Das Piano im Jazz

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  • #11369411  | PERMALINK

    kurganrs

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    soulpope Chick Corea R.I.P 😪 ….

    Sehr, sehr traurig.

    Highlights von Rolling-Stone.de
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    #11475243  | PERMALINK

    soulpope
    "Ever Since The World Ended, I Don`t Get Out As Much"

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    Norman Simmons  (1929 – 2021)          R.I.P ….

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      "Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)
    #11475715  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Gestern spät noch gesehen … war mir gar nicht bewusst, dass Simmons noch unter uns weilt. Seine Aufnahmen aus den späten 70ern und 80ern auf Miljac sind sehr schön – ich habe drei CDs, weiss nicht, wie das auf LP einst war, aber die erste („Midnight Creeper“, rec. 1979) ist im Trio mit Lisle Atkinson und Al Harewood, die zweite („I’m …the Blues“, rec. 1979/80) mit Jimmy Owens und Clifford Jordan, Atkinson und Vernel Fournier oder Harewood, die dritte („13th Moon“, rec. 1985/86) mit Jimmy Owens, Frank Wess, David Samuels, Lisle Atkinson, Al Harewood, Ralph Dorsey, Bobby Sanabria, Roberta Davis bzw. Wess, Howard Alden, Atkinson, Gerryck King. Alles feine Sachen!

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    "Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 (Teil 1) - 19.12.2024 – 20:00; #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba
    #11475747  | PERMALINK

    soulpope
    "Ever Since The World Ended, I Don`t Get Out As Much"

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    gypsy-tail-wind Gestern spät noch gesehen … war mir gar nicht bewusst, dass Simmons noch unter uns weilt. Seine Aufnahmen aus den späten 70ern und 80ern auf Miljac sind sehr schön – ich habe drei CDs, weiss nicht, wie das auf LP einst war, aber die erste („Midnight Creeper“, rec. 1979) ist im Trio mit Lisle Atkinson und Al Harewood, die zweite („I’m …the Blues“, rec. 1979/80) mit Jimmy Owens und Clifford Jordan, Atkinson und Vernel Fournier oder Harewood, die dritte („13th Moon“, rec. 1985/86) mit Jimmy Owens, Frank Wess, David Samuels, Lisle Atkinson, Al Harewood, Ralph Dorsey, Bobby Sanabria, Roberta Davis bzw. Wess, Howard Alden, Atkinson, Gerryck King. Alles feine Sachen!

    Nun „Midnight Creeper“ und „I Am …. The Blues“ gab es/kaufte ich (bei Cadence Records – those were the days ….) als Vinyl, es gab danach Digitalausgaben mit Bonusmaterial …. wie Du sagst wirköich ausgezeichnete Aufnahmen und der Track „I`m …. The Blues (Part 1 oder Part 2)“ wären möglicherweise harte Nüsse bei einem Blindfoldtest ….

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      "Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)
    #11504029  | PERMALINK

    stefane
    Silver Stallion

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    Heute abend im Radio:

    Samstag, 12. Juni 2021
    22.03-23.00 Uhr
    SWR2 Jazztime

    The Most Happy Piano – Zum 100. Geburtstag von Erroll Garner
    Von Karsten Mützelfeld

    Der SWR schreibt dazu in seiner Sendungsankündigung:

    „“The Most Happy Piano“: So heißt ein Album eines vor Spielfreude nur so strotzenden Musikers, dessen tönender Optimismus und ansteckender Swing ihn zu einer der populärsten Größen des Jazz machte: Erroll Garner.
    Spitzname des 1,57 Meter großen Mannes, der stets auf einem dicken Telefonbuch saß, war „Little Elfie“, kleiner Kobold. Seine abenteuerlichen Einleitungen waren genauso legendär wie seine einzigartige Rhythmik. Kaum jemand verstand es so brillant, Freigeist und Entertainment zu vereinen. Erinnerungen an einen originellen Virtuosen, dessen Geburtstag sich in drei Tagen zum 100. Mal jährt.“

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    "Bird is not dead; he's hiding out somewhere, and will be back with some new shit that'll scare everybody to death." (Charles Mingus)
    #11652699  | PERMALINK

    soulpope
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    Barry Harris (1929 – 2021)             R.I.P ….

