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Ella Fitzgerald reigns supreme as one of the great, if not the greatest, singers of all time. She was a prolific performer, both on stage and in the studio and, as we saw in late 2009, with the release of Ella In Hollywood, a 4-CD box set of jaw-dropping unreleased live recordings, a never-ending source of surprises. Prepare to be surprised once again. `S Wonderful: Ella In Japan, a new release from the acclaimed Verve Select imprint at Hip-oSelect.com, is a brand-new 2-CD set of previously unheard Ella: on tour in Japan with the Roy Eldridge Quartet in January 1964, she and the band were hailed as American jazz heroes, feted in every city, then recorded over two brilliant nights in Tokyo. She ran through Song Book favorites, a smattering of other classics and Ella’s own blues, first at Tokyo’s equivalent of Carnegie Hall (Disc 1), then in an invitation-only, late-night gig at a luxury hotel’s ballroom, with Japanese entertainers in attendance (Disc 2). Eldridge’s Quartet got their own set as well, joined in a jam session with local musicians. (Ella fans take additional note: this album features the first recordings of Ella with her longtime pianist Tommy Flanagan.) Where was `S Wonderful: Ella In Japan all these years? Her producer/manager Norman Granz had made stereo mixes, created album sides, devised separate LPs for the American and Japanese markets, sent detailed memos to his staff and then, owing to the abundance of Ella in Verve’s vault, cancelled the releases. Published discographies also had incorrect recording dates, adding to the mystery. After nearly 50 years, not only were the tapes rediscovered: writer Marc Myers made his own discoveries with Japanese journalists and surviving musicians, and in the liner notes he tells the full story of these extraordinary recordings for the first time. Myers‘ essay in the set’s 24-page booklet is augmented with rare photos from the tour as well as tour program reprints, and more. All 26 tracks from both planned LPs are now available for the first time ever on `S Wonderful: Ella In Japan a 2-CD collection equal to Ella In Hollywood and, to some, better than that award-winning set, as it’s Ella a few years later, a little more confident, swinging with supernatural ease.
http://www.amazon.com/Ella-Japan-Fitzgerald/dp/B004QDCY4W
Ist genau genommen kein Reissue – aber passt hier wohl dennoch am besten hin. Und klingt verdammt toll!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaHighlights von Rolling-Stone.deSid Vicious: Die letzten Tage im Leben des Sex-Pistols-Bassisten
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WerbungTolle News Gypsy wieder mal eine must have für mich.
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jetzt mit Bildern (bei Lacy und Murray haben sie also erstmal nicht alles in eine Box gepackt…)
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.Sehr toll! Auch wenn ich von Murray schon die ersten beiden habe und das meiste von Lacy kenne, werde ich die kaufen! Von Braxton und Konitz hab ich bloss je eins (Eugene und Live at Laren, vor vielen Jahren hatte ich mal Lunasea gehört, aber nie gekauft).
Jedenfalls gut zu wissen, dass es weitergeht!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaWann erscheinen die Boxen? Ich finde keine entsprechenden Infos!
Die Lacy-Box klingt ganz toll, zum Rest kann ich wenig sagen. Konitz ist vielleicht weniger essentiell.
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.hier steht „Around 1 April“ was mir ein sicheres Zeichen zu sein scheint, dass es noch keine Ankündigung des Datums gibt… ich halt die Augen offen und meld mich…
hier sind die allmusic links zu den Konitz Alben, A B C D E. Live at Laren sieht auf dem Papier ja ziemlich super aus, wie ist die, gypsy? beim Rest der Konitz Alben weiß ich nicht so recht… (kenne allerdings keins von denen)
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.nail75Wann erscheinen die Boxen? Ich finde keine entsprechenden Infos!
Die Lacy-Box klingt ganz toll, zum Rest kann ich wenig sagen. Konitz ist vielleicht weniger essentiell.
Die CAM-Seite läuft momentan überhaupt nicht, alles leer…
Dass Murray und Lacy aufgeteilt werden macht wohl Sinn, und es macht auch Hoffnung, dass vielleicht Mal Waldron folgt (zumal die Duos mit Lacy damit wegfallen und die Box etwas kleiner werden könnte).
Was kennst Du denn bisher von Konitz, nail? Er hat eine riesige und ziemlich unübersichtliche Diskographie, mit den frühen Aufnahmen kann man aber eigentlich nichts falsch machen. Ob diese Soul Note Alben essentiell sind, weiss ich nicht, würde aber auch vermuten eher nicht.
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbagypsy tail windDie CAM-Seite läuft momentan überhaupt nicht, alles leer…
meine EInschätzung: die Black Saint Seite läuft nicht, die camjazz Seite aber schon:
http://www.camjazz.com/site/index.php--
.Danke, das wäre sehr nett, wenn jemand Bescheid geben würde
@gypsy: Ich kenne einiges von Konitz, aber nichts aus der Box. Ich spekuliere auch nur, um Geld zu sparen. Lacy und Murray sehen ziemlich essentiell aus. Vor allem Lacy.
Ich habe von den bisherigen Boxen nur Cecil Taylor (super!) und Threadgill. Letztere würde ich mir nicht nochmal kaufen. Andere Empfehlungen?
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.redbeansandricemeine EInschätzung: die Black Saint Seite läuft nicht, die camjazz Seite aber schon:
http://www.camjazz.com/site/index.phpJetzt läuft alles wieder, aber zu den neuen Boxen ist noch nichts zu finden.
nail75@gypsy: Ich kenne einiges von Konitz, aber nichts aus der Box. Ich spekuliere auch nur, um Geld zu sparen. Lacy und Murray sehen ziemlich essentiell aus. Vor allem Lacy.
Ich habe von den bisherigen Boxen nur Cecil Taylor (super!) und Threadgill. Letztere würde ich mir nicht nochmal kaufen. Andere Empfehlungen?
Empfehlungen betreffend die anderen Boxen? Ich weiss nicht, ob Bill Dixon was für Dich sein könnte oder eher nicht, vielleicht findest Du irgendwo ein paar Streams.
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaFür Alex und andere Interessierte – derzeit für läppische $14.60 zu haben:
Nat „King“ Cole – Riffin‘: The Decca Jatp Keynote & Mercury Recordings
Amazon:
Nat King Cole was surely a smooth singer and a gentle swinger. But he was also a consummate jazz piano player who recorded secretly as a sideman for Keynote and Mercury – using amusing pseudonyms – even as he rose to fame recording hit after hit for Capitol Records. Riffin: The Decca, JATP, Keynote and Mercury Recordings, a 3-CD box set, features Nat backing his many friends in the 1940s, as well as his original King Cole Trio singles on Decca – a total of 53 tracks significantly restored and remastered, and housed in a beautiful 7 3/8″ square box set with a 30-page book stuffed with rare photos, a brilliant essay by David Ritz, detailed session notes and reproductions of the original releases‘ artwork, from 78 RPM labels to 10-inch LP covers and much more.
Disc 1 includes Nat’s first recordings with his brother Eddie’s band the Solid Swingers, then in his own King Cole Trio in the early 1940s, when he was first heard vocalizing; best known among them is his first hit, „Sweet Lorraine.“ Bonus tracks include four swingin‘ Keynote label recordings from ’46, „Keynoters“ band sessions led by saxophonist Willie Smith and featuring one „Lord Calvert“ – a.k.a. Nat King Cole on piano.
Nat was also the pianist for Norman Granz’s first Jazz At The Philharmonic (JATP) concerts, trading solos with the future legend Les Paul and others in the summer of ’44 – while he’s otherwise a headlining superstar – and those rousing live jam sessions make up Disc 2. The set’s Disc 3 features Nat as „Aye Guy,“ playing behind Dexter Gordon, and Lester „Pres“ Young and Buddy Rich – significant sessions that are Dex’s first as a leader and Pres‘ first after a horrific Army stint. Bonus tracks are alternates of the Keynoters tracks.
All of these display what the late great Oscar Peterson called Nat’s „relaxed sense of melody and rhythmic genius.“
Allmusic:
Nat King Cole spent virtually all of his career with a contract from Capitol. (The classic Capitol Records tower, near Sunset & Vine in Hollywood, wasn’t known as „the house that Nat built“ for nothing.) But his earliest sides appeared on a range of labels, including, but not limited to, Decca, Keynote, and Mercury. (Aside from what’s heard here, the King Cole Trio recorded dozens of effervescent songs between 1938 and 1941 for transcription services, music that has only rarely been commercially issued.) Riffin‘: The Decca, JATP, Keynote and Mercury Recordings puts a wrapper around a fair share of his non-Capitol sides, some of them early (Decca) and some of them live (JATP) and some of them as a sideman (complete with hilarious noms de plume) for Lester Young and others (Mercury). Best are the early King Cole Trio sides, from 1940-1941, when the group was still writing songs and delivering them with the energy and flair of a club act, making mini-masterpieces from off-the-cuff songs „I Like to Riff,“ „Call the Police,“ and „Stop! The Red Light’s On.“ Novelties for sure, but novelties with tight group interplay that showed what small-group swing could do, along with bouncing solos from Cole’s piano that earned him fame and influence far beyond what the singer of „Unforgettable“ could have garnered. Also well-deserving of attention is his 1946 session with Lester Young (and drummer Buddy Rich) for a Mercury album that sees him giving Young the best accompaniment he would ever receive. The JATP sides cover a Jazz at the Philharmonic concert from 1944 where Cole’s piano was heard (faintly) with a jam session including flamboyant, roof-raising solos from Les Paul, Illinois Jacquet, and J.J. Johnson, among others. (Cole’s modesty in these circumstances is humbling.) This three-disc wrap-up isn’t a unified set — despite the material ranging only from 1936 to 1944 — but it captures His Majesty in a range of circumstances; quite fitting for the man esteemed by jazz fans as one of the greatest pianists of all time, and by vocal fans as likely the best interpreter of popular song in the 20th century.
Ich besitze zwar schon die 40s JATP Box und habe auch die Session mit Pres (in dessen Verve Box), die Decca Singles, die Session mit Gordon und ein Teil der Mercury-Aufnahmen sind aber neu für mich und bei diesem Preis musste ich einfach zugreifen!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaDanke Gypsy aber ich bestellt nicht so gern aus den USA.
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NEW RELEASE FROM OGUN
SPIRITUAL KNOWLEDGE AND GRACE
LOUIS MOHOLO–MOHOLO • DUDU PUKWANA
JOHNNY DYANI • with Rev. FRANK WRIGHT
Catalogue number: OGCD 035
Barcode number: 5 020675 572324 >Louis Moholo–Moholo drums, voice.
Dudu Pukwana alto sax, piano, whistle, voice.
Johnny Dyani double bass, piano, voice.
Rev. Frank Wright tenor sax, double bass, voice.Ogun is extremely proud to present a previously unreleased recording documenting a one-off collaboration between members of The Blue Notes and tenor sax giant The Reverend Frank Wright. Recorded live in Eindhoven, Holland on what was meant to be the opening night of The Blue Notes’ Dutch tour in 1979, the
collaboration was spawned by the unavoidable absence of pianist Chris McGregor and prompted by Louis
Moholo-Moholo’s experience of playing alongside Frank in Peter Brotzmann’s Alarm.
The tour of Holland proved prolific for The Blue Notes – another Dutch date is set for future release on
Ogun – but this meeting of musical titans could not be left in the vaults. Great empathetic performances
and an engrossing listen.Ogun Recording Ltd.
79 Farrant Avenue, London N22 6PD
Email: ogunrecords@googlemail.comWow! Hätte nie gedacht, dass dieses Tape jemals offiziell erscheinen würde! Grossartig!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaWer die tollen Verve Aufnahmen von Roy Eldridge noch nicht hat der sollte zugreifen!
http://shop.zeit.de/product/1006-Roy-Eldrige-CD-Edition/648-Musik
Wer noch einen Gutschein hat für den sind es nur 40 Euro.Ich habe damals 100 bezahlt.
Alex
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alexischickeWer die tollen Verve Aufnahmen von Roy Eldridge noch nicht hat der sollte zugreifen!
http://shop.zeit.de/product/1006-Roy-Eldrige-CD-Edition/648-Musik
Wer noch einen Gutschein hat für den sind es nur 40 Euro.Ich habe damals 100 bezahlt.
Alex
Ist das das richtige (Euro-)Mosaic oder eine Zeit-Edition (wie das Spiegel-Ellington-Set)?
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #159: Martial Solal (1927–2024) – 21.1., 22:00; #160: 11.2., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba -
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