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Ganz zu Beginn des Jahres stiess Coltrane wieder zu Miles Davis‘ Gruppe:
2.-15. Januar 1958: Miles Davis Sextet, Birdland, NYC (mit Adderley, Garland, Chambers, Philly Joe)
From the New Yorker (Jan. 11, 1958, p. 8): „Birdland, 1678 Broadway, at 52nd St.: Miles Davis, a great man when he doesn’t get lost in the stars, is leading a new-era quintet [sextet] into action, and Johnny Richards‘ orchestra is also on the lot. On Thursday, Jan. 16, a considerable change of scene – Kai Winding’s septet and Machito’s band, largely hot-blooded Cuban in attitude. Mondays are made loud by guest practitioners.“
Coltrane rejoined Miles Davis for this gig, creating a sextet with Cannonball Adderley. Coltrane was at the Five Spot until January 1, 1958, with Red Garland replacing Thelonious Monk, and Garland and Coltrane probably rejoined Davis after completing the Five Spot gig.~ Coltrane Reference, p. 147
Im Oktober 1957 wurde Miles‘ Quintett mit Bobby Jaspar, Tommy Flanagan, Chambers und Philly Joe in einem AFRS Broadcast vom Birdland festgehalten, von Ende November bis im Dezember war Miles dann in Europa, mit einer „Stars of Birdland“ Tournee, u.a. mit Lester Young, dem Modern Jazz Quartet und dem Trio von René Urtreger. Das Konzert vom 8.12. in Amsterdam wurde schon früh auf Bootleg veröffentlicht (bis heute jedoch laufen die offiziellen Versionen in einer falschen Geschwindigkeit, auch die neuste Ausgabe bei Lonehill).
3. Januar 1958: Coltrane nimmt mit Gene Ammons auf (siehe oben)
10. Januar 1958: Prestige-Session (siehe oben)
21.-26. Januar 1958: Miles Davis Sextet, The Continental, NYC (gleiches Sextett wie oben)
Am 31. Januar 1958 hat Coltrane im Main Ballroom, Chateau Gardens, NYC, an einer Jam Session mit Lee Morgan (t), Billy Smith (unbek. instr.), Lou Donaldson (as), Wynton Kelly (p), Tommy Potter (b), Philly Joe (d) und Faron Taylor (voc) teilgenommen.
4. Februar 1958: die erste Session für das grandiose Milestone Album findet statt, auf „Straight No Chaser“ liefert Coltrane eins der eindrücklichsten sheets of sounds-Soli ab. Auch Miles und Adderley, aber auch Red Garland sind in Höchstform. Die Anwesenheit von Philly Joe Jones hebt die Aufnahme sofort von den Prestige-Sessions mit Art Taylor ab – Jones ist schlicht um vieles besser! (Das war er allerdings auch im Konsum von Drogen… auch bei Davis wurde er zeitenweise von Taylor ersetzt.)
In dieser Session beginnt auch die Beschäftigung mit „modalem“ Jazz wieder Früchte zu tragen. Bob Blumenthal schreibt in den Liner Notes zum 6CD Set mit den gesammelten Miles/Coltrane Columbia Sessions:
Davis cites the Milestonss sessions, and the title track in particular, as „Where I really started to write in the modal form… When you play this way, you can go on forever. You don’t have to worry about changs… The challenge… is to see how inventive you can become melodically.“ His first classic exploration of these ideas was called „Miles“ on the original album, perhaps to distinguish it from the John Lewis composition „Milestones“ heard on Davis‘ 1947 Savoy session. Given the change in modes that creates the tune’s 40-bar AABBA structure, the soloists can’t literally „go on forever“ as they might on a later modal piece like „Teo.“ Still, the reduction in harmonic motion is liberating, and leads the soloists on contrasting paths. Adderley balances hi fluent technique and sophisticated ear even more keenly, Davis further distills his lyricism, and Coltrane finds that modes allow him to stack still more chords within the expanded tonal space.“
~ Bob Blumenthal, Liner Notes von „Miles Davis & John Coltrane – The Complete Columbia Recordings 1955-1961“, 2000, p. 69
Hier beginnt also schon der Weg zur neuen Klarheit und strukturellen Einfachkeit – einige Zeit, vor Coltrane mit „Giant Steps“ die Komplexität der Struktur auf den Gipfel treiben wird.
7. Februar 1958: Prestige-Session (siehe oben)
10.-15. Februar 1958: Miles Davis Sextet, Lenny Litman’s Copa, Pittsburgh, PA (wieder dasselbe Sextett)
16. Februar 1958: Sunday 8 p.m.: „Cavalcade of Jazz“, Town Hall, Phiadelphia, PA (u.a. mit Dakota Staton, Horace Silver, Lee Morgan, Sonny Stitt, Pauline Ott feat. Red Rodney…)
4. März 1958: die zweite Session für Milestones findet statt. Die Dinge sind diesmal chaotischer… „Sid’s Ahead“ ist wohl das Highlight, ein Stück, das schon 1954 als „Weirdo“ aufgenommen wurde und stark an „Walkin'“ erinnert. Hier spielt Miles Piano, weil Garland zu spät kam.
Auf Jackie McLeans „Little Melonae“ spielen nur Davis (t), Coltrane, Chambers und Philly Joe. Das Thema deutet schon an, was Davis und Adderley ein paar Tage später mit dem Titelstück von Adderleys Blue Note Album Somethin‘ Else machen sollten: die Phrasen abwechselnd zu spielen. Die Aufnahme ist klasse und wirkt durch die Abwesenheit vom Piano umso dramatischer. (Das Stück wurde schon 1955 im Rahmen der allerersten Columbia-Session eingespielt.)
Das dritte und letzt Stück ist „Dr. Jackle“, ein weiteres Original von McLean. Hier ist das ganze Sextett anwesend. Diesen Titel hat Davis 1955 für Prestige aufgenommen auf dem Album mit Milt Jackson, McLean und Ray Bryant. Diese Aufnahme sollte Red Garlands letzte mit Davis bleiben. Adderley und Coltrane klingen im Wechsel von schnellen Blues-Chorussen streckenweise sehr ähnlich.
7. März 1958: Coltrane nimmt mit Kenny Burrell auf (siehe oben)
13. März 1958: die erste der Savoy-Sessions mit Wilbur Harden (siehe oben)
17.-22. März 1958: Miles Davis Sextet, Pep’s, Philadelphia, PA (Sextett, anfangs vermutlich mit Garland, am letzten oder den beiden letzten Tage vermutlich mit Bill Evans)
This is believed to be Bill Evans‘ first gig as a member of the Miles Davis Sextet. According to Evans, „Miles called me to do a weekend in Phila. at ‚Peps.‘ During that engagement he asked me to join the band. No rehearsals“ (letter to David Wild, Dec. 1, 1976).
~ „Coltrane Reference“, p. 149
26. März 1958: Prestige-Session (siehe oben)
5. April 1958: Miles Davis Sextet, Town Hall, NYC
Whitney Balliett schrieb für den New Yorker (Apr. 12, 1958, pp. 73-74):
„The Miles Davis quintet […] plus John Coltrane, tenor saxophone, ran through six lengthy numbers that were notable for Jones‘ Big Bertha drumming, some extraordinarily facile but meaningless runs from Coltrane, and, in a couple of blues, some thoughtful statements by Davis, which were, however, marred by some disastrous lunges into the upper register.“ Balliett lists Red Garland on piano; this may have been a mistake, or Garland might ahve made a few more gigs before being replaced by Bill Evans (see the Mar. 17-22, 1958 entry).
~ „Coltrane Reference“, p. 149
Dann kommt die lustige Oster-Sonntag-Story mit den Grubbs Brüdern und Bobby Timmons (s.o. – 6. April 1958)
6. April 1958: Thelonious Monk Quartet, Village Vanguard, NYC (mit unbekanntem Bassisten/Drummer)
7.-13. April 1958: Miles Davis Sextet, Modern Jazz Room, Cleveland, OH (mit Bill Evans, poss. Henri Grimes anstelle von Chambers für einige Tage)
(vor Miles spielte das Jo Jones Trio mit Ray Bryand, danach Dizzy Gillespie. Im Casa Nova Supper Club spielte derweil das Joe Alexander Quartet mit John Lathan – Coltrane hatte mit Lathan 1952 in Gay Crosses Band gespielt) (gemäss „Coltrane Reference“, 151)
15.-20. April 1958: Miles Davis Sextet, Clarence’s Blue Bird Inn, Detroit, MI (das reguläre Sextett: Davis, Adderley, Coltrane, Evans, Chambers, Philly Joe)
(die Joe Brasil Tapes mit Coltrane stammen ev. von diesem Datum und/oder vom 23.-28. September, als Miles‘ Band erneut im Blue Bird Inn spielte – „Coltrane Refernce“, p. 151f.)
25. April-4. Mai 1958: Miles Davis Sextet, Café Bohemia, NYC
The New Yorker notice (May 3, 1958, pp. 8,11) begins with a reference to the frequent last-minute changes in the club’s schedule: „CAFÉ BOHEMIA, 15 Barrow St.: Easy ocme, easy go is the rule of thumb here. The current timetable, which may or may not be worth the paper it’s printed on, calls for Jimmy Giuffre’s trio (Bob Brookmeyer helps this one a lot), whose message is in general a resignation from the world and its temptations, plus the sextet run by Miles Davis, an enigmatic young man with a horn and a truant from several schools of music. Sundays are early days, from vie until midnight. Closed Tuesdays.“
Radio broadcasts on Saturday, May 3, 1958; a recording exists […]. Adderley is not present on the broadcast.
This gig has previously been listed as running continuously until May 18, 1958, but based on listings in the New Yorker and Down Beat, it appears that the Miles Davis Sextet was in Boston the week of May 5-11, 1958 (see the following entries).
„Philly“ Joe Jones was fired at the end of this gig; a financial dispute caused Jones to refuse to make the following gig in Boston, which proved to be the last straw, and Davis fired Jones and hired Jimmy Cobb (see Kahn, 2000, pp. 78-79).~ „Coltrane Reference“, p. 152
5.-11. Mai 1958: Miles Davis Sextet, Storyville, Boston, PA (Davis, Adderley, Coltrane, Evans, Chambers, Cobb)
(Bei Kahn kann man nachlesen, wie Cobb in letzter Minute für diesen Gig gebucht wurde – das ist das Buch über „Kind of Blue“, das ich zwar nicht bahnbrechend fand, aber doch sehr lesenswert, da alles zusammengetragen wurde, was es an Infos über diese Zeit in Miles‘ Karriere – ca. 1958/59 – gibt… wo’s Sinn macht holt Kahn durchaus auch weiter aus.)
12.-18. Mai 1958: Miles Davis Sextet, Café Bohemia, NYC
From the New Yorker: CAFÉ BOHEMIA, 15 Barrow St.: Any resemblance between this small planet and the one the rest of us live on is coincidental. At the moment, Jimmmy Giuffre’s vanguardist trio (Bob Brookmeyer is part of it), which takes life and modern music ever so seriously, and the quartet of Phineas Newborn, Jr., a pianist of note, should be around. Miles Davis, his horn, his Brooks Brothers jacket, and his sextet will replace the Giuffres on Monday, May 12″ (May 10, 1958, p. 8); and „CAFÉ BOHEMIA, 15 Barrow St.: The on-with-the-new musicians who ebb and flow through these portals wait for no man, but it’s roughly even money that the sextet of Miles Davis, an eminent leader of the whither-jazz contingent, willb e on hand through Sunday, May 18, the day Gigi Gryce brings his quintet to town. On MOnday, May 19, Eddie Costa’s trio arrives“ (May 17, 1958, p. 8).
Radio broadcasts on Saturday, May 17, 1958; recording exists […]. Adderley is not present for the broadcast.~ „Coltrane Reference“, p. 153
13. Mai 1958: zweite Savoy-Session mit Wilbur Harden
20.-25. Mai 1958: Miles Davis Sextet, Red Hill Inn, Pennsauken, NJ
26. Mai 1958: Columbia-Session mit Miles Davis
Diese Session sollte die erste im Studio mit Bill Evans und Jimmy Cobb sein, und leider erschien sie nur in zerstückelter Fassung… das beste Stück, „Love for Sale“, fehlte auf dem Album Jazz Track, dessen andere Hälfte in der US-Veröffentlichung des 1957er Film-Soundtracks von Louis Malles Ascenseur pour l’echafaud bestand (4./5. Dezember 1957, mit Barney Wilen und dem Trio von René Urtreger, das aus Pierre Michelot und Kenny Clarke bestand).
Evans hatte zu diesem Zeitpunkt erst ein eigenes Album veröffentlicht, aber auch beeindruckenden Alben mit George Russell und Charles Mingus aufgenommen. Seine Präsenz ist sofort zu spüren… auf „Fran Dance“ spielen Miles und Adderley wunderbare Soli. „Stella By Starlight“ entstand ohne Adderley, „Love for Sale“ wurde möglicherweise wegen des tollen Adderley Blue Note-Albums mit Miles zurückgehalten? Chamber/Cobb können hier endlich loslegen, und Evanns spielt ein grossarties Solo, das an Garland, aber auch an Monk und Tristano erinnert!
10.-15. Juni 1958: Miles Davis Sextet, Spotlite, Washington, DC
Am 15. Juni entstand August Blumes Interview mit Coltrane, in Blumes Haus in Baltimore.
Ca. 20.-22. Juni 1958: Miles Davis Sextet, Black Pearl, NYC
24. Juni 1958: dritte und letzte Savoy-Session mit Wilbur Harden (und Curtis Fuller als Co-Leader)
24.-29. Juni 1958: Miles Davis Sextet, Smalls‘ Paradise, NYC
(in den New York Amsterdam News wurde Miles in einem Ad als „Sweetest Trumpet This Side of Heaven“ beschrieben, vor Miles spielte J.J. Johnson, nach ihm Jimmy Smith im Smalls‘ – „Coltrane Reference“, p. 154)
25. Juni 1958: Michel Legrand Session (für Legrand Jazz, u.a. auch mit Miles und Bill Evans)
3. Juli 1958: Miles Davis Sextet, Newport Jazz Festival
This 40-minute set by the Miles Davis Sextet was recorded and (eventually) released by Columbia […]. The music is powerful and at times intense, especially the explosive playing of Coltrane and Jimmy Cobb – on „Two Bass Hit“ their playing looks ahead to the Coltrane-Elvin Jones duets of the 1960s. Don Gold, reviewing the set in Down Beat (Aug. 7, 1958, p. 16) dismissed (or maybe just dissed) Coltrane as an „angry young tenor,“ referred to Cobb’s drumming as „oppressive,“ and was generally bothered and bewildered. Rob Reisner reviewing the festival for the Village Voice (July 23, 1958, p. 5), offered a different perspective:
[INDENT]On Thursday evening, July 3, Rex Stewart and a group kicked it off. The program was dedicated to Ellington, and all the performers with the exception of Miles Davis played his tunes. It was an exceptionally long program lasting 5 hours and 10 minutes, heavily weighted on the side of the tradition. Inspirational spots were scarce, and I overheard someone say: „This jazz is only fit for Europeans.“
The good stuff was furnished by the Miles Davis [Sextet], the Dave Brubeck Quartet, and Mahalia [Jackson], Ellington’s orchestra played interminably, every individual had a feature number, and I was afraid he would get to the band boy.~ „Coltrane Reference“, p. 154
