Startseite › Foren › Über Bands, Solokünstler und Genres › Eine Frage des Stils › Blue Note – das Jazzforum › Jazz Reissues › Re: Jazz Reissues
[B]Wayne Shorter – The Complete Columbia Albums Collection
Enigmatic, often inscrutable, Wayne Shorter (b. 1933) doesn’t give much of himself away to the public. Thankfully, he’s given the world more than plenty in terms of beautiful music. A brilliant tenor and soprano saxophonist, an outstanding composer, and, at present, a bandleader of rare distinction, Shorter is finally basking in the adoration he’s long deserved.
The journey started in Newark, New Jersey where Shorter began drawing attention to his musical prowess as a teenager. His five year stint, starting in 1959, with Art Blakey’s Jazz Messengers alerted the jazz world to Shorter’s compelling voice on the tenor saxophone and his beguiling compositions. On joining Miles Davis in 1964, Shorter solidified what came to be called “The Second Great Quintet,” alongside the trumpeter, pianist Herbie Hancock, bassist Ron Carter and drummer Tony Williams. Shorter’s tunes – “Footprints,” „E.S.P.“, and „Nefertiti“ among them – and his alluringly elliptical playing were decisive elements in the critical success of the Davis band. Shorter’s own concurrently released albums as a leader have proved to be just as inspiring to subsequent generations of players as his work with Davis.
With Davis’s initial fusion foray, In a Silent Way, Shorter turned to the soprano saxophone, instantly cementing a new and highly influential voice on the instrument. After participating on the epochal Bitches Brew, Shorter joined forces with Joe Zawinul, forming Weather Report. Increasing commercial success, particularly after the innovative bassist Jaco Pastorius joined, marked the fusion super group’s notable fifteen-year run. Shorter’s own Native Dancer (1974), effectively introduced North American audiences to singer and composer Milton Nascimento.
With the dissolution of Weather Report in 1985, Shorter, the musician, was on his own for the first time. His albums Atlantis, Phantom Navigator and Joy Ryder found him delving deeper into extended composition while continuing to investigate electric fusion. Approaching his eighth decade, Shorter reverted to an acoustic setting once more, forming a highly lauded quartet noted for its risky improvisational ethos. Shorter remains what Hancock dubbed him: “the master.”
Albums Included:
– New bonus disc – Weather Report Recordings of Wayne Shorter Compositions
– New bonus disc – Weather Report Recordings of Wayne Shorter Compositions
– Native Dancer w/ Milton Nascimento (1974)
– Atlantis (1985)
– Phantom Navigator (1986)
– Joy Ryder (1988)
Die beiden Bonus Discs find ich reichlich seltsam, aber ich lasse mich gerne überraschen, vielleicht ist es ja in der Tat toll, alle Shorter-Stücke für WR mal so gesammelt zu hören.
Die anderen vier Alben kenne ich nicht und freue mich daher über diesen Reissue – im Bewusstsein, dass manches vielleicht nicht sehr nach meinem Geschmack sein wird… eine oft gehörte Meinung ist ja, dass Shorter in Weather Report recht bald unterging, die ursprüngliche Zusammenarbeit mit Zawinul immer mehr zu dessen Gunsten umschlug, Shorter immer weniger spielte… vielleicht stützen die ersten beiden CDs die Gegenthese, dass Shorter weiterhin zentrale Impulse lieferte und – auch ohne lange Sax-Soli – prägend für die Musik der Gruppe war. Dazu habe ich selber bisher keine Meinung, da ich von WR vor allem die frühen Alben kenne und schätze, als es in der Musik noch viel Raum für Improvisation gab, als die Musik sich in alle Richtungen entwickeln konnte.
Das Comeback von Shorter fand ja dann vor etwa zehn Jahren statt, als er mit seinem fantastischen neuen Quartett auftauchte und das grossartige „Footprints Live“ veröffentlichte. Sein erstes Verve-Album kenne ich noch immer nicht – ich hab’s in den 90ern mal angespielt, erinnere mich aber kaum noch daran), das Duo-Album mit Herbie Hancock ist eher zahm geraten, leider… denn die HSHB-Tour mit Hancock, Shorter, Dave Holland und Brian Blade zeigte, dass Hancock noch immer zu herausragender Musik fähig ist, wenn er denn will.
Ich bin jedenfalls gespannt darauf, die grosse Lücke etwas zu schliessen.
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #163: Neuentdeckungen aus dem Katalog von CTI Records (Teil 2), 13.5., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba