Bob Dylan – Modern Times

Ansicht von 15 Beiträgen - 121 bis 135 (von insgesamt 663)
  • Autor
    Beiträge
  • #5158309  | PERMALINK

    frankie-lee

    Registriert seit: 27.04.2006

    Beiträge: 574

    Bezüglich Dylan’s Liveauftritte hatte ich eigentlich nie irgendeine Erwartungshaltung, weil die ja meist eh nicht erfüllt wird. Vom neuen Album erwarte ich aber nichts anderes als ein Meisterwerk!

    --

    Highlights von Rolling-Stone.de
    Werbung
    #5158311  | PERMALINK

    b-b-grunt

    Registriert seit: 08.07.2002

    Beiträge: 782

    Bezüglich „Love Sick“ magst du Recht haben, ich hab mir das Dylan-Bootleg Sammeln mittlerweile aufgehört, drum kann ich das im Einzelnen über die letzten 3 Jahre auch nicht mehr so nachverfolgen …. Insgesamt scheinen mir die „Love And Theft“ Stücke aber „tagesformresistenter“ zu sein, als die wirklich sehr guten Nummern von „Time Out Of Mind“. Ich glaube die „Liedchen“ des 2001er Albums (und das ist jetzt nicht abwertend gemeint, mir gefallen sie eigentlich recht gut) sind auch eine gute Möglichkeit den ganzen Tourzirkus solid zu bestreiten ohne auf bloße Greatest Hits Feuerwerke auszuweichen. Wirklich intensive (und lange) Nummern kann man halt nicht 150 mal im Jahr konsequent gut bringen. Sogar 30, 40 mal sind da zuviel. Solange die Tourneen im Vordergrund stehen braucht es einfach robustes, einfaches Material für die Straße …. Schauen wir mal wie sich das neue Album da verhält.

    --

    If you dance, you might understand the words better. David Byrne
    #5158313  | PERMALINK

    dock

    Registriert seit: 09.07.2002

    Beiträge: 4,485

    Village Voice

    Down in Front
    Get Busy Living
    The moans on Dylan’s latest aren’t exactly of the morbid death-rattle variety
    by Rob Harvilla
    August 21st, 2006 3:53 PM

    He still makes a lousy maid

    „The elderly have so much to offer, sir. They’re our link with history.“

    „I don’t want to be your goddamn link, damn you. I want to feel Floris’s naked thighs against my own.“

    „I wonder how long I’m gonna live sometimes.“

    „Some young lazy slut has charmed away my brains.“

    The first two quotes are from the film Being John Malkovich. (The second is a 105-year-old discussing his secretary). The third is a Tom Petty confession recently slapped on the cover of some magazine. And the fourth, well, that’s Bob Dylan, not wondering how long he’s gonna live, and certainly not being our damn link. Bob spends very little of Modern Times—his latest, out next Tuesday—wallowing in fate/mortality issues. Instead he hits on Alicia Keys, says vaguely offensive and/or vaguely charming things to a host of other nameless ladies, and boasts, „I sucked the milk out of a thousand cows“ with his eye firmly trained on bovine future, not bovine past. Yikes.

    „You think I’m over the hill,“ he croaks warmly. „Think I’m past my prime/Let me see what you got/We can have a whompin‘ good time.“ A whompin‘ good time. Whompin‘. Then he plays a little harmonica. Good times.

    This ribald vivacity frankly bothers me. I prefer my rock icons of a certain age to be croaking, quavering, terrified twilighters with barely enough strength left to even knock on heaven’s door. I have a weakness for Holy Shit I’m Dying records, be they wry and winking like Warren Zevon’s or deadly serious and soul-crushing like Johnny Cash’s. You can argue that the American series, brutally grinding to a halt this summer with American V: A Hundred Highways, laid the death porn vibe on way too thick—track one: „Help Me“—but it was equally excruciating and exhilarating throughout to watch Johnny show professional mopers like Trent Reznor and so forth what real pain really sounds like, even if much of it was theater.

    But all this has left me with a taste for cheesy, exploitative on-my-deathbed martyrdom, and Bob’s having none of it. He already made that record a decade ago: 1997’s Time Out of Mind, my favorite Dylan album period, lushly produced blasts of earthly lament and heavenly yearning climaxing with the mighty „Not Dark Yet,“ swoony and grandiose as Bob drops his guard and lets his long eeeeeeees and aaaaaaaas flail wildly as he admits, „It’s not dark yet/But it’s gettin‘ there.“

    Nine years later he’s making googly-eyes at random r&b divas. „I was thinkin‘ ‚bout Alicia Keys,“ he growls on Modern Times‘ opener „Thunder on the Mountain,“ and barely elaborates. Is this lust? Professional admiration? A cheap tabloid ploy? Anyone expecting concrete statements of intent of any kind will walk away frustrated. „The Levee’s Gonna Break“ is a bit too cheeky and amorphous a blues romp to justify employing that image on an album released in late August 2006, and his widely parodied wheeeyyyyy whooooaaaa vocal tics are mostly reined in, strategically deployed either as defiance („I ain’t nobody’s houseboy/I ain’t nobody’s well- traiiined maiiiiiid“) or as a way of deflating any potentially sweeping cultural statements („Everybody got to wonder what’s the matter with this gllllrrrrrhhhhh today.“)

    You can certainly understand Bob’s preference not to tackle the
    gllllrrrrrhhhhh head-on, but it leaves Modern Times accomplished, consistently pretty, occasionally poignant, but ultimately weirdly vague, a government report with the juiciest details blacked out. And—to his, your, and, oh, I guess probably my benefit—he avoids Holy Shit I’m Dying grandstanding. His nostalgic malaise on the plinky piano ballad „Workingman’s Blues 2“ is born of exhaustion, not entropy, and when he announces, „Sleeping’s like a temporary death,“ he’s just sneering at the Great Beyond like Nas did. The gentle gypsy swing of „Beyond the Horizon“ is mere pillow talk. So’s the big waltz „When the Deal Goes Down,“ on which Bob vows he and his latest bovine will bow out together, but it’s a future as distant and hypothetical as Paul McCartney writing „When I’m 64“ as a teenager. (Gorgeous tune, though.) The faster, gnarlier blues-rock tunes are just all right, built to be admired but not compulsively replayed, a fair-enough chance for Bob to go „Rollin‘ and Tumblin‘,“ as is evidently still his wont. Nothing here is as goofy or gleefully hostile as the splendid last half of 2001’s Love and Theft, and Time Out of Mind is out of sight. Too bad.

    But maybe there’s a third path for records of this sort, splitting the difference between laying prostrate at death’s door and kicking it down in indifference or disdain: Sound, act, and look like death itself. Which brings us to the rock icon of a certain age whose late period is vastly preferable to Bob’s: Tom Waits, whose 1999 record Mule Variations mauls anything Bob/Neil/Elvis/whoever has whipped up since . . . Vietnam? Gulf War I, certainly. God, just go back for „House Where Nobody Lives“ and stay for the rest—scarier, funnier, sweeter, more brutal, more honest, just more, often caked in layers of creep-show makeup but still naked and direct, delivered in a pulverized voice that makes Dylan sound like Morrissey and can’t be reined in under any circumstances, for effect or affectation. Of course Waits’s recent, charmingly random, NYC-spurning mini-tour won’t catapult him back into the public eye the way Modern Times will Dylan, but it reminds Tom devotees he’s still quietly better, politely on record but bombastically onstage, gregarious and gruesome beneath horror movie lighting and backed by a gloriously unhinged gore-jazz combo that breathes fresh zombie breath into death marches old and new.

    Consider „Day After Tomorrow,“ off Tom’s last record, 2004’s Real Gone, hiding amid perhaps a few too many corny carnival barker nightmares (titles like „Don’t Go Into the Barn“ etc.) with a shockingly vivid soldier’s plea for survival, a whole other world of Holy Shit I’m Dying, painted in quiet tones gorgeous and mournful and beyond belief. I wish Bob Dylan still wrote songs like that. He undoubtedly can. If he’d written that particular one it would’ve triggered laudatory press orders of magnitude greater than any half-assed paean to Alicia Keys. It’s ridiculous to expect him to play along with my bizarre deathbed-lament fetish, but for a guy who ascended to greatness by violently accosting the gllllrrrrrhhhhh of the world, we sure could use his opinion on it now. He’s our link with history.

    --

    #5158315  | PERMALINK

    dock

    Registriert seit: 09.07.2002

    Beiträge: 4,485

    The Genius of Bob Dylan

    The legend comes to grips with his iconic status; an intimate conversation prior to the release of the new “Modern Times“

    JONATHAN LETHEM

    „I don’t really have a herd of astrologers telling me what’s going to happen. I just make one move after the other, this leads to that.“ Is the voice familiar? I’m sitting in a Santa Monica seaside hotel suite, ignoring a tray of sliced pineapple and sugar-dusty cookies, while Bob Dylan sits across from my tape recorder, giving his best to my questions. The man before me is fitful in his chair, not impatient, but keenly alive to the moment, and ready on a dime to make me laugh and to laugh himself. The expressions on Dylan’s face, in person, seem to compress and encompass versions of his persona across time, a sixty-five-year-old with a nineteen-year-old cavorting somewhere inside. Above all, though, it is the tones of his speaking voice that seem to kaleidoscope through time: here the yelp of the folk pup or the sarcastic rimshot timing of the hounded hipster-idol, there the beguilement of the Seventies sex symbol, then again — and always — the gravel of the elder statesman, that antediluvian bluesman’s voice the young aspirant so legendarily invoked at the very outset of his work and then ever so gradually aged into.

    It’s that voice, the voice of a rogue ageless in decrepitude, that grounds the paradox of the achievement of Modern Times, his thirty-first studio album. Are these our „modern times,“ or some ancient, silent-movie dream, a fugue in black-and-white? Modern Times, like Love and Theft and Time Out of Mind before it, seems to survey a broken world through the prism of a heart that’s worn and worldly, yet decidedly unbroken itself. „I been sitting down studying the art of love/I think it will fit me like a glove,“ he states in „Thunder on the Mountain,“ the opening song, a rollicking blues you’ve heard a million times before and yet which magically seems to announce yet another „new“ Dylan. „I feel like my soul is beginning to expand,“ the song declares. „Look into my heart and you will sort of understand.“

    What we do understand, if we’re listening, is that we’re three albums into a Dylan renaissance that’s sounding more and more like a period to put beside any in his work. If, beginning with Bringing It All Back Home, Dylan garbed his amphetamine visions in the gloriously grungy clothes of the electric blues and early rock & roll, the musical glories of these three records are grounded in a knowledge of the blues built from the inside out — a knowledge that includes the fact that the early blues and its players were stranger than any purist would have you know, hardly restricting themselves to twelve-bar laments but featuring narrative recitations, spirituals, X-rated ditties, popular ballads and more. Dylan offers us nourishment from the root cellar of American cultural life. For an amnesiac society, that’s arguably as mind-expanding an offering as anything in his Sixties work. And with each succeeding record, Dylan’s convergence with his muses grows more effortlessly natural.

    How does he summon such an eternal authority? „I’d make this record no matter what was going on in the world,“ Dylan tells me. „I wrote these songs in not a meditative state at all, but more like in a trancelike, hypnotic state. This is how I feel? Why do I feel like that? And who’s the me that feels this way? I couldn’t tell you that, either. But I know that those songs are just in my genes and I couldn’t stop them comin‘ out.“ This isn’t to say Modern Times, or Dylan, seems oblivious to the present moment. The record is littered — or should I say baited? — with glinting references to world events like 9/11 and Hurricane Katrina, though anyone seeking a moral, to paraphrase Mark Twain, should be shot. And, as if to startle the contemporary listener out of any delusion that Dylan’s musical drift into pre-rock forms — blues, ragtime, rockabilly — is the mark of a nostalgist, „Thunder on the Mountain“ also name-checks a certain contemporary singer: „I was thinking ‚bout Alicia Keys, I couldn’t keep from crying/While she was born in Hell’s Kitchen, I was livin‘ down the line.“ When I ask Dylan what Keys did „to get into your pantheon,“ he only chuckles at my precious question. „I remember seeing her on the Grammys. I think I was on the show with her, I didn’t meet her or anything. But I said to myself, ‚There’s nothing about that girl I don’t like.‘ “

    Rather than analyzing lyrics, Dylan prefers to linger over the songs as artifacts of music and describes the process of their making. As in other instances, stretching back to 1974’s Planet Waves, 1978’s Street Legal and 2001’s Love and Theft, the singer and performer known for his love-hate affair with the recording studio — „I don’t like to make records,“ he tells me simply. „I do it reluctantly“ — has cut his new album with his touring band. And Dylan himself is the record’s producer, credited under the nom-de-studio Jack Frost. „I didn’t feel like I wanted to be overproduced any more,“ he tells me. „I felt like I’ve always produced my own records anyway, except I just had someone there in the way. I feel like nobody’s gonna know how I should sound except me anyway, nobody knows what they want out of players except me, nobody can tell a player what he’s doing wrong, nobody can find a player who can play but he’s not playing, like I can. I can do that in my sleep.“

    As ever, Dylan is circling, defining what he is first by what he isn’t, by what he doesn’t want, doesn’t like, doesn’t need, locating meaning by a process of elimination. This rhetorical strategy goes back at least as far as „It Ain’t Me, Babe“ and „All I Really Want to Do“ („I ain’t looking to compete with you,“ etc.), and it still has plenty of real juice in it. When Dylan arrives at a positive assertion out of the wilderness of so much doubt, it takes on the force of a jubilant boast. „This is the best band I’ve ever been in, I’ve ever had, man for man. When you play with guys a hundred times a year, you know what you can and can’t do, what they’re good at, whether you want ‚em there. It takes a long time to find a band of individual players. Most bands are gangs. Whether it’s a metal group or pop rock, whatever, you get that gang mentality. But for those of us who went back further, gangs were the mob. The gang was not what anybody aspired to. On this record I didn’t have anybody to teach. I got guys now in my band, they can whip up anything, they surprise even me.“ Dylan’s cadences take on the quality of an impromptu recitation, replete with internal rhyme schemes, such that when I later transcribe this tape I’ll find myself tempted to set the words on the page in the form of a lyric. „I knew this time it wouldn’t be futile writing something I really love and thought dearly of, and then gettin‘ in the studio and having it be beaten up and whacked around and come out with some kind of incoherent thing which didn’t have any resonance. With that, I was awake. I felt freed up to do just about anything I pleased.“

    But getting the band of his dreams into the studio was only half the battle. „The records I used to listen to and still love, you can’t make a record that sounds that way,“ he explains. It is as if having taken his new material down to the crossroads of the recording studio Dylan isn’t wholly sure the deal struck with the devil there was worth it. „Brian Wilson, he made all his records with four tracks, but you couldn’t make his records if you had a hundred tracks today. We all like records that are played on record players, but let’s face it, those days are gon-n-n-e. You do the best you can, you fight that technology in all kinds of ways, but I don’t know anybody who’s made a record that sounds decent in the past twenty years, really. You listen to these modern records, they’re atrocious, they have sound all over them. There’s no definition of nothing, no vocal, no nothing, just like — static. Even these songs probably sounded ten times better in the studio when we recorded ‚em. CDs are small. There’s no stature to it. I remember when that Napster guy came up across, it was like, ‚Everybody’s gettin‘ music for free.‘ I was like, ‚Well, why not? It ain’t worth nothing anyway.‘ „. . .

    >> Get the full article in the current Rolling Stone, on newsstands until September 7th, 2006.

    --

    #5158317  | PERMALINK

    latho
    No pretty face

    Registriert seit: 04.05.2003

    Beiträge: 37,589

    Danke für den Post. Lethems Artikel über James Brown im letzten D-RS fand ich schon gut, ich bin gespannt auf den Artikel in voller Länge.

    --

    If you talk bad about country music, it's like saying bad things about my momma. Them's fightin' words.
    #5158319  | PERMALINK

    dock

    Registriert seit: 09.07.2002

    Beiträge: 4,485

    Altes Herz bleibt immer jung

    Bob Dylans neues Album heißt „Modern Times“: Fünf Jahre nach seinem letzten Meisterwerk „Love and Theft“ meldet sich der Songwriter mit einer weiteren Großtat zurück

    Wien – Der Gesang hängt wie schon zuletzt auf Love And Theft von 2001 erschöpft und am Rande des technischen K. o. in den Seilen. Zwischen chronischem Raucherhusten und dem tonlosen Gekläffe eines streunenden Köters geht einem mit 65 Jahren bald einmal die Luft aus. Aber Vorsicht bei dem Kerl! Er mag alt und müde vom ewigen Leben auf der Straße sein. Der Herbst des Lebens kriecht immer öfter schaurig-klamm in die Knochen. Wie allerdings schon Thunder On The Mountain, der erste und das ganze neue Bob- Dylan-Album Modern Times programmatisch vorwegnehmende Song klarmacht, hat es der Alte noch immer faustdick hinter den Ohren.

    Über einem druckvoll und kantig gespielten Rhythm-’n‘-Blues-Shuffle aus der Zeit kurz vor der Erfindung des Rock’n’Roll mag Bob Dylan in alttestamentarischen Bildern zwar seherisch über gar Schreckliches japsen und krächzen: Die „böse Welt“ nämlich werde demnächst mit Donner, Blitz und einem vom Teufel in Mississippi hochgefahrenen Wirbelsturm apokalyptisch gebeutelt werden. Der Teufel aber schläft auch an Nebenfronten nicht.

    „Today’s the day…“

    Soviel Zeit muss sein: Gleichzeitig sucht er unseren fahrenden Sänger während einer Fahrt zum nächsten Konzert an irgendeiner Straßenkreuzung unten im Süden heim. Während also der Donner grollt und der Mond in Flammen steht, ergreift den Sänger beim Gedanken an die aus MTV bekannte junge Soulpop-Diva Alicia Keys ein Johannistrieb, der zuletzt in dieser Dringlichkeit nur einen Günter Grass oder einen Martin Walser in aller poetischen Härte plagte: „Today’s the day, gonna grab my trombone and blow. Well, there’s hot stuff here and it’s everywhere I go.“

    Alle Dylanforscher können also beruhigt sein. Auch auf seinem 44. Album kann man die Texte des Meisters noch immer im Sinne einer von Dylanologen oft nur wenig fröhlich betriebenen Wissenschaft deuten. Den Griff zum Trombone als sexuelle Metapher jetzt gleich einmal mit der Textzeile „beating on my trumpet“ von Absolutely Sweet Marie aus den 60ern kurzgeschlossen – und im Folgenden an die Mauern von Jericho geführt! Dort trifft man auf einen gewissen Gabriel. Der wiederum „blies“ 2001 in Sugar Baby, dem letzten Stück von Love And Theft kräftig „ins Horn“; was im Sinne einer unendlichen Geschichte, also im ersten Song von Modern Times seine Fortsetzung findet.

    Bevor uns allen schwindlig wird: In gewisser Hinsicht sind die zehn Songs von Modern Times eine rohere, bei aller zunehmenden gesundheitlichen Gebrechlichkeit von Dylan vitalere Fortführung des hochgelobten, textlich düsteren, zart altersdepressiven Meisterwerks Love And Theft.