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      "Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)
    #11653907  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Mark Stryker über Harris:

    Harris channeled the language and spirit of bebop’s founding fathers — alto saxophonist Charlie Parker, trumpeter Dizzy Gillespie, pianists Bud Powell and Thelonious Monk — through his own foxy wit, vivid harmonic imagination and distinctive rhythmic rumble. But he was more than a sterling soloist and keeper of the flame. He was a Talmudic scholar of bebop; a beacon of artistic integrity and generosity; and a swinging Socrates, guiding students in a quest for truth, beauty and the hippest chords to play on „Indiana“ and „Embraceable You.“

    At a time when the traditional apprentice system all but collapsed in jazz, Harris represented a direct link to the pantheon. His authority descended from a lifetime of bandstand and recording experience with countless iconic figures.

    „Barry was revered,“ said Michael Weiss, one of the many pianists Harris mentored. „He orchestrated his melodies and constructed his improvisations in a lyrical, unhurried and free-flowing manner. His codification of the bebop language stands apart from most of the trite attempts at jazz theory in the academic world, because it goes to the heart of what makes a melody.“

    The essence of Harris’s individuality was his storytelling expression, spontaneous flow of melody and harmony and the intensity of his swing. On romantic ballads his ear for harmonic color and the eloquent movement of one chord to another lent his performances the lyric glow of a Shelley ode. On „Stay Right With It,“ a blues recorded in 1962 for his LP Chasin‘ the Bird, his articulation and inflection are in constant flux as he tears through a dozen choruses filled with coiled triplets, vocalized syncopations and expansive phrases.

    Quelle / Vollständiger Artikel:
    https://www.npr.org/2021/12/08/1062389633/barry-harris-beloved-jazz-pianist-devoted-to-bebop-dies-at-91

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    #11655075  | PERMALINK

    thelonica

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    Mark Stryker’s Barry Harris Playlist mit interessanten Kommentaren/Notizen von Ethan Iverson. Clip Nr. 10 “Symphonic Blues Suite: Third Movement” von Yusef Lateef dürfte so ziemlich jeden begeistern und überraschen, kannte es vorher eher nicht. Auch interessant die Beschreibung bei Nr. 19.

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    #11655083  | PERMALINK

    redbeansandrice

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    Danke für den Link! Ziemlich sicher dass die Notizen auch von Stryker kommen übrigens… Und dieses MPS Album Vicisitudes oder wie es heißt muss nächstes Mal dringend gekauft werden…

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    #11655093  | PERMALINK

    soulpope
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    redbeansandrice .… Und dieses MPS Album Vicisitudes oder wie es heißt muss nächstes Mal dringend gekauft werden…

    Mach das jedenfalls …. btw mit einem superben George Duvivier ….

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      "Kunst ist schön, macht aber viel Arbeit" (K. Valentin)
    #11655095  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Das MPS-Album ist in der Tat ziemlich gut! Davor hab ich glaub alle seine Alben (als OJCCDs), danach noch die zwei, die es in der Xanadu-Reissue-Serie von Elemental gab und dann leider nur noch drei eher zufällig dazugekommene („Post Master Class Concert – At the Royal Conservatory in The Hague, Holland on March 7, 1991“ aus der Japan-Reihe von Blue Jack, noch nicht angehört, „Reflections“ auf Red mit Co-Leader Charles Davis, das ich als leichte Enttäuschung abgespeichert und sehr lange nicht angehört habe, und dann noch „Live in New York“ – auch mit Davis und das erinnere ich als richtig grosse Enttäuschung).