11. Juli 1958: Prestige-Session (siehe oben)
22. Juli-3. August 1958: Miles Davis Sextet, Village Vanguard, NYC
poss. ca. August-October 1958: All-Star Jam mit Lee Morgan, Wayne Shorter
5.-10. August 1958: Miles Davis Sextet, Spotlite, Washington, DC
(„Recording exists, attributed to a radio broadcast on Saturday, August 9, 1958“ – „Coltrane Reference, p. 155)
12.-17. August 1958: Miles Davis Sextet, Comedy Club, Baltimore, MD
23. August 1958: Miles Davis Sextet, Third Annual New York Jazz Festival, Randall’s Island, NYC
Coltrane appeared twice at this festival; first with the Miles Davis Sextet, then with the N.Y. Jazz Festival Orchestra (an all-star group). Bud Freeman and Jimmy McPartland opened the concert, followed by Art Blakey, Thelonious Monk, the Modern Jazz Quartet, the Jimmy Giuffre Trio, the Miles Davis Sextet, Chico Hamilton, Dave Brubeck, and finally the N.Y. Jazz Festival Orchestra. Reviewed by Dom Cerulli (Down Beat, Oct. 2, 1958, p. 54):
[INDENT]Miles Davis and his group drew huge initial response and earned it with a good set, which included Straight – No Chaser and Put Your Little Foot Right In [aka „Fran Dance“ – gtw]. John Coltrane particularly seems to be achieving the goal he is after. His solos tend to be like ribbons of continuing sound rather than a succession of notes. Miles played with command. […]
The festival orchestra clsoed the concert. In the chairs were Lee Morgan, Herb Pomeroy, Ray Copeland, and Ernie Royal, trumpets; Curtis Fuller, [Bob] Brookmeyer, Jimmy Cleveland, and Frank Rehak, trombones; Julian (Cannonball) Adderley, [John] Coltrane, [Jimmy] Giuffre, [Bud] Shank, and Charlie Rouse, reeds; Gunther Schuller, French horn; Bill Evans, piano; Paul Chambers, bass; Chico Hamilton, drums.
The band opened with a medium-tempo [Ernie] Wilkins original with some striking solo work by trumpeter Morgan, who showed a lot of wit, imagination, and a big sound. Other soloists included Pomeroy, Coltrane, Rouse, and Chambers. The reeds hat little section blend, and the ending of the tune was rough.
Every member of the band got a solo spot (except Schuller) on a long, long blues. Bill Evans almost had somethign interesting going when the parade of soloists started. The final piece, as 2 a.m. approached, was Wilkins‘ Dancers on Drums from the Victor Drum Suite LP. The tempo changes here were more noticeable.~ „Coltrane Reference“, p. 156
1.-6. September 1958: Miles Davis Sextet, Showboat, Philadelphia, PA
9. September 1958: Miles Davis Sextet, Persian Room, Plaza Hotel, NYC
An diesem Konzert entstand das Album Jazz at the Plaza, Vol. 1. Aus Anlass einer Columbia-Party für die Presse spielte neben Miles‘ Band auch Ellington mit seiner Big Band, sowie Billie Holiday, Buck Clayton und Jimmy Rushing. Zudem: „Coltrane reportedly participated in an afternoon jam session with Lee Morgan (trumpet), Billy Strayhorn (piano), Jimmy Woode (bass), Sam Jones (bass), and ‚Philly‘ Joe Jones (or, more likely, Jimmy Cobb) (drums), but it wasn’t recorded (information from Jimmy Woode via Mitsuo Johfu).“ („Coltrane Reference“, p. 157)
Am 11. September schrieb Coltrane den oben bereits erwähnten Brief, in dem er sich nach „chances for small businesses“ in Ghana erkundigt.
