to hear…Donald was like my older brother, and he used to laugh at me a lot, because I was kind of young and green to New York, but he kind of watched over me. So he came by the gig, and between shows, he and Mongo got into this very serious conversation about relationship between Afro-Cuban music and Afro-American music, you know, “slave ships went to both places, where’s that link between the two,” and Mongo had never found it. So I sort of half listened to the conversation, it was a little too heavy for me, and Donald says “Herbie, why don’t you play Watermelon Man for Mongo?” I said “Wha? Play Watermelon Man for Mongo? What’s that got to do with what you…” “Play it.” ‘Cause I conceived of it as a kind of funky jazz tune. So I went and started playing it, and Mongo gets up and says “Keep playin’ it,” and he walks over to his congas. As soon as he started playin’ the congas, it fit like a hand in a glove, just perfectly. And little by little, his band members joined in, the bass player starts watching the notes I was playing with my left hand, and checking out the form, so he picked up the bass line, and then the horn players picked up the melody line, and somebody starts soloing, and little by little, the people…it was a supper club, so little by little, people got up from the tables and started getting on the floor…pretty soon, everybody was dancing, and screaming and hollering, ‘cause they loved the tune. And then, after that, Mongo said “this is a wahira,” which is a type of country song they sing in the mountains. And I said “a wha-what?” I had no idea about any of this. He said “can I record it?” I said “sure.”
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaDas Bestattungsunternehmen hat den Tod Donald Byrds inzwischen bestätigt (die Familie noch immer nicht), jetzt sind auch die Nachrufe der grossen Zeitungen erschienen:
http://www.nytimes.com/2013/02/12/arts/music/donald-byrd-renegade-jazz-trumpeter-dies-at-80.html?hpw&_r=0
http://www.washingtonpost.com/local/obituaries/donald-byrd-jazz-trumpeter-dies-at-80/2013/02/11/add73d4a-721a-11e2-8b8d-e0b59a1b8e2a_story.html
http://www.latimes.com/news/obituaries/la-me-donald-byrd-20130212,0,1752286.storyEine schöne Episode über Coltrane, die im NYTime-Obit auftaucht:
In his 1998 Cornell lecture Mr. Byrd said he had been inspired by musicians who changed music, notably John Coltrane.
“I met him in the 11th grade in Detroit,” he said. “I skipped school one day to see Dizzy Gillespie, and that’s where I met Coltrane. Coltrane and Jimmy Heath just joined the band, and I brought my trumpet, and he was sitting at the piano downstairs waiting to join Dizzy’s band. He had his saxophone across his lap, and he looked at me and he said, ‘You want to play?’
“So he played piano, and I soloed. I never thought that six years later we would be recording together, and that we would be doing all of this stuff. The point is that you never know what happens in life.”
Und weil die Alben viel zu selten erwähnt werden … grosse Empfehlung für das 2CD-Set mit den Transition-Aufnahmen von Donald Byrd/Doug Watkins!
Hier das Cover der Doppel-CD:
Sie ist vergriffen, aber noch aufzutreiben.
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http://www.indiegogo.com/projects/pomegranate-new-music-for-bill-dixon?c=home
Es geht um ene CD-Aufnahme mit neuer Musik für und von Bill Dixon. Mit an Bord sind u.a. Joe Morris und William Parker….
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