    Von der Zeit mit Lateef um 1970-72 herum gibt es einige Live-Aufnahmen, die im Umlauf sind – wäre schön, wenn da mal was offiziell herauskäme (es gibt Mitschnitte aus Montreux, aus Bremen und Hamburg und auch aus den Niederlanden, käme also TCB, die – eingeschlafene? – NDR-Reihe von Jazzline oder NJA in Frage … mittleres wohl eher nicht, weil die ja auf Onkel Pö’s fokussiert ist und die Location in Hamburg gemäss meinen Infos „Jazzhaus“ hiess). Über die offiziellen Aufnahmen mit Lateef (inkl. „Suite 16“) hab ich drüben im Lateef-Faden mal ausführlich geschrieben.

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    #11655133  | PERMALINK

    thelonica

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    redbeansandriceDanke für den Link! Ziemlich sicher dass die Notizen auch von Stryker kommen übrigens…

    Stimmt natürlich, habe mich getäuscht beim Lesen! Hier ist der Link zum Thread wo es um die Atlantic Alben von Yusef Lateef geht (also auf Seite 2).

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    #11655141  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Danke, sorry – hatte den Link bereit aber einzufügen vergessen!

    Ich sehe gerade, dass es von 1971 aus Bremen eine LP auf dem mir unbekannten Label Honey Pie gibt:
    https://www.discogs.com/release/21092059-Yusef-Lateef-Live-1971-10-20-Bremen-Germany
    Der Labelname wäre für ein seriöses Unterfangen recht unglücklich gewählt, das Erscheinungsjahr 2021 könnte ein Hinweis sein, dass hier jemand das erlöschen der 50jährigen Frist für nie veröffentlichte Aufnahmen abgewartet hat. Ich hab da leider keine wirklich gute Setlist, aber da ist wesentlich mehr Musik im Umfeld, ein Doppel-CD wäre sehr schön:

    Yusef Lateef Quartet
    Bremen (Germany), Lila Eule
    October 20, 1971

    Yusef Lateef – tenor sax, flute, oboe
    Kenny Barron – piano
    Bob Cunningham – bass
    Albert ‚Tootie‘ Heath – drums

    CD1#2 is a duo by Albert Heath (reed flute) & Bob Cunningham

    CD1/54:17
    1. See See Rider (Gertrude ‚Ma‘ Rainey-Lena Arrant) 14:02
    2. Lowland Lullaby (Albert Heath) 3:20
    3. unknown (16:03)
    4. unknown (2:09)
    5. unknown (18:41)

    CD2/54:41
    1. Straighten Up and Fly Right (Nat King Cole-Irving Mills) 13:37
    2. Habibi (Kenny Barron) 8:41 [inc, fade-out]
    3. unknown [12:55] > Barbados (Charlie Parker) 21:44
    4. I’m Getting Sentimental Over You (Ned Washington, George Bassman) 10:38

    TT: 108:58

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    #11656789  | PERMALINK

    stefane
    Silver Stallion

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    Heute abend im Radio:

    Sonntag, 12. Dezember 2021
    23.00-24.00 Uhr
    RBB Kultur

    Late Night Jazz – Wynton Kelly
    Am Mikrofon: Henry Altmann

    Der RBB schreibt dazu in seiner Sendungsankündigung:

    „Er war der Geschätzte unter den Unterschätzten. Sein tupfiger Ton, seine lässigen Linien und sein rhythmischer Drive machten den Pianisten zu einem der begehrtesten Begleiter im Jazz der 1950er- und 1960er-Jahre. Mit 39 schon starb Wynton Kelly, erschuf aber unvergängliche Klassiker – unter anderem mit Miles Davis und John Coltrane.“

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    #11659281  | PERMALINK

    gypsy-tail-wind
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    Ethan Iverson hat auch noch einen Nachruf auf Barry Harris geschrieben – alles dreht sich um dessen Faszination für den „dimished chord“. Ein paar Auszüge:

    While jazz is black music, the huge military-industrial complex of jazz education has predominantly been a white man’s affair, and the music has certainly suffered from this imbalance. The classical music of Africa offers the most advanced rhythm in human history, and the African perspective is just as important to jazz as any kind of European harmonic theory. It is much harder to explain rhythm in a textbook than harmony. One must have a professional demonstrate the oral tradition in person.

    A famous institution at the dawn of jazz education was North Texas State, started by Leon Breeden. Breeden never played a gig as a serious practitioner, and his perspective was almost wholly European in outlook. The sound of that era of North Texas State was of a high school marching band playing Duke Ellington except straighter, faster and louder. (Sadly, this amped-up marching band sound was very influential, and can be heard all over once-famous records from the 1970s and ‘80s, not to mention the 2014 movie Whiplash.)

    Fortunately, a few consecrated masters did their own kind of local work, such as Marcus Belgrave in Detroit, Mich., and Jackie McLean in Hartford, Conn. In New York City, Barry Harris taught his idiosyncratic theories to small groups of interested amateurs and professionals at various community centers from 1974 up until last month on Zoom. Anyone could show up on a Monday night and hear the griot talk about the diminished chord for up to three hours at a stretch. At first, all you needed was a five-dollar bill. In the ’80s, the cost went up to 10 bucks, and more recently it had finally hit $15.

    On the YouTube channel BarryHarrisVideos, there exist hours and hours of Harris talking to students at Royal Conservatory in The Hague between 1989 and ’98, offering astounding revelations about swing, bebop, and the blues. These profound insights are not available anywhere else. It’s as if the very soul of harmony relents and gives up a few of her secrets.

    […]

    During the Swing Era, it became commonplace to sneak in diminished chords while harmonizing scalar melodies, usually in between sixth chords, almost an alternation of binary ones and zeros. (To pick one familiar example, Duke Ellington’s theme song, “Take the A Train,” written by Billy Strayhorn, offers this kind of harmonic thinking.)

    All modern jazz comes out of the Big Band era. The prophet of bebop, Charlie Parker, was the ultimate big band soloist. Soon the small group piano players of the ’40s and ’50s played a constant stream of diminished chords borrowed from the sax sections: little nips and tucks in the texture of the harmony. These nips and tucks are soulful, sweet, and simply help make the music swing, the same way a jazz drummer’s left hand coughs and rattles on the snare drum while keeping time.

    Something changed in 1959, when Miles Davis, Bill Evans, John Coltrane, and the rest of that legendary ensemble released Kind of Blue. The first track, “So What,” has nothing to do with any diminished chords. This was modal music based on scales, without any nips or tucks. If Haydn’s son had played a tense modal chord, Papa could stay in bed, for few chords in that style are moving anywhere in particular.

    Game over. In jazz, almost everyone adopted modal thinking, not just for obviously modal themes like “So What” but for everything else besides. Almost overnight, the sixth chord became passé, for modal thinking allowed more dissonant sounds from higher degrees of the relevant scales. That old diminished chord, so useful when navigating a terrain of sixth chords, was likewise gently put out to pasture.

    Jazz was dying as a popular art form, but new forms of black music also appreciated the way modal thinking brought out the groove. James Brown would exhort his saxophonists to “play some Trane!” and they would respond with modal explorations over his band’s one-chord vamps. On the other side of the tracks, rock guitarists rarely played diminished chords unless a metalhead was going for a “quasi-Bach” cadenza. The quick-moving harmony of the big band era was gone, and apparently gone for good.

    As for Harris, newer fashions passed him by. He could play funky music, do a little bit of modal jazz, but mostly he just kept on doubling down on the past. He quit a gig with rising star Cannonball Adderley; he shrugged off his contribution to Lee Morgan’s hit “The Sidewinder.” By the time he was teaching, he told his students that Miles Davis went commercial as early as 1957—most teachers give Miles at least another decade—and insisted that John Coltrane was no Charlie Parker.

    Still, his profound stubbornness paid incredible dividends. Harris steadily grew as an artist while digging further into his treasure box of unfashionable secrets. In his fifth decade, Harris hit his stride as a player, recording masterpiece after masterpiece on small labels like Xanadu and Muse. If I had to pick just one, the nominee would be Live in Tokyo 1976 with Sam Jones and Leroy Williams.

    Es lohnt, den ganzen Text zu lesen:
    https://www.thenation.com/article/culture/barry-harris-obit/

    --

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