11. September 1958: Thelonious Monk Quartet, Five Spot, NYC
(siehe oben)
12. September 1958: George Russell Session (für New York, NY)
15.-21. September 1958: Miles Davis Sextet, Modern Jazz Room, Cleveland, OH
(vor Miles spielte George Shearing, nachher Chet Baker)
23.-28. September 1958: Miles Davis Sextet, Clarence’s Blue Inn, Detroit, MI
(am 25.9.1958 enstand die bekannte Jam-Session-Aufnahme mit Joe Brasil, auf der neben Brasil und Trane auch Sonny Red und Joe Henderson zu hören wären, wenn die Aufnahme denn etwas hören liesse… sie klingt grausam schlecht, leider! In der Rhythmusgruppe sassen Yusef Lateefs Pianist und Bassist Hugh Lawson und Ernie Farrow, Drums spielte Roy Brooks, Trompete spielte ein Donald Towns, Brasil und Kyner spielten Alt, Coltrane und Henderson Tenor, zudem war ein weiterer Tenorsaxophonist anwesend, zu dem’s in „Coltrane Reference“ heisst, er „doesn’t sound highly professional“, p. 539)
Oct-Dec 1958 hat Coltrane möglicherweise im Hi Hat in Boston gespielt (Coltrane Reference, p. 158 – mit wem er dort gespielt hat, dafür scheint’s keine Anhaltspunkte zu geben)
Fall 1958 oder Winter or Spring 1959 hat Phil Pastras Coltrane mit dem Miles Davis Sextet in Newark, NJ im Hour Glass gesehen.
13. Oktober 1958: Session mit Cecil Taylor: Hard Driving Jazz (siehe oben)
Mitte Oktober hat Bill Evans die Gruppe von Miles verlassen, er zog sich zu seinen Eltern nach Florida zurück. Am 30. Oktober schrieb er an Coltrane, er sei „away from the piano and city life for about 2 1/2 weeks now“ („Coltrane Reference, p. 159).
17.-23. Oktober 1958: Miles Davis Sextet, Apollo Theatre, NYC (vermutlich Red Garland statt Evans)
29. Oktober-2. November 1958: Miles Davis Sextet, Spotlite, Washington, DC (ab hier Garland statt Evans)
(es gibt eine Radio-Aufnahme vom 1. Nov.)
4.-16. November 1958: Miles Davis Sextet, Village Vanguard, NYC
November 1958: Ray Draper Session: A Tuba Jazz (siehe oben)
28. November 1958: Miles Davis Sextet, Town Hall, NYC (mit Cobb oder Philly Joe Jones)
29. November 1958: Miles Davis Sextet, Mosque Theatre, Newark, NJ (TV Show) (mit Cobb oder Philly Joe Jones)
(auch „on the bill“: Barry Miles, Horace Silver, Chris Connor – „Coltrane Reference“, p. 161)
12.-18. Dezember 1958: Miles Davis Sextet, Howard Theatre, Washington, DC (mit Cobb oder Philly Joe Jones)
(auch: Horace Silver Quintet, Jimmy Smith Trio, Bill Henderson, Betty Carter, The Jazz Dancers)
26. Dezember 1958: letzte Prestige-Session von Coltrane (siehe oben)
27. Dezember 1958: Miles Davis Sextet, Town Hall, NYC (mit Cobb oder Philly Joe Jones)
(auch: Sonny Rollins & His Trio, J.J. Johnson & His New Quintet, Art Blakey & His Jazz Messengers, Lee Morgan-Benny Golson, Anita O’Day)
Die Daten habe ich alle aus „Coltrane Reference“, p. 143-1961.
Das war also ein ziemlich hektisches Jahr, in dem v.a. die Arbeit milt Miles Davis im Zentrum stand. Da verwundert es wenig, wenn auf den verstreuten Prestige-Sessions nicht immer volle Konzentration zu hören ist und nicht immer grosse musikalische Sprünge gemacht werden!
1959 geht ähnlich weiter (nein, das werd ich nicht auch noch abtippen – ich hab übrigens auch bei 1958 v.a. was Zeitungs-Auschnitte betrifft schon ziemlich viele „ads“ weggelassen), aber Coltrane tritt vermehrt unter eigenem Namen auf zwischen Engagements mit Miles – und das Jahr beginnt auch am 15. Januar mit der ersten Atlantic-Session mit Milt Jackson (nachdem Coltrane vom 1.-14. Januar mit Miles im Birdland gespielt hatte – wo Garland erneut gefeuert worden und durch Wynton Kelly ersetzt worden war).
Bemerkenswert auch, dass Coltrane „poss. ca. late March 1959“ mit Kenny Dorham (und Cedar Walton, Spanky DeBrest und Lex Humphries) im Armory in Harlem, NYC, aufgetreten ist („Coltrane Reference“, p. 168).
Am 2. April enstand die WCBS-TV Aufnahme, in der das Miles Quintet (ohne Adderley) mit Gil Evans‘ Orchester „So What“ (mit kurzem Big Band-Intro) und drei Big Band-Stücke aufnahm (auf diversen DVD-Veröffentlichungen zu finden).
Am 9. April hat Coltrane dann einen Zwei-Jahres-Vertrag mit Atlantic abgeschlossen.
Trivia:
Note: Drummer Art Taylor told Yasuhiro Fujioka (interview at the Rococo, New York City, Sept. 19, 1992) tha the had a tape of Taylor and Coltrane practicing „Countdown“ (about 15 minutes long), recorded at his mother’s house in Harlem, New York City, around late April or May 1959. Taylor later confirmed the tape’s existence to Phil Schaap and Lewis Porter; however, the tape has never been found. Art Taylor died on February 6, 1995, and the tape may no longer exist.
[…]
Coltrane had more of his ongoing dental problems around this time. According to Russ Wilson (Oakland Tribute, June 4, 1959; reprinted in Simpkins, 1989, pp. 89-90), Coltrane „had to get an eight-tooth upper front bridge in Chicago a few weeks ago.“ […]
~ „Coltrane Reference“, p. 170
May 29-June 21, 1959 […]. Blackhawk, San Francisco, CA […].
Ralph J. Gleason reviewed the gig in the San Francisco Sunday Chronicle, June 7, 1959 („The Miles Davis Sextet All Play Miles‘ Way,“ Datebook, p. 23), and discussed „All Blues“: „‚All Blues,‘ a remarkable waltz written by Davis, took almost six months to compose slowly, part by part, at the piano at Davis‘ home in new York. Finally, when he had it, he brought it to Gil Evans, his close friend with whom he has collaborated on several LPs, to get it ready for recording. ‚I wrote it in 4/4,‘ Miles says, ‚but when we got it to the studio, it hit me that it should be 3/4. I hadn’t thought of it like that before but it was exactly right.'“[…]
Coltrane, meanwhile, made good use of his afternoons: „When [Coltrane] was with Miles Davis at the Black Hawk [in 1959], he spent his free time during the day practicing in the empty club“ („John Coltrane Here – A Major Artist,“ Ralph J. Gleason, San Francisco Chronicle, Thursday, Sept. 15, 1960, p. 33).
~ „Coltrane Reference“, p. 171
Von Ralph J. Gleason (einem der coolsten Jazz-Kritiker überhaupt! Seine „Jazz Casual“ TV-Show ist fantastisch, er hat auch Bitches Brew sofort begriffen… hat wohl auch was von all dem Zeug abgekriegt, dass in jenen Jahren in San Francisco so zu haben war… im TV raucht er auch dauernd…) stammt auch die erste Mitteilung (23. Mai 1959), dass Coltrane Miles verlassen wolle („Coltrane Reference“, p. 171). Er sollte ja dann bis im April 1960 bleiben – am Ende stand eine Europa-Tournee mit fantastischen Konzerten (die auch – besonders in Paris – grosse Kontroversen um Coltrane auslösten – dazu später mehr).
Für kurze Zeit im Sommer 1959 hat Jimmy Heath den Platz Coltranes eingenommen. Heath durfte jedoch (er war auf Bewährung) Philadelphia nicht verlassen… und nach etwa einem Monat war Coltrane wieder zurück.
