Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Von Abba bis ZZ Top › Electric Light Orchestra (ELO) – Jeff Lynne › Re: Electric Light Orchestra (ELO) – Jeff Lynne
horacewimp“…und Lynne fungierte damals durchaus als Gitarrenheld, der Leute wie den jungen Brian May beeindruckte.“
Im Ernst ? Kann ich mir ehrlich gesagt nicht so wirklich vorstellen – hat Brian May sich mal dahingehend geäussert ? btw. Brian May ist älter als Jeff Lynne![]()
Der May ist gekommen!
Älter, jünger, ein junger Mann im Frühling seines Lebens war der May damals doch so oder so!
Es ist bekannt, dass Brian May Idle Race Konzerte besuchte, um Jeff Lynnes innovative Gitarrentechnik zu studieren. Stand zum Beispiel im Mojo-Artikel von August 2001, es gab aber noch weitere Erwähnungen. So sagen zwar alle, dass Jeffs Gitarrenspiel auf Beyond The Sea von Queen beeinflusst ist. Ist es auch, nur ist es gleichzeitig auch eine Art des Gitarrenspielens, wie sie Lynne bei Idle Race teilweise praktizierte.
Ich habe ja schon mal ein paar Hörtipps zu Idle Race gegeben. Deborah (live) sollte man sich auf jeden Fall mal reinziehen. Nach seinen Bandkollegen war Jeff Lynne damals ein außergewöhnlich guter Gitarrist, der aber immer zu Soloeinlagen überredet werden musste (dann aber glänzte). Er hatte sich außerdem eine innovative Technik angeeignet, die die Gitarre wie eine Violine erklingen ließ. Es ist sicher auf die Bescheidenheit von Jeff Lynne und seine vielen anderen Talente zurückzuführen (und Jeffs späterem Fokus auf dem perfekten Songwriting, dass seine eigenen musikalischen Fähigkeiten nur songdienlich verwendete), dass kaum einer seine Leistungen als Gitarrist würdigt.
Dave remembered, „We were like a schizophrenic band, if you like. We were a good rock band, a guitar rock band on stage, and on record we were a good vocal band who coul churn out a nice song.“ … It could be said then, that those of us who know The Idle Race from the albums and singles, and have never heard the band live, only know half the story! [Anm.:Dasselbe könnte man über das ELO der 70er sagen] It seems too, that little is realised about Jeff as a guitar player. … „That’s the thing Jeff hasn’t licked as far as I’m concerned,“ declared Dave, „He’s never shown people on record what a tremendous guitar player he is. It’s one of the things that used to annoy me, because we used to have to force him to do it, to do gigs sometimes. He just couldn’t be bothered. It was too much trouble. I used to have some right goes at him. I remember one particular occasion, a gig we did in Coventry at a pub. He’d gone there and he didn’t want to play, and I had a real big argument with him because he was such a tremendous guitar player and I’m not. There was somebody who was a really great guitarist and didn’t want to be, and I did. He used to agree with me, though. There’s nothing worse than someone who can do it and doesn’t like to, and someone who really wants to but…“ …“I’ve got an acetate of us doing Marc Bolan’s DEBORAH on stage,“ admitted Dave, somewhat dangerously (!), „and the guitar Jeff played on that is good, but it’s not the best he could do. He’d get a fabulous sound out of his guitar. He’d get this violin sound…“ [Anm.: Aha, daher die Idee zum ELO] „People swore blind it was a violin.“ chipped in Greg. „…’cos he used to get his little finger round the volume knob and get some vibrato as well. He had a Telecaster, and the way the controls are, he used to roll his little finger round the volume knob, and the strings were quite loose. No one really played like that at the time, and it sounded unearthly! People used to come and stand around the stage saying, ‚Where’s that sound coming from?‘! He was as good as anyone around. I mean, Jeff could’ve done the PURPLE HAZE single with Jimi Hendrix.“
Quelle: Face The Music, 1993.
Weiter mein eigener Beitrag: Klick mich!
--