Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Jazz Reissues
-
AutorBeiträge
-
Steht alles in den letzten paar Posts. Die alte Dolphy 9CD-Box ist herausragend, enthält auf 9CDs etwa sechs zusätzliche Alben (McIntyre, 2x Nelson, Carter, Waldron, sowie die Reste-Zusammenstellung „Dash One“, die wie – das steht oben noch nicht – „Here & There“ aus grösstenteils [? hab ich jetzt nicht nachgeprüft] unveröffentlichten Stücken derselben Sessions zusammengestellt wurde).
Liners scheinen diese neuen italienischen Boxen gar keine zu enthalten (Du hast doch die Ellington Carnegie 8CD-Box, nicht? Gibt’s dort Liners?)
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaHighlights von Rolling-Stone.deDie 100 besten Hardrock- und Metal-Alben: die komplette Liste
Die meistunterschätzten Alben aller Zeiten: George Michael – „Patience“
Bon Scott: Der tragische Tod des AC/DC-Sängers
Pearl Jam: Das ist die tragische Geschichte des „Jeremy“-Stars Trevor Wilson
„Der Exorzist“: Ein Schock, von dem sich das Kino nicht erholte
Jimi Hendrix: Der Außerirdische wohnt im Kempinski
WerbungDolphy Box habe ich sogar, habs mal günstig bekommen.
Sorry Gypsy, da habe ich wohl den Überblick verloren.
Ja bei Ellington gibt es Liner Notes allerdings nicht besonders gut gedruckt.
--
gypsy tail wind…
Anscheinend ist endlich alles geklärt:
This set is expected to be released late May/early June
http://www.mosaicrecords.com/prodinfo.asp?number=251-MD-CD
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaDrei neue 20bit Remasters von Concord:
Bill Evans – Moonbeams
Thelonious Monk – Misterioso
Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Bud Powell, Max Roach, Charles Mingus: The Quintet – Jazz at Massey Hall„Misterioso“ war wohl das erste Monk-Album, das bei mir richtig geklickt hatte, vor 15 Jahren oder so… ich bevorzuge es noch heute gegenüber „Thelonious In Action“.
Von den obigen Links:
The reissue of Moonbeams also includes three previously unreleased tracks – alternate takes of „Polka Dots and Moonbeams,“ „I Fall in Love too Easily,“ and „Very Early.“ All are from the sessions in spring of 1962 that spawned the original album’s eight tracks.
Die drei Tracks scheinen wirklich neu zu sein… der einzige unveröffentlichte Track von der dritten Session (für „Moonbeams“ und „How My Heart Sings“) in der Riverside-Box war ein Alternate Take von „In Your Own Sweet Way“ (der Master war auf „How My Heart Sings“).
Art Blakey sits in on drums in one of the reissue’s three bonus tracks, a medley of „Bye-Ya“ and „Epistrophy.“
Dieser Bonustrack stammt von „Blues Five Spot“ (Milestone 9124), einer LP, auf der die Juli-Session aus dem Five Spot zu finden war… von dort stammen auch die anderen beiden Bonustracks, glaube ich… jedenfalls waren beide schon auf der alten OJCCD zu finden… und in der Monk Box von Riverside gab’s noch einiges mehr (hab das Ding genau wie die Evans Riverside-Box damals ohne Booklet und ohne Schuber von Zweitausendeins für 15€ bzw. 10€ gekauft).
Was das Massey Hall Concert betrifft, so bin ich wohl mit der Debut Box von Mingus bedient, da sind die Mixes mit und ohne neue Bass-Spuren zu hören, mehr braucht man da nicht, noch eine einzelne CD werde ich mir jedenfalls nicht kaufen (die billige alte Mikulski-CD ohne jegliche Liner Notes liegt wohl auch noch irgendwo herum). (Die Mingus-Box hab ich übrigens ganz normal gekauft… aber sie ist verdammmt toll und ohne Booklet wär sie zwar genauso faszinierend, aber man wüsste zu manchen Sessions und Leuten auch kaum was.)
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaich warte gespannt auf das Hawkins Set wird meine nächste Anschaffung sein.
--
Neuheiten von Popmarket:
Charles Mingus – Complete Columbia & RCA Albums Collection
1-2) Tijuana Moods (1957) [2 CDs]
3) Mingus Ah Um (1959)
4) Mingus Dynasty (1959)
5) Alternate Takes (1959)
6) Let My Children Hear Music (1971)
7-8) Charles Mingus & Friends (1972) [2 CDs]
9-10) Epitaph (1989) [2 CDs]
Ev. neue Remasters von Nr. 6 und 9/10 – ansonsten eher überflüssig (wobei Mingus & Friends besser ist als sein Ruf und möglicherweise vergriffen)Thelonious Monk – The Complete Columbia Studio Albums Collection
1) Monk’s Dream (1962)
2) Criss Cross (1962)
3) It’s Monk’s Time (1964)
4) Monk (1964)
5) Straight, No Chaser (1966)
6) Underground (1967)
Überflüssig…Weather Report – The Columbia Albums 1971-1975
1) Weather Report (1971) – plus one bonus track
2) I Sing the Body Electric (1972) – plus one bonus track
3) Live in Tokyo (1972, double-CD) – first ever U.S. release
4) Sweetnighter (1973) – plus one bonus track
5) Mysterious Traveller (1974) – plus two bonus tracks
6) Tale Spinnin’ (1975) – plus two bonus tracks
Das hingegen… Nr. 1 und Nr. 3 dürften neu gemastert sein, Bonustracks machen neugierig und überhaupt ist das hier der Grund, warum WR zu den ganz grossen Bands gehören – ganz im Gegensatz zur bereits vorliegenden Jaco-Years-Box, da sind natürlich auch ein paar hübsche Sachen drin, aber es sind eben die frühen WR, die wirklich grossartig waren!--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaUnser Dirty Farmer war mal wieder schneller als ich.:-)
Die Sachen erscheinen auch bei Amazon, nach dem Theater vom letzten Mal werde ich wohl das dann bei Amazon bestellen.
--
I mentioned it in my blog a few days back, but in October Hip-O Select will release a complete edition of the 1947 Symphony Hall concert by the Louis Armstrong All-Stars. Ricky Riccardi is listed as co-producer and it will comprise recordings from the Universal vaults and the Louis Armstrong House archives, in running order.
:sonne:
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbabin gespannt hab davon schon eine CD, Gypsy
--
Ein paar durchaus interessante Neuheiten aus dem Hause des Engels:
Dorothy Ashby – The Jazz Harpist (5 on 3)
Bill Barron Quintet/Sextet (3 on 2)
West Coast Brew: Brew Moore Quartet & Quintet Sessions 1955-1958 (2 on 1)
Frank Wess Septet Feat. Frank Foster: North, South, East… Wess + No ‚count (2 on 1)
Texas Tenor: Booker Ervin Sextet, Quintet & Quartet
Charlie Rouse Quartet & Quintet (3 1/2 on 2)
John Wright Trio & Quartet
Marilyn Moore – Moody + Oh, Captain! (2 on 1)Dann zwei straighte Album-Reissues aus dem Hause Jazzland, auch interessant:
Walter Benton Quintet – Out Of This World
Joe Alexander – Blue JubileeDann noch das hier – sehr schön!
Patti Bown Plays Big PianoBarbara Leas frühe Aufnahmen wurden auch gesammelt (sind aber soweit ich weiss problemlos noch von Concord/Fantasy und Audiophile erhältlich).
Die Ervin-Alben habe ich alle – sie lohnen sehr, und vermutlich ist nur das von Candid noch offiziell zu haben.
Die Rouse-Alben sind sooo toll nicht, „Yeah.“ gab’s inkl. der drei Bonustracks von Epic Frankreich offiziell, ist aber vergriffen (hier). Das find ich wohl das beste vom Set, das Jazzland-Album ist gewiss nicht schlecht, aber ich fand’s etwas enttäuschend (wohl auch deshalb, weil ich bei solchen Alben von weniger bekannten Leuten zu oft auf irgendwelche grossen Offenbarungen hoffe). Das Bailey-Album – da gibt’s eine (leider) empfehlenswerte 2CD-Compilation bei Lonehill, auf dem auch die beiden „Feet in the Gutter“-Alben zu hören sind, auf denen Junior Cook bzw. Frank Haynes Tenor spielen, sowie ein paar Bonustracks von „Reaching Out“ mit Haynes, das heute eher als Black Lion CD unter Grant Greens Name bekannt sein dürfte. Alles schöne Sachen, aber nichts davon essentiell, würd ich mal sagen.
Zu John Wright ist eine GROSSE Warnung fällig. Die Musik ist gut, Wright leider völlig vergessen – aber Fresh Sound scheint auf CD1 alles ab MP3 hergestellt zu haben, was bei ihren immer wieder hochgehaltenen (Pseudo-)Standards ziemlich daneben ist.
Sehr schön sind die Wess-Aufnahmen – aber da hätte man ruhig auch eine etwas grössere Packung machen können (eine Complete Savoy-Box wäre super!).
Bei Brew Moore ist es mal wieder so, dass das eine Album längst bekannt, mindestens ein Jahrzehnt lang in print war, das zweite meines Wissens bei Fantasy jedoch übergangen wurde (und bei Concord wie überhaupt alles dort in Vergessenheit geraten ist). Interessiert wäre ich alleweil, denn das Quintett-Album ist toll.
Wirklich attraktiv sind hingegen die Baron- und die Ashby-Packungen, nach denen werde ich mich bei Gelegenheit umsehen müssen! Marilyn Moore, die Jazzlands und Patti Bown wohl auch.
Gigi Gryce hatten wir wohl schon mal? Die vier Alben sind toll, drei davon bei Prestige, gab’s lange Jahre als OJCCD, das vierte, „Reminiscin'“ (Mercury) gab’s nie auf CD und ich nehme an, dass der gute Herr Pujol denselben Vinyl-Rip verwendet hat, der im Netz zu finden ist/war.
Zudem jüngere Reissues/Twofer von Johnny Lytle, Gene Ammons/Sonny Stitt (Hallo Herr rote Bohnen! Was ist denn „Dig Him“ genau?), sowie überflüssige von Bobby Timmons und King Curtis (den gab’s exakt in der Form auch bei Fantasy schon), und zu guter letzt ganz neu auch noch zwei Roulette-Studio-Alben von Count Basie (ich biete mein Haus für ein Vinyl-Exemplar der Basie Roulette Studio Mosaic-Box … die Frau und die Kinder werf ich noch oben rein! Oh, Moment, das hab ich ja alles gar nicht :lol:)
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaich intressiere mich nur für die Frank Wess Aufnahmen, Gypsy.
--
Das ist schön, Alex.
--
"There is a wealth of musical richness in the air if we will only pay attention." Grachan Moncur IIIgypsy tail windhttp://www.organissimo.org/forum/index.php?/topic/69774-complete-satchmo-at-symphony-hall/page__pid__1202826#entry1202826
:sonne:
Mehr Infos von Ricky Riccardi dazu:
http://www.organissimo.org/forum/index.php?/topic/69774-complete-satchmo-at-symphony-hall/page__view__findpost__p__1205442--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaWOOOOOHOOOOOOOOO! :sonne:
http://www.mosaicrecords.com/prodinfo.asp?number=253-MD-CD
Charles Mingus – The Jazz Workshop Concerts 1964-65 (#253)
Mosaic Records Limited Edition Box Set„Some jazz festivals settle immovable in one’s memory,“ wrote downbeat. „Usually they have that rare and delicious moment when the intensity of a performance, its inspiration, is so overwhelming it sets off something akin to an electric shock… Such a performance roused the Sunday afternoon audience to a cheering, standing ovation at last month’s Monterey Jazz Festival…“
RELEASE DATE: September 18th. If you preorder we do not charge your credit card until the set is released.
Limited Edition: 7,500 copies
6 CDs – $102.00One Of Our Most Significant Releases Ever
From One Of The Few, True Geniuses – Charles MingusWe all know about small, medium and large. Coach, Business, and First Class. And then there’s urgent, critical, and life-threatening. At Mosaic, we have three stages, too: rare and historically important; acclaimed milestone; and undeniably monumental epic masterpiece.
We’ve uncovered another one of those epic masterpieces.We are pleased to announce „Charles Mingus – The Jazz Workshop Concerts 1964-65 (Town Hall, Amsterdam, Monterey & Minneapolis).“ It chronicles the essential live performances of this genius of modern music as his compositions achieved a depth and complexity we would come to know as Mingus’s most signature work. It includes (on the earlier recordings) the brilliant Eric Dolphy, along with Jaki Byard, Dannie Richmond, Johnny Coles, and Clifford Jordan — certainly one of the best assemblages of musicians ever.
And the music, recorded across the world’s concert stages, dashes once and for all every previously-held notion about what is, and isn’t, jazz.
Never Before Available
What makes this collection even more appealing is the fact that, of the six discs in the collection, only one of them has ever been available on an authorized CD. Almost another full CD has never been available on CD at all. And a disc and a half worth of music include new discoveries – appearing for the first time ever, in any form.
Even listeners of the era knew they were witness to something special. Here are the reviews from just the Monterey performance, which included Lonnie Hillyer, Charles McPherson, John Handy, Byard, and Richmond:
————————————————————————————-
„…he must be ranked among the greatest of jazz composers,“ wrote Time Magazine about Mingus’s 25-minute masterwork, „Meditations for a Pair of Wire Cutters.“
„The audience gasped when it suddenly ended,“ wrote Newsweek, „and roared their approval over and over as Mingus, pacified, like a big happy bear hugged his musicians.“
„Monterey belonged to Charles Mingus, “ wrote The San Francisco Chronicle. „It was a triumph.“
Said Mingus himself: „On stage, I could feel the presence of my musicians like they were touching me…. I just wish I could give you that picture, that moment at Monterey along with the music.“
————————————————————————————-
How The Jazz Workshop Worked
It was the culmination of an enormous amount of work. In Mingus’s Jazz Workshop the exploration never stopped. Rehearsals could go for days. Performances, if not up to his standards, might be interrupted for the leader to correct a musician, re-chart the course of the music, or admonish the audience for talking.
Mingus’s great theme throughout his life was freedom – freedom from oppression and discrimination, freedom to record and own his own music, freedom from labels like „jazz,“ and freedom from established norms of what constituted composition.
Ultimately, for the Workshop, he abandoned the rituals of traditional chart-writing, choosing to play musicians their parts on the piano, define improvisation in terms of ranges, and detail how ad lib sections and written sections would trade off or blend, obliterating the distinction between the two for the listener. „Organized chaos,“ he called it.
The result? Pieces that were exceptionally challenging to play (sometimes leading to Mingus’s infamous rages at his sidemen) and deeply rewarding to hear.
Distilled The Past, Predicted The Future
His music looked back to all of the history of jazz, and to all that would come after him. He wasn’t just vastly respectful of tradition; he was also utterly inspirational to the free jazz movement and to all independent-minded musicians who would follow. Hearing the music, you almost can’t process how well wrought his concepts were, how unexpectedly dramatic shifts came in dynamics and time, how brilliantly he featured the top musicians of his day, and how beguiling his melodies could be one minute, utterly comic and boisterous the next.
He was also an unsurpassed master on his instrument. There wasn’t a style he didn’t conquer. And then there were a few he invented, like playing a bass line, melody and harmonies at once; or growling, shouting, banging and ripping along – a man in a dialogue with his instrument.
Three of the tunes from the April 4, 1964 performance at Town Hall in New York have never been available before. The lineup of Dolphy, Jordan, Coles, Byard, and Richmond also performed in Amsterdam on April 10. The Monterey show in September features Hillyer, McPherson, Byard, and Richmond , expanded by six pieces for „Meditations“ including John Handy Red Callendar, Buddy Collete and Jack Nimitz. In May of 1965, in Minneapolis, he was back to the five-piece Monterey lineup. That last date includes a great rarity, never before on record – „Copa City Titty (aka O.P.),“ recorded only once before on an obscure Japanese big band record.
The music ranges from his interpretations of Ellington, tributes to his musicians („Praying With Eric“), an exuberant celebration of Art Tatum and Fats Waller by Jaki Byard, an enormously ambitious portrait of bop called „Parkeriana,“ and Mingus’s own spectaculars: „Orange Was the Color of Her Dress, Then Blue Silk;“ „Meditations,“ „Fable of Faubus,“ and „So Long Eric.“
Mosaic’s box set includes an essay and track by track analysis by Mingus biographer Brian Priestly and many rare photographs from the concerts. Like all of Mosaic’s sets, our release is strictly limited. Our last Mingus set sold out and will never be available again. Please order yours. This is truly a find worth hearing, worth savoring, and worth collecting.
Read More About Charles Mingus:
Track Listing, Personnel & Recording Dates »Although Charles left me in charge of his music publishing I had little idea what was involved. I imagine he would not be surprised that his music lives on or that repertory bands perform his music each week (the Mingus Big Band won a Grammy last year), or that his 500-page masterwork “Epitaph” was performed and published posthumously, or that a national Mingus High School Competition co-sponsored with the Manhattan School of Music and now in its fifth year, continues to inspire students across the land. In this 90th birthday anniversary year, Mingus music reaches a larger audience than ever. The Mosaic box set, with its offering of music recorded almost half a century ago, is a powerful reminder of just how contemporary that legacy continues to be. – Sue Mingus, liner notes
Ich kann’s kaum fassen, das sind grossartige Neuigkeiten!
Natürlich wäre eine komplette Box dieser Konzerte noch toller (ich hab die Jazz Icon DVD noch immer nicht, auf Bootlegs gibt’s noch einiges mehr), aber allein die Tatsache, dass „My Favorite Quintet“ wieder greifbar wird, ist klasse, und dass Malcolm Addey sich an den Aufnahmen aus Amsterdam und Monterey versuchen wird (oder schon hat) lässt ebenfalls hoffen (wenngleich keine Wunder zu erwarten sein dürften, das sind Live-Aufnahmen, die wohl mit vergleichweise primitiven Mitteln erstellt wurden).--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbawerde da abwarten-bin mal gespannt auf die Aufnahmequalität.
Hab ein Mingus Konzert auf DVD von Jazz Icons.
--
-
Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.