    Der wegen schleichender Arthritis heute mehr das Klavier als seine Gitarre mit ungebrochener Lust an der Anarchie bearbeitende Dylan verwendet gemeinsam mit seiner bewährten Tourband zwar wieder einmal altbekannte Themen aus dem großen Handbuch der Blues- und Folkgeschichte. Die Songtitel sprechen Bände: Thunder On The Mountain, Spirit On The Water, Rollin‘ And Tumblin‘, Workingman’s Blues #2.

    Er ordnet dies bei oberflächlichem Hören mitunter routiniert bis gelangweilt im Setzkasten- und Bausteinprinzip. Immerhin könnten lässig aus der Hüfte geschossene Verbeugungen vor John Lee Hooker im Uptempo-Boogie Someday Baby, vor Chicago-Blues-Altmeister Muddy Waters in Rollin‘ And Tumblin‘ oder der keine Rücksicht auf blaue Flecken nehmende Kniefall vor Chuck Berrys Memphis, Tennessee in The Levee’s Gonna Break darauf schließen lassen, dass Dylan mit den heutigen Zeiten bitte gar nichts mehr zu tun haben möchte. Früher. Alles besser. Heute. Schrott. Wir kennen das von Oma.

    Zum Leidwesen vieler treuer Dylan-Hörer gesellt sich zum rumpelnden, sexuell ungeniert reimenden Blues und Rhythm ’n‘ Blues („I’m flat out spent, this woman she been driving me to tears. This woman’s so crazy, I swear I ain’t gonna touch another one for years!“) allerdings Problematisches. Dylan zieht sein schon auf Love and Theft wenig geschätztes Faible für Tanzkaffee- und Swingtime-Musik aus den 30ern eisern weiter durch. Beyond The Horizon etwa wird als schwer verliebt klingende Lebensweisheit zärtlich-gurrend, an Somewhere Over The Rainbow geschmiegt in den Sonnenuntergang geraunzt.

    Wer mehr von diesem für Dylan ungewohnten Stoff verträgt: Der beschwipst in Richtung des mexikanischen Bierzeltklassikers Vaya Con Dios torkelnde Walzer When The Deal Goes Down deutet daraufhin, dass Dylan amourös derzeit tatsächlich heftig entflammt sein könnte: „We learn to live and then we forgive.“

    Keine Sorge, auch mit 65 hat sich der ewig über die Highways streifende Kunst-Hobo seinen heiligen Zorn bewahrt. Gegen jene, die in all den „cities of plague“ hausen, in denen „Reichtum und Macht“ alles korrumpieren. Gerade in der behutsam mit Streichern veredelten, inhaltlich harten Ballade Workingman’s Blues #2 oder im neunminütigen Ain’t Talking redet sich Dylan in einen Furor wie seit Jahrzehnten nicht mehr gehört: „They say prayer has the power to heal. So praise the Lord – or pray for me!“

    (Christian Schachinger/DER STANDARD, Print-Ausgabe, 23. 8. 2006)

    --

    #5158321  | PERMALINK

    candycolouredclown
    Moderator

    Registriert seit: 08.07.2002

    Beiträge: 19,058

    Im Tip gibt es von Wolfgang Doebeling eine Kritik und ein „Hörenswert“.

    --

    Flow like a harpoon daily and nightly
    #5158323  | PERMALINK

    hat-and-beard
    dial 45-41-000

    Registriert seit: 19.03.2004

    Beiträge: 20,515

    Könnte die evtl. jemand scannen oder abtippen?

    --

    God told me to do it.
    #5158325  | PERMALINK

    nikodemus

    Registriert seit: 07.03.2004

    Beiträge: 21,304

    Ja, würde mich auch freuen…. Hörenswert heißt zwischen **** und ****1/2, richtig?

    --

    and now we rise and we are everywhere
    #5158327  | PERMALINK

    dock

    Registriert seit: 09.07.2002

    Beiträge: 4,485

    Hat and beardKönnte die evtl. jemand scannen oder abtippen?

    würde mich auch sehr darüber freuen !

