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AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Some 17 months ago, a particularly hyperbole-crazed record company functionary gushed about this imprint’s signing of “one of the more important figures in American music circa 2009″, certainly the sort of poisoned chalice a young musician would have as much trouble living down as the subject of Jon Landau’s 1974 claim in The Real Paper, “I have seen rock’n’roll future.”
We of course know that in the latter instance, Landau was referring to Paul Williams, and in the former, I was writing about Philadelphia’s Kurt Vile. Through a succession of releases for Matador, Woodsist, Gulcher, Richie and Mexican Summer (not to mention constant touring, both as a headliner an in support of a dizzying range of artists including Ariel Pink, Sonic Youth, Fucked Up, Big Star, The National, Dinosaur Jr.and others) Kurt has quickly established himself as the troubadour du jour for an increasingly large number of clued-in persons. Though initially praised in some corners for having “absorbed a lifetime’s worth of FM rock”, Kurt’s music has developed into something less genre/period-specific yet far more focused & powerful. On March 8, we’ll be unveiling the next stage in that development with the LP/CD/digital album, ‘Smoke Ring For My Halo’ ; recorded by John Agnello (Sonic Youth, Dinosaur Jr.) throughout 2010 at various studios in NYC, Hoboken and Philadelphia, the 2nd Kurt Vile full-length for Matador is easily his most ambitious work to date. Assisted by a cast including but not limited to the Violators, ‘Smoke Ring’ doesn’t merely showcase Kurt’s versatility (keep in mind, this is a guy who was once compared to Leonard Cohen, Psychic TV, Tom Petty and Animal Collective — in the same review), but truly ties otherwise disparate elements together in a way that hopefully causes everyone to seriously re-evaluate the very nature of what they consider to be a classic album.
Or failing that, the sort of album you’ll be playing very loud in the car. Or first thing in the morning. Or perhaps at 3am. We could call it a record for every mood but you might be far moodier than any of us and that wouldn’t be fair.
‘Smoke Ring For My Halo’ :
A side:
Baby’s Arms
Jesus Fever
Puppet To The Man
On Tour
Society Is My FriendB side:
Runner Ups
In My Time
Peeping Tomboy
Smoke Ring For My Halo
Ghost TownIn the very near future, we’ll be making another preview MP3 from ‘Smoke Ring For My Halo’ available, but until then, you’ll have to be satisfied with the titular track from the recently released 7″ EP, “In My Time”. We’re planning a special, limited edition version of the ‘Smoke Ring’ LP but need to keep the details to ourselves for the time being, but expect a formal announcement soon, along with information about Kurt’s 2011 live activity.
Kurt Vile “In My Time” [192kbps mp3]
Sein letztes Album „Childish Prodigy“ hat mir schon äußerst gut gefallen, aber „In My Time“ lässt auf Großes hoffen.
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AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Kurt war letzte Woche bei Tom Scharplings Best Show on WFMU zu Gast und hat u.a. ein wenig über das kommende Album gesprochen und zwei Lieder gespielt (darunter eine schöne Soloversion von „In My Time“). Hier kann man die Episode hören, es handelt sich um die Sendung vom 21. Dezember (Kurts Auftritt fängt bei einer Stunde und dreizehn Minuten an).
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Tolles Cover, toller Titel. „In my time“ fängt mit einem sehr schönen Gitarrenmotiv an, aber die Gesangsstimme saugt allen Ausdruck aus dem Lied. Ist sie zu weit nach hinten gemischt oder bevorzugt Vile diskretes Brummeln?
Vielleicht muss man sich auch nur daran gewöhnen.--
Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Ich glaube auch, dass man sich daran gewöhnen muss. Der Gesang ist bei Vile eigentlich meistens eher zurückhaltend.
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Nach der phantastischen EP in diesem Jahr wird das sicherlich einer der zuverlässigsten Anwärter auf die beste LP der nächsten 365 Tage. Ich freue mich sehr darauf.
