Antwort auf: Archie Shepp

#11390227  | PERMALINK

redbeansandrice

Registriert seit: 14.08.2009

Beiträge: 14,022

vorgarten

redbeansandricehatte mich gerade an das hier von Chuck Nessa erinnert,
„Roscoe had already made the RM Art Ensemble a cooperative group, and when Joseph came aboard he dropped his name. This group had a fine following in Chicago, but they wanted to move on to bigger and better things – they had already tried NY but didn’t think the fit was right. They left for Europe in the late spring of 1969, at the suggestion of Steve McCall. Steve was in Paris playing with Steve Lacy and Marion Brown.“

ok, dann wäre die genese so:
im frühjahr 1968 nimmt das „roscoe mitchell art ensemble“ für nessa auf, ende 1968 (nicht 1967, wie überall steht) kommt jarman dazu und die band wird zum „art ensemble“, in paris (frühjahr 1969) werden sie dann zum „art ensemble of chicago“, und ab 1970 ist don moye der drummer.

die Musiker erzaehlen es einfach falsch: Roscoe Mitchell sagt (und ich hab das auch anderswo schon gelesen)

When Christopher Gaddy, the pianist in Joseph’s band at that time, passed away, and then the genius bassist in his band Charles Clark passed away, it was very hard on Joseph. We invited him to play on the session that became Lester Bowie’s album Numbers 1&2, and that’s what led to our working together in the Art Ensemble.

aber in echt ist Nrs 1&2 von August 67, Gaddy starb am 12 Maerz 68 und Clark am 15 April 69 … beides tragisch frueh aber zu spaet fuer die Geschichte… im Dezember 66 hatte Mitchell ein Art Ensemble und Jarman nahm mit seiner Band mit Gaddy und Clark das Album Song For auf… Im Fruehjahr 69 sind Bowie/Mitchell/Jarman dann als Art Ensemble in Paris… Was dazwischen passierte…

--

.