    --

    #5158329  | PERMALINK

    dock

    Registriert seit: 09.07.2002

    Beiträge: 4,485

    Die „Modern Times“ Lyrics gibts hier:

    http://republika.pl/bobdylan/mt/

    --

    #5158331  | PERMALINK

    mogwai

    Registriert seit: 16.11.2003

    Beiträge: 1,876

    plattentests.de beweist mal wieder seine Ausnahmestellung als eines der
    schwächsten Online-Musik-Magazine. Als Album der Woche zieht man das
    aktuelle Werk von Klez.E Modern Times vor. Natürlich habe ich Modern Times
    selbst noch nicht gehört, es wird aber wohl kaum schwächer als das
    Deutsch-Pop-Gedudel von Klez.E. sein; bzw. spielt von vornherein in einer anderen
    Güteklasse.

    --

    #5158333  | PERMALINK

    in-guz-we-trust

    Registriert seit: 07.11.2005

    Beiträge: 2,018

    Ich habmir „ModernTimes“ angehört…und ich werd mit Dylan einfach nicht warm. Die Faszination für diesen Mann erschliest sich mir nicht ganz.

    --

    atheism is a non-prophet organisation
    #5158335  | PERMALINK

    atom
    Moderator

    Registriert seit: 10.09.2003

    Beiträge: 21,709

    Wolfgang Doebeling in tip 18/06:

    Bob Dylan
    Modern Times

    Blues und Zorn, Humor und Swing-Handwerk vom Meister

    Der Albumtitel hätte auch „The New Dark Ages“ lauten können. In den Linernotes seiner LP „World Gone Wrong“, ganz Vergegenwärtigung der Vorzeit, setzte Bob Dylan schon 1993 beides synonym. Der Groll des Dichters richtet sich gegen moralische wie soziale Erosion, er geißelt „wealth and power“, beklagt Armut: „The buying power of the proletariat’s gone down.“ Kein kommunistisches Manifest, aber so knirschend konkret wie seit den 60ern nicht mehr.
    In „Workingman’s Blues #2“, das der gleichnamigen Honky-Tonk-Tirade Merle Haggards nachempfunden ist, geht es um Depravation durch Arbeitslosigkeit. „Apologies To Merle“, so Bob parenthetisch, doch dürfte der Inspirator sich eher geschmeichelt fühlen. Der herausragendste Song hier, neben dem fast neunminütigen Schluss-Epos „Ain’t Talkin'“, der Dylans Sicht der Dinge mäandernd ausbreitet, sprachgewaltig, gallig, giftig. Ohne poetische Verrätselung, ohne allegorische Fluchten ins Endzeitliche, freilich aber auch ohne Namen preiszugeben. Dazu dräuen Streicher, seltsam-suggestiv, während Bobs Stimme wie auf dem ganzen Album schockierend nah ist, schmirgelnd präsent. „You think I’m past my prime“, spöttelt er, „let me see what you got.“
    Nicht viel, entgegnet der ertappte Kritiker. Die arg bemühte Zeile mit dem „invisible prayer“ hätte es nicht gebraucht. Und, was ungleich schwerer wiegt: Ihre wackere Touring-Band, Sir, die live schon kaum mehr ist als kompetent, stößt auf den meisten Tracks hier an ihre Grenzen. Kein Feuer, keine Finessen, der Blues nicht tief, der Swing nur passabel, die Shuffles zuckelnd. Handwerk bloß. It’s the singer and the songs.

    (Wolfgang Doebeling in tip 18/06)

    Habe mir erlaubt, zwei Schreibfehler zu berichtigen.

    --

    Hey man, why don't we make a tune... just playin' the melody, not play the solos...
    #5158337  | PERMALINK

    hat-and-beard
    dial 45-41-000

    Registriert seit: 19.03.2004

    Beiträge: 20,515

    Danke, atom!

    @ Wolfgang Doebeling
    Sind das dann vier Sterne?

    --

    God told me to do it.
Ansicht von 15 Beiträgen - 121 bis 135 (von insgesamt 663)

Schlagwörter: ,

Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.