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A Kiss in the Dreamhouse
AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Hier gibt’s noch einen Vorgeschmack auf das neue Album.
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Ich durfte schon mal vorhören und möchte vorab tönen: Grandioses Album!
Kurt lässt der Gitarre und dem Hinzufügen spielerischen Beiwerks keinen freien Lauf mehr, womit er deutlich mit mehreren Gewohnheiten bricht. Was bleibt ist die Weitflächigkeit, die psychdedelischen Tiefen, ohne bewusst abzudriften – also mehr Punkt und Komma. Obwohl nun das Soundgerüst mir einen Wiedererkennungswert bereitet hat, war ich anfangs irritiert: Die vielen süßlich-leichten Einstiege in die Tracks, die Unschuldigkeit mancher Melodie, der Hang zu Folk, Simplizität und zur akustischen Gitarre – das alles hätte ich von einem Kurt-Vile-Soloalbum nicht erwartet. Ich denke auch, dass diese Veröffentlichung ein paar (hoffentlich nur sehr wenige) Weggefährten abschrecken wird. Mich hat es nachhaltig ergriffen. Ein sicherer Jahresfavorit!Das Cover hat sich übrigens verändert:
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detours elsewhere
AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Best New Music bei Pitchfork:
Pitchfork“On tour, Lord of the Flies. Aw, hey kids, what’s a guuuii-taaaaar?“ So begins the sharply titled „On Tour“, a spacious, diary-like explosion nestled just a few minutes into Smoke Ring for My Halo, Kurt Vile’s fourth and finest full-length to date. Strings buzz, strummed patterns double back on themselves and from up above it all, the Philadelphia-native showers everything with cosmic, harp-like harmonics. It’s a song that’s both monastic and vast all at once, the kind of curiously rich work that seems like it was crafted by forty longhairs instead of just one. But Vile has gone great lengths in answering his own question in recent years, finding a way to distill thousands of hours spent with classic American guitar music into one very singular and sublime vision. Whether he’s channeling the energies of John Fahey or Tom Petty or even Bob Seger, Smoke Ring makes clear that the end result is his alone.
But to listen to Kurt Vile is to hear him in conversation with himself: That can be said of his ultra-wry lyrical observations just as much as the elliptical, brick-by-brick architecture of his songwriting. In the past, though, Vile’s words have been written off as mumbled, unintelligible, and listless– a criticism made all the more reasonable given the crude recording techniques he employed. But 2009’s Childish Prodigy, his Matador debut, found Vile wiping off some of the grimy, decidedly „lo-fi“ film that had fenced off much of his work up until that point. (Additionally, he brought his sometime touring band, the Violators, into the studio to help fill out those songs that required more brawn. They also appear here.) It was a jump to the relative big leagues that, despite its cleaner approach, offered more in the way of promise than focus. That’s not at all the case here. As hinted at by last year’s Square Shells EP, a „stepping stone“ to where we are now, the sonics and vocals have been spit-polished to shimmer– every sonorous detail can now be heard in full, and Vile’s voice has taken on a new, mountainous presence in the center of each song. The conversation’s grown far more engaging.
What we learn is that Kurt Vile has a lot to say. He can be quick, as on the strong-jawed, electric groove of „Puppet to the Man“, when he opens, „I bet by now you probably think I’m a puppet to the man. Well I’ll tell you right now, you best believe that I am.“ And he can yank your heart out, as he does a number of times here, perhaps most memorably amid the celestial fingerpicking of „Baby’s Arms“, when he tries convincing himself that, he’ll „never ever, ever be alone.“ But he’s actually always alone here. Vile’s lonesome brand of melancholia is still communicated both plainly and unassumingly enough to be missed, but its that sense that he seems to be talking only to himself that lends these songs such magnetic pull. Between the two seismic chords of „Ghost Town“ this album’s bulldozing climax, Vile wonders aloud, „think I’ll never leave my couch again, because when I’m out, I’m away in my mind. Christ was born, I was there. You know me, I’m around. I got friends, hey wait, where was I, well, I am trying.“ Although he stretches those last two or three notes, it doesn’t feel like he’s singing. We’re eavesdropping on the most private of dialogs.
Sonically and compositionally, Vile allows us the space to do that. He’s still cycling between strummers and fingerpicked mazework, but the battery of pedal effects is mostly gone. Rather than stitch loop to loop to loop, Vile’s given every marvelous, carefully placed layer all kinds of room to aerate. In the past, „Peeping Tomboy“ may have sunk halfway through its bridge, while single „In My Time“ probably would have lost its way mid-jam. But here, Vile has acknowledged limits in length for the sake of depth. It makes for a full-blown journey. Though there isn’t an earworm like „Freeway“– that endlessly replayable, interstate love song from Vile’s 2008 Constant Hitmaker LP– Smoke Rings isn’t that kind of listen. This feels like a family of songs, one whose complexion and course changes as a whole with every spin. In the closing moments of „Ghost Town“, Vile leaves us with, „Raindrops might fall on my head sometimes, but I don’t pay ‚em any mind. Then again, I guess it ain’t always that way.“ He knows exactly what he’s trying to say.
— David Bevan, March 7, 2011
8.4
Kurt Vile wird in der Nacht von Dienstag auf Mittwoch nochmal bei der Best Show on WFMU zu Gast sein, um beim Spendenmarathon zu helfen (im Studio sind ausserdem Ted Leo, Carl Newman und John Hodgman).
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Ein paar Songs (zB. Runner Ups) finde ich sehr schön, aber für ein komplettes Album langweilt mich der Sound und die Stimme doch erheblich.
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Great people talk about ideas. Average people talk about things. Small people talk about other people. Author: UnknownSchöner Auftritt bei Pitchfork aufm Dach.
Was das Album betrifft, bin ich ganz bei tugboat captain. Wie die Songs (v.a. auch die Lyrics) scheinbar ziellos vor sich hinmäandern und zugleich immer eng um sich selbst kreisen, dabei Schicht um Schicht expandieren, aber nicht ausfransen, behagt mir sehr. „Think I’ll never leave my couch again“ fasst die Grundstimmung gut zusammen: Ein refugienhaftes, fast autistisches Bademantelalbum.
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Danke für den Link, Elston! Ich mag den verzerrten, angeknacksten Sound dieser Liveaufnahme, der besonders stark in „Jesus Fever“ zur Geltung kommt. Neben dem schön gefilmt.
Mittlerweile würde ich auf meine bescheidene Wertung von vier Sternchen verzichten und zur nächsthöheren tendieren. Von mir zunächst als unaufgeregt eingestufte Songs wie „On Tour“ entfalten mehr und mehr ihre Sogwirkung, der ich mich nicht mehr entziehen kann.--
detours elsewhereLive fast noch besser als auf Platte.
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Es ist Breitling, scheiß auf deine Aldi-Uhr / Auf meinem nächstem Cover halt ich das ExcaliburAnbei ein Stream des Auftritts von Kurt Vile beim aktuellen SXSW in Austin auf der NPR-Homepage (National Public Radio):
http://www.npr.org/2011/03/20/134531925/sxsw-2011-kurt-vile-live-in-concert
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"Bird is not dead; he's hiding out somewhere, and will be back with some new shit that'll scare everybody to death." (Charles Mingus)Elston GunnSchöner Auftritt bei Pitchfork aufm Dach.
Ja, in der Tat. Ich werde mit das Album bestellen.
ShanksLive fast noch besser als auf Platte.
Ich musste an die Atomisierung von Skip Spences geistiger Stabilität auf Oar denken. Beklemmend und intense.
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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Schlagwörter: 2011, Kurt Vile, Matador, Smoke Ring For My Halo
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