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Dick LaurentIch verstehe dagegen nicht, was deine Beschreibungen mit dem Album zu tun haben. Oder die unsinnigen Faulkner-Vergleiche, von dem kafkaesken Geschwurbsel ganz zu schweigen…
Ach komm, Du hast doch bloß die mp3s so nebenbei am Computer laufen lassen, da kommt das Orchester nicht zur Geltung…
Ich höre dieses Album eben als melodienreich, farbenreich, abwechslungsreich, spannend, dramatisch, leidenschaftlich, eigenständig und im guten Sinne wortlastig. Es macht mir Freude. Ich mag den Klang und Rhythmus der Worte, ich finde die Arrangements stimmig und bereichernd, ich fühle mich emotional angesprochen und ich mag diesen Gesang, der Dich so „anwidert“, seit ich mich an Newsoms Eigenarten gewöhnt habe – das ist einfach so, ich kann das auch nicht ändern…
Und für die Faulkner-Vergleiche und Franzl Kafkas Beiträge bin ich nicht verantwortlich…
Zum Cover hat Newsom im Wire-Interview etwas gesagt:
Joanna NewsomI think the choice to do a painting instead of a photo was that it afforded so much more opportunity for packing in information, and I thoght it was really appropriate and consistent with the content of the songs, to have a really symbolically rich piece of work on the cover. That everywhere you look, everything in that painting is supposed to mean something. And it’s not really super-important that anyone knows what it means, the same as it’s not super-important to know what any of these songs are directly referring to, but I think it somehow magnifies the charge and the strength and the worth of the work, to have that meaning. Like filling every nook and cranny with information – the choice to do the painting like that was made from that perspective. (…) I had scenes I wanted to talk about – one of which was an idea of decadence, but also one of decay, like a little room with flowers everywhere, and bugs crawling over the flowers, and a skull, and poppies in the hair, which is like an opiated drugged reference, and the wheat which is fertility – there’s all these references to physicality and death, and excess. And all contained in this very airless space – and the posture’s extremely stiff, implying a corseted or breathless sense – hot summer air… There’s also the sickle in the hand which is another reference to wheat but also a reference to a line in the song…
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To Hell with Poverty