Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Funde aus dem Archiv (alte Aufnahmen, erstmals/neu veröffentlicht) › Antwort auf: Funde aus dem Archiv (alte Aufnahmen, erstmals/neu veröffentlicht)
Und hier noch Richard Brody im New Yorker über „Palo Alto“ von Thelonious Monk. Er holt etwas weit aus, aber die Beschreibung des Konzerts im zweitletzten Abschnitt ist ganz gut:
Rouse and the drummer, Ben Riley, launch into the opening number, Monk’s ballad “Ruby, My Dear,” at an unusually bouncy tempo, and Monk makes his entry in double time, soloing with a sense of voluble relaxation. He kicks off the second, up-tempo piece, “Well, You Needn’t,” energetically, and, after Rouse’s vigorous solo, Monk winks at his final phrases before revisiting the melody and spinning off from it in long, whirling phrases, which he then takes apart and rebuilds as hypnotic fragments. Monk pares the legato theme of “Don’t Blame Me,” the third track, to gaunt melodic stalagmites, linked by the deep reverberations of his startling bass line, and resolves to a jaunty, sped-up, stride-like, glitteringly percussive development. “Blue Monk” starts with Monk remaining in the same stride-piano vein; after Rouse’s solo, Monk returns with drolly fragmented countermelody and continues with mercurial, polyrhythmic skitters up the keyboard, dissolving to a series of driving, funky chords strutting down the keyboard with an exuberant heft.
<div data-attr-viewport-monitor=“inline-recirc“ data-event-boundary=“click“ data-event-click=“{"pattern":"InlineRecirc"}“ data-include-experiments=“true“>Zudem steht da auch, dass der Streit zwischen den Labeln (Universal und Sony bzw. Impulse und Legacy) dadurch gelöst worden sei, dass erstere die physischen, letztere die digitalen Ausgaben verkaufen.</div>
<div class=“inline-recirc-wrapper inline-recirc-observer-target-1 viewport-monitor-anchor“ data-attr-viewport-monitor=“inline-recirc“ data-event-boundary=“click“ data-event-click=“{"pattern":"InlineRecirc"}“ data-include-experiments=“true“>https://www.newyorker.com/culture/the-front-row/the-thrills-and-frustrations-of-a-rediscovered-thelonious-monk-recording</div>
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #164: Neuheiten aus dem Archiv, 10.6., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba