Antwort auf: Tenor Giants – Das Tenorsaxophon im Jazz

#12057129  | PERMALINK

redbeansandrice

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vorgartendanke fürs raussuchen @redbeansandrice, henderson hat diese vergleiche wohl etwas zu oft gehört… und ich finde die haltung vertretbar, zu dieser zeit eigenständigkeit zu markieren.
aber wenn ich das hier lese…

redbeansandriceOf the saxophone players that I’ve heard recently, say, within the last two or three years, more sound like me than any other player around. Granted.

….frage ich, wen er damit wohl meint? welche tenorsaxer kamen denn so ende der 60er, anfang der 70er auf, neben den europäern natürlich – charles lloyd? hab ja noch eine behrendt-ausgabe von 1976 und mal schnell nachgeschaut, wen er da zuletzt so nennt: benny maupin, gato barbieri (der scheidet aus), john klemmer, tom scott – letztere kene ich kaum, ist das eher coltrane-extase oder rollins-muckertum? am ende kommt grover washington jr., interessant.

verwandte Frage ist wen der Interviewer mit den Leuten aus New York meint… Tom Scott (ueber den ist das andere grosse feature in der gleichen Downbeatausgabe) und John Klemmer koennen sicher gemeint sein, Pat LaBarbera, schon auch immer noch Liebman und Grossman, und Brecker und Berg… „There are a lot of cats out there right now younger than me who
I hear a lot. They’re breaking in and playing very heavy. People such as: Dave Liebman, Steve Grossman, Mike Brecker and Azar Lawrence. These cats just scare me.“ sagte Pat LaBarbera 1973…

Hier sind noch ein paar Juwelen aus einem David Murray bft von 1986… Gerade der erste Reinfall ist durchaus on topic (faszinierend, dass er trotzdem den Club erkennt)

JOE HENDERSON . FRIDAY THE 13TH (from THE STATE OF THE TENOR, VOL. 1,
Blue Note). Henderson, tenor saxophone ; Ron Carter, bass ; Al Foster, drums; Thelonius Monk, composer. Recorded live at the Village Vanguard, 1985.

David Murray: This is an easy one; it’s about 1957, that group with Rollins, not East Broadway
Rundown, but around that time. Definitely Rollins. He’s bad, he’s the best. The best. The best. He can play with a trio, a quartet, a dozen guitars—but the fewer the better. I just want to hear him. The bass player here is killer. Is this the Vanguard? It sounds like the Vanguard sounds when I play there.
[Later]: Don’t tell me this is the Joe Henderson record! He sounds like Rollins for sure—I thought so when
Stanley Crouch gave me the tape. Don’t get me wrong— it sounded nice.

MILES DAVIS. IF I WERE A BELL (from HEARD ‚ROUND THE WORLD, Columbia).
Davis, trumpet; Sam Rivers, tenor saxophone; Herbie Hancock, piano; Ron Carter, bass; Tony
Williams, drums. Recorded 1964.

David Murray: Sounds like Miles Davis-in-glasses. Is that Wynton with the superband? Miles is a little more laidback, not so aggressive as this. Wynton plays differently — very beautifully, but differently, more on top of the beat. This is Wynton, definitely, but not his brother. Is this Sonny? A lot of cats are influenced by Sonny, including me. No, that’s not Sonny anymore. Chico Freeman? I’m sure it’s one of my cohorts, somebody I see every day. It’s very modern, it’s now; a contemporary musician playing an older piece. Is that Jack DeJohnette?

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