Re: Sweetheart’s New Faves on 45

#6986195  | PERMALINK

sweetheart
trouble loves me

Registriert seit: 17.09.2003

Beiträge: 6,830

THE PARROTS – I Did Something Wrong (UK Shacklewell, 7″)

Die Parrots sind eine Garage Rock-Band aus Spanien und haben im letzten Jahr u.a. eine Split-45 mit Hinds veröffentlicht. „I Did Something Wrong“ erinnert etwas an die Surf- und Fuzzanleihen der Allah-Las, die aber mit weniger verzerrten Vocals auskommen und für mich auch wesentlich interessanter sind. Der Song haut mich nicht um (die Background Vocals nerven eher), dennoch soll die Single hier wenigstens eine kurze Erwähnung finden. Ist der erste Release auf dem Shacklewell Label. Ihre letzte Tour bestritten sie mit Hooton Tennis Club.

DON’T CRY SHOPGIRL – Bring Me Home (US Cloudberry, 7″)

Ein Duo aus Stockholm begibt sich auf die Zeitreise und evoziert frühe Sarah Records Releases. „Bring Me Home“ ist ihre erste Platte, ganz in der Tradition der C86-Schule. Der Song ist hübsch, aber vielleicht auch etwas zu hübsch. Wie von Cloudberry gewohnt, handelt es sich um eine typische Indie Pop-Veröffentlichung, mit wechselnden Boy/Girl-Gesangspassagen. Auf dem gleichen Label empfehle ich die Singles von Je Suis Animal mit „Painted In My Face“ und „Of My Heart“ von den Signed Papercuts. Die sind zwar auch hübsch, aber eben nicht nur das.

JAIBI – You Got Me / THE HESITATIONS – Gotta Find A Way (UK Deep Soul, 7″)

Von leicht oberflächlichem Indie Pop zu tiefgründigem, aufwühlendem Deep Soul.
Es gilt die neue 7″-Soul-Serie bei Ace/Kent zu feiern, die sich zum Ziel gesetzt hat unveröffentlichte Schätze zu bergen, welche bislang entweder gar nirgends oder nur auf digitalen Kent-Compilations zu finden sind.

Ace RecordsAce is chuffed to announce the launch of a new vinyl singles label, Deep Soul. To be more accurate, we are resurrecting, with the approval of Dave Godin, David Nathan and Robert Blackmore, the imprint they ran in the 60s. The label will continue to champion deep soul sides, bringing them to the public’s attention and making them available to fans who may have missed their original issue.

Die A-Seite von Jaibi erschien ursprünglich Mitte der 60er (in einer anderen Fassung) auf Kapp Records , die B-Seite der Hesitations gibt es erstmalig auf Vinyl.

Ace RecordsThis recording is the same as the 45 but has very subtle female backing vocals, missing from the 45 but featured on what should have been the final mix. It is coupled with the Hesitations‘ terrific soul vocal group sound of ‚Gotta Find A Way‘, never before on vinyl.

LITTLE ANN – Deep Shadows / THE TURN AROUNDS – Stay Away (UK Deep Soul, 7″)

Die vielleicht noch größere Empfehlung ist die A-Seite der zweiten Single, ebenfalls auf Deep Soul erschienen.
Ich besitze bereits die sehr feine LP „Deep Shadows“ (auf Timmion Records) von Little Ann, hier ist der title track erstmalig (und in einer anderen Version als auf der LP) auf einer Single zu hören. Ihre wunderbare Stimme blieb lange Zeit unentdeckt (eine 7″ kam ’68 auf Ric-Tic raus), denn die meisten Aufnahmen aus Detroit lagerten im Archiv und erblickten erst 1990 das Tageslicht. Ende der 90er wurden diese dann sukzessive auf Kent-45s erstmalig veröffentlicht.

Ace RecordsThe second Deep Soul release is Little Ann’s Dave Hamilton-produced ‘Deep Shadows’. Recorded in Detroit in 1967, the track has grown steadily in the rare soul public’s esteem ever since its CD debut in 1998; it has even been covered by new bands and has featured in a very atmospheric Jordan trainers ad. On the B-side is the superb ballad ‘Stay Away’ by Los Angeles vocal group the Turn Arounds. Cut in Atlanta in 1966, it has the feel of a classic Chess recording, which is no doubt exactly what the group was trying to achieve.

Eine weitere Beschreibung der LP-Entstehungsgeschichte stammt vom Label Light In The Attic:

Light In The AtticYou could be holding in your hands an album, which was never heard at the time it was recorded. For over 30 years it was stored in the archive of record producer and musician Dave Hamilton, one of the unsung heroes of the Detroit soul scene. The box of reels was marked simply The Possible Little Ann Album.The story of discovering the tracks featured on this album, some of which touch vinyl for the first time, is an interesting meeting of American and British soul music culture. In 1988, two British soul enthusiasts were sitting in Hamiltons house listening through a stack of old reels. One track in particular caught their ear. In fact they were floored with the discovery of hearing Little Anns What Should I Do blasting from the speakers. Even though it played slower, the song was familiar to them as the mysterious Rose Valentine fictitious cover up spin from Wigan Casino’s northern soul all nighters in the UK. The singers real identity had never been revealed, and the pair were amazed when Hamilton informed them that the voice belonged to Little Ann, an obscure artist who they knew had only one US release which was on the Ric Tic label.

Before Ann had entered the Ric Tic studios, she had been working on her material in a studio run by Darrell Goolsby and Dave Hamilton. Goolsby was a young singer and writer, who together with the more experienced Hamilton founded the Da Da Music Productions in the mid 60’s. In the Da Da studios Ann recorded all these album tracks, among them the original version of Going Down A One Way Street included on this album as I Got To Have You. But as her one actual release didnt go anywhere, the tapes remained unreleased in Hamiltons home until Ace Records came along and dug up these treasured.

PS: Little Ann’s bürgerlicher Name lautet übrigens Joanne Jackson. In einer besseren Welt oder als Motown-Girl wäre sie sicherlich groß herauskommen.

--

My favourite 45s and LPs of all time.