Re: Die Orgel im Jazz

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gypsy-tail-wind
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redbeansandriceganz großartig find ich sie auf Pat Martino’s El Hombre, den Legends of Acid Jazz Twofer find ich vergleichsweise durchwachsen, jedenfalls ohne Zweifel eine wilde Mischung, vermutlich etwa das Programm, das man von ihr auch in so einer Lounge gehört hätte (Originalcover oben sagt ja viel…), hat tolle Momente, etwa die Version von Take Five, oder It was a very good year, die Version von Eleanor Rigby dagegen ist mir meistens zu krass… (Schweineorgel halt)

Hast schon recht, „El Hombre“ ist richtig gut! Läuft jetzt wieder (bald durch) und macht grossen Spass, sowohl was Pitts als auch was Martino betrifft!

Die beiden Pitts-Alben auf dem Acid Jazz Twofer sind durchzogen, das zweite noch viel mehr als das erste, fand ich beim Wiederhören (trotz der Congas auf dem ersten).

Den „Mr. C“ hatten wir schon drüben im Chronological Coltrane Thread, ja? Ist schon derselbe, soweit ich weiss? Pitts hat dort Scott abgelöst und ihn dann auch gleich geheiratet… ja, genau, aus den Liner Notes der „Legends of Acid Jazz“ CD:

The 22-year-old was teaching and doing some nightclub engagements as a cocktail singer in 1955 when „Mr. C.“ – William Theodore Carney, Jr. – percussionist, singer, and leader of the Hi-Tones, went to Local 274, the black musicians‘ union hall, looking for a female to fill the organ seat vacated by Shirley Scott. Also in Mr. C’s group: Albert „Tootie“ Heath on drums and John Coltrane on sax.
[…]
Mr. C and ‚Trane had carried the group’s organ to Trudy’s house in South Philadelphia so she could audition with her parents as chaperones. Mr. C and ‚Trane were impressed by her incredible chord structures, but she needed jazz seasoning. Trudy, who had admired Oscar Peterson, Ahmad Jamal, and Erroll Garner, agreed. „I had not been into the whole language of jazz and that’s another world.“ What it meant to swing, what it meant to improvise.
So someone else filled the seat. But Mr. C took a special interest in Trudy, getting her gigs by herself so she could grow comfortable with the organ without the pressure of playing steady in a band.
Three years later, Trudy signed on permanently with the group – and with Mr. C, becoming his wife.

~ Al Hunter, Jr., Liner Notes zu „Trudy Pitts with Pat Martino – Legends of Acid Jazz“, Fantasy Prestige PRCD 24208-2, 1998

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