Antwort auf: Yusef Lateef (1920-2013)

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1957 ging es für Lateef so richtig los … er hatte schon in den späten 40ern in der wegweisenden Bebop-Big-Band von Dizzy Gillespie gespielt … aber erst am 5. April 1957 nahm er ein erstes Mal als Leader auf. Er tat dies mit seiner eigenen Band, die er für diese Sessions in sein Auto packte und von Detroit für ein paar Tage nach New York karrte:

„We worked six nights a week in Detriot,“ Lateef recalled in a 1994 interview, „and when a record session came up, we would finish the Sunday night performance; immediately drive to Hackensack, New Jersey; record in Rudy Van Gelder’s studio on Monday; and then drive back on Monday night, which was our night off. That’s the way it went until 1960, when everyone in the band moved to New York together.“
~ Bob Blumenthal, Reissuing Before Dawn (Liner Notes, März 1998)

Das erste Album war „Jazz for the Thinker“ (Savoy MG12109, s.o.), zwei weitere Stücke wurden aufgenommen, die auf der LP „Stablemates“ (Savoy MG12115) erschienen, einer Split-LP, die auch Musik von A.K. Salim enthielt (ein paar Kollegen aus Detroit spielen auf den Stücken mit, Kenny Burrell und Tommy Flanagan, am Tenorsaxophon ist Johnny Griffin zu hören).

Am 9. April wurde bereits die zweite Session eingespielt – das Album war das erste, das erschien, „Jazz Moods“ (Savoy MG12103, s.o.). Die Gruppe bestand aus Curtis Fuller (tb, turkish finger cymbals), Yusef Lateef (ts, fl, argol, gourd), Hugh Lawson (p, manchmal cel), Ernie Farrow (b, rebab) und Louis Hayes (d, bells). Es gibt chants, es gibt ungerade Rhythmen, manche Grooves sind hypnotisch, fast drone-mässig … Lateef trat als „fertiger“ Musiker auf den Plan, alle Ingredienzen waren da, im Zentrum stand aber sein Tenorsaxophon mit dem phantastischen Ton, den er so gut im Griff hatte, wie fast kein anderer – ich nannte oben Lockjaw, es gibt unter den alten Jazzern sicher weitere, aber unter den modernen, denen, die zudem auch noch nach neuen Wegen suchten, den Horizont des Jazz zu erweitern, fällt mir wahrlich keiner ein … Jim Sangrey hat das gestern auf Org perfekt beschrieben:

I guess „liking“ a tone is subjective, but objectively, you’d be hard pressed to find anybody who had more control over the sonics of the tenor. All the manipulations he’d do to notes, the tone stayed perfectly centered, the pitch totally true (even on the „in between“ notes. A lot of people did „those things“, but I’ll be damned if I can think of anybody who did all of them that well. Nothing, and I mean, nothing, happened in his sound unless he put it there.

Ask any tenor player who the master of open side key fingerings is, and if they don’t say Yusef Lateef, they’re either being silly or else just don’t know any better. Those notes are supposed to sound „different“ than regular fingerings, but Lateef made them sound different in color only. Most guys, there’s a change in pitch, or density of tone, or direction of the sound column, something. Not Lateef. He could play the tenor like it had a slide on it, and in pretty much any register using pretty much any set of fingerings. And with a big, fat, full sound that came from the body, not the equipment. Subjectivities aside, when it comes down to the physics of the tenor, the guy was a true giant. He did well on oboe & flute, but that tenor, yeah, as far as the science of the tenor goes, this guy was at the top of the pyramid.

I get that there’s individual taste that comes into play, but past that, there is objective mastery of a certain approach to an instrument, and by that set of criteria, Yusef Lateef was an unquestionable master. Let there be no disputing that part of it.

Quelle: http://www.organissimo.org/forum/index.php?/topic/74860-yusef-lateef-rip/?p=1330955

Auch bei der zweiten Session blieb ein Stück übrig, es landete als drittes und letztes auf „Stablemates“ – ein langer Blues mit dem Titel „G. Bouk“, in dem Lateef ein tolles Flötensolo spielt.

Das nächste Album war das einzige für Verve, lange Zeit ein Geheimtipp, bis es Ende der Neunziger in der Verve Elite Edition auf CD vorgelegt wurde. Norman Granz dürfte es zu verdanken sein, dass das Album gradliniger ist, dass die indischen und arabischen Einflüsse weniger stark zu hören sind – dafür eine Menge phantastischen Tenorsaxophons – dazu nochmal Bob Blumenthal aus den Liner Notes zum CD-Reissue:

Lateef never settles for bebop clichés, however. Like that of his boyhood friends [Billy] Mitchell and [Lucky] Thompson, his tenor saxophone work is steeped in older sources, particularly in the brawny approach of patriarch Coleman Hawkins and in that of swing-to-bop giant Don Byas. Consequently, there is a gravity and an assertiveness to Lateef’s playing that sets it apart from his contemporaries‘, plus a familiarity with scales not commonly employed by jazz soloists at the time. What is most impressive about Lateef is the great variety he brings to his performances […] and his ability to incorporate „Eastern“ phrases in the flow of his solos without their sounding calculated or gratuitous.

In this regard, his ballad playing on LOVE IS ETERNAL deserves special mention. Everything Lateef plays is heartfelt, yet the emotion in this performance is especially hard to ignore. Slow tempos present special challenges to the improviser, and Lateef meets those challenges here without resorting to double-time or obvious licks. The track cries out with mature feeling, the very „Passion“ acknowledged in the title of the first track.
~ Bob Blumenthal, Reissuing Before Dawn (Liner Notes, März 1998)

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