Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › 100 beste Jazzalben des Rolling Stone, kommentiert › Antwort auf: 100 beste Jazzalben des Rolling Stone, kommentiert
thelonicaWo beschrieb Iverson denn die Aufnahmen („quasi“) als Unfall?
ich habe paraphrasiert, tatsächlich spricht iverson von „ästhetischen fehlentscheidungen“ und dramatisiert in diesem zitat am ende, wie norris‘ comping coleman habe als dilettant aussehen lassen:
Certainly, The Shape of Jazz to Come ensemble was the band that blew the mind of every serious New York musician, not the Contemporary records. This must be the only time in jazz history when so many major artists reassessed their music based on a recent arrival: Sonny Rollins, John Coltrane, Charles Mingus, and Miles Davis were all directly influenced by the Five Spot band. If Ornette had been there with Walter Norris and Don Payne, do you think that Rollins, Coltrane, Mingus, and Davis would have kept going down to see the latest thing?
Norris and Payne are certainly good enough conventional jazz musicians. Something Else is mostly a collection of conventional forms, and when Ornette isn’t playing, Norris and Payne sound fine. “The Disguise,” “Alpha,” and “When Will the Blues Leave” are blues, “Chippie,” “Angel Voice,” and “The Sphinx,” are more or less rhythm changes, “Jayne” is “Out of Nowhere” in the solos, and “The Blessing” and “Invisible” have new but non-challenging boppish chord progressions.
Ornette is quoted in the liner notes:
„I always write the melody line first because several different chords can fit the same melody line. In fact, I would prefer it if musicians would play my tunes with different changes as they take a new chorus so that there’d be all the more variety in the performance. On this recording, the changes finally decided on for the tunes are a combination of some I suggested and some the musicians suggested.“
I suspect that Norris came up with most of the chord changes on Something Else, changes that more or less fit the brilliant, instantly memorable and idiosyncratic Coleman lines. Does Ornette improvise on those Norris chords on Something Else? To my ears, he is just floating over the conservative Norris harmony without accepting those changes as true. “Jayne” has gone down in history as the tune Ornette wrote on “Out of Nowhere,” but it’s a simple fact that the melody of “Jayne” is not on the changes of “Nowhere.” The first 8 bars of “Jayne” never leave G major, whereas “Nowhere” is distinguished by a big out-of-key II/V in bar 3
However, Norris and Payne do use the changes of “Nowhere” for solos, which is an aesthetic error. If I were a working jazz musician when this record came out and heard Ornette’s solo on those familiar changes, I would say, “This guy cannot find his ass using both hands even if there was a hot brick in his back pocket.”
da ist zumindest fragwürdig, dass die contemporary-alben keinen eindruck auf coltrane etc. gemacht hätten, der ja in seinen aufnahmen mit cherry hauptsächlich colemans material von da verwendet hat.
iverson erwähnt steve kuhn und natürlich paul bley als bessere pianistische begleiter. das alles steht alles im gleichen text, den du verlinkt hattest.
es gibt noch das fast 3-stündige interview mit norris von phil schaap aus den 80ern, in dem norris ziemlich schmallippig, aber für mich einleuchtend erzählt, was auf den aufnahmen passierte. er sei damals sehr gut beschäftigt gewesen (ganz anders als ornette), habe wenig zeit gehabt, ornette habe ihn nach einer jam-session angerufen, mit ihm aufzunehmen, dann hätten sie sehr lange geprobt und ornette habe dann bei den aufnahmen was ganz anderes gespielt. es scheint so, als hätte coleman einen überraschungseffekt erzeugen wollen, um sich selbst und sein material herauszufordern. die geschichte lässt retrospektiv den pianisten dabei blöd aussehen. aber das ist wahrscheinlich alles sehr zugespitzt. ich kann das alles allerdings wirklich nicht mit großer freude anhören.
--