Dann hier ein spannendes Interview mit dem R&B (vor das Reime & Schläge – was u.a. bei Rihanna ja nicht gut rauskam – hiess) Saxophonisten Jimmie Maddin, der damals den Klbu „Sundown“ in Los Angeles besass, in dem Coltrane als Leader auftrat:
Juke Joint Jive: Jimmie Maddin on the L.A. scene circa the ’40s & ’50s, by John Payne, LA Music Week, June 25-July 1, 1999
(es werden neben Coltrane auch Dolphy, Cannonball und andere erwähnt)
Ab dem 13. August (bis 26. August im Birdland, NYC) war Coltrane wieder Teil des Miles Davis Sextets (noch immer mit Cannonball, Kelly, Chambers, Cobb).
Am 26. kam’s zu einem Zwischenfalls:
„After the recording [AFRS „Treasury of Music“, ausgestrahlt am 16. September 1969], Miles Davis was beaten and arrested while standing outside Birdland. The band still had one day left on its scheduled gig at Birdland, with Davis presumably out of commission.“ („Coltrane Reference“, p. 175).
Möglicherweise hat die Gruppe dann noch eine Woche (oder ein paar Tage) angehängt, während der Nat Adderley für Miles eingesprungen ist (ibid).
Im August (poss. 17. oder 24.) hat Coltrane im Birdland gespielt, mit Freddie Hubbard (t), Wayne Shorter (ts), Tommy Flanagan und Cedar Walton (p – abwechselnd), George Tucker und Ahmed Abdul-Malik (b – abwechselnd), Elvin Jones (d).
Wayne Shorter recalls this gig as being legendary (Coryell and Friedman, 1978, pp. 258-259):
I met Coltrane at Birdland. He had heard me play somewhere and he said, „Hey, you’re playing that funny stuff, like me. Come on over to my house.“ I used to go over, and he’d play the piano for me while I played the tenor. Then we would take turns – I’d play the piano for him, and he’d play tenor. He’d say, „Play anything you want to play – go anywhere…“ And he would just go to different places and meet me around the corner, as it were. I noticed that what he was playing was consistently was the thing that led him to „Giant Steps“ – those chords (we called them augmented thirds) kept going round and round. […]
Then he called me to work with him one night at Birdland. We had a rehearsal at his house, and that night we were playing. Opposite us was Cannonball and his brother Nat. […] Elvin Jones was on drums that night. It was historic; everybody realized it – we tore that place up. Ten years later, when I went to California, people were still taking about it – „Yeah, we heard about it here – that memorable Monday night at Birdland.~ „Coltrane Reference“, p. 176
(das fehlende Schlusszeichen und der setlsame Satz „was playing consistently was the thing that…“ sind genau so im „Coltrane Reference“)
Ab dem September 1959 war Miles‘ Gruppe wieder ein Quintett – Adderley war mit seiner eigenen Band unterwegs.
Faszinierend ein Eintrag „ca. October 1959“ an der Universität Chicago: Coltrane Quinet mit Ira Sullivan (t and/or as or ts), Jodie Christian (p), Wilbur Ware (b), Phil Thomas (d) („Coltrane Reference“, p. 178 – belegt in Down Beat, Dec. 10, 1959, p. 67)
Ebenso „ca. December 1959“ mit dem Teddy Kotick Trio (TK,b; Don Friedman,p; Nick Stabulas,d) in Tottenville Beach, Staten Island, NYC (belegt durch Don Friedman, Interview mit Lewis Porter, „Coltrane Reference“, p. 181).
Das reicht jetzt endgültig für heute! Hab in der Zwischenzeit auch noch die Live-Aufnahmen von Newport und Jazz at the Plaza gehört – grossartig wie jedesmal! Cobb hat einen leichteren Groove als Philly Joe, kann aber genauso gut „bombs“ fallen lassen, die Temperatur zum steigen bringen… in seiner Leichtigkeit nimmt er stellenweise fast schon gewisse Elemente vorweg, die dann im „second quintet“ mit Tony Williams zur Blüte kamen, dieses fliessende Metrum!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #158 – Piano Jazz 2024 - 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba