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katharsisEigentlich müsste es Jazzland heißen. :lol: Ich hab’s immer noch nicht gehört.
Naja, perkussiv war Evans ja nie sonderlich, aber ich finde, dass sich insbesondere „New Jazz Conceptions“ schon von den späteren Trioalben abhebt.
Ja, der frühe Evans ist wohl derjenige bis vors Trio mit LaFaro/Motian und der ist sehr viel mehr auf Entwicklung und Swing aus als auf Flächigkeit und Impressionismus. Larry Kart schrieb über den „urgent linear drive“ des jungen Evans, den man am besten in den Aufnahmen mit George Russell hören kann:
Larry Kart[…] In 1956, when he made his first recording under his own name, New Jazz Conceptions, Evans had yet to find a personal style, although his blend of Lennie Tristano, Bud Powell, and Horace Silver was quite promising. And much of that promise was fulfilled, particularly on the albums Evans made under the leadership of composer George Russell: Jazz Workshop (some of which was recorded before New Jazz Conceptions) and Jazz in the Space Age. Faced with the challenge of Russell’s harmonically dense, rhythmically adventurous, complexly structured compositions, Evans produced solos that so thoroughly realized the implications of such pieces as “Jack’s Blues, “Dimensions,” and “All About Rosie” that he and Russell seemed to be co-composers. Yet the bristling linear logic of those and other performances from what one might call Evans’s first period proved to be something of a false trail, for his music was about to undergo a profound change.
Das ganze Stück kann man (gepostet von Kart selber) hier nachlesen:
http://www.organissimo.org/forum/index.php?/topic/56275-bill-evans-album-columbia-available-again/page__p__982919#entry982919
Ich weiss nicht, ob ich Kart am Ende folgen will oder nicht, aber ich finde seinen Blick auf Evans sehr spannend und bestimmt nicht völlig daneben!
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