Antwort auf: The Beatles

#12529107  | PERMALINK

clau
Coffee Bar Cat

Registriert seit: 18.03.2005

Beiträge: 93,033

Zu „Free As a Bird“:
Ja, genau, in erster Linie klingt Lennons Stimme anders. Aber im Vergleich zur Single von 1995 gibt es doch noch ein paar mehr Unterschiede. Bereits 2015 zur Veröffentlichung von „1+“ wurde ein Remix erstellt. Einige Gitarren Parts von George Harrison wurden damals verändert, im Vergleich hört man das recht deutlich, außerdem wurde eine alternative Zeile seiner Gesangseinspielungen verwendet (urprünglich: „whatever happened to the life that we once knew“ bei den Remixes von 2015 und 2025: „whatever happened to the love that we once knew“). Pauls Stimme ist in der zweiten Strophe etwas lauter. Diese Veränderungen wurden für den neuen Remix beibehalten. Beim Original hört man am Ende John, wie er rückwärts „turned out nice again“ sagt, beim Remix werden die Worte vorwärts abgespielt und beim neuen Mix aus diesem Jahr vorwärts und rückwärts. Und die Drums sind einen Tick leiser (und ich glaube Pauls akustische Gitarre etwas lauter, bin mir aber nicht sicher).

Mal abwarten, wie der neue Remix von „Real Love“ klingt.

Zu den unterschieden der Archivaufnahmen auf Anthology 1, 2 und 3 in der neuen Auflage gibt es im shmf eine schöne Zusammenfassung, die ich hier mal zitiere:

„The following speech tracks were cleaned up
John Lennon Speech 1 (We were four guys)
John Lennon Speech 2 (Brian was a beautiful guy)
Brian Epstein Speech 1 (I secured them an audition)

That’ll Be The Day and In Spite of All the Danger are mono MAL remixes with a slight stereo ambience effect. The section in between the two tracks has been trimmed by 1 second.

The following tracks have been remixed in mono with MAL.
Hallelujah I Love Her So
You’ll Be Mine
Cayenne
I’ll Get You (London Palladium)
Everybody’s Trying to Be My Baby (Shea Stadium)
Rock and Roll Music (Budokan)
She’s a Woman (Budokan)

The following live tracks have been remixed in stereo with MAL.
Twist and Shout (Royal Variety Performance)
All My Loving (Ed Sullivan Show)
Help! (Blackpool Night Out)

The following tracks had their stereo narrowed.
Tomorrow Never Knows (Take 1)
Across the Universe (Take 2)

The following tracks were originally mono but now have varying amounts of stereo ambience applied to them.
Love Me Do (EMI Recording Test)
One After 909 (False Starts)
One After 909 (Takes 4+5)
Can’t Buy Me Love (Takes 2+1)
You Can’t Do That (Take 6)
And I Love Her (Take 2)
A Hard Day’s Night (Take 1)
You Know What to Do
Mr. Moonlight (Take 1)
Strawberry Fields Forever (Demo)
The Fool on the Hill (Demo)
Happiness Is a Warm Gun (Demo)

Many of the fades are different by very minor amounts, resulting in a bit extra audio on some tracks. Bolded tracks feature previously unreleased/unbootlegged audio.

The following tracks are longer at the end
The Sheik of Araby, 0.9 seconds
Shout, 4 seconds
I’ll Be Back (Take 3), 1.2 seconds
You Know What to Do, 1.2 seconds
No Reply (Demo), 0.8 seconds

Leave My Kitten Alone, 3 seconds
Yesterday (Take 1), 0.3 seconds
It’s Only Love, 0.4 seconds

Norwegian Wood, 0.4 seconds
I’m Only Sleeping (Rehearsal), 0.3 seconds
Don’t Pass Me By, 0.6 seconds
Maxwell’s Silver Hammer, 0.8 seconds
Something, 1.5 seconds
The following tracks are longer at the beginning
Mother Nature’s Son, 0.1 seconds
I Will, 0.3 seconds

The following tracks are sourced from previous SDEs
Helter Skelter (Take 2), 2018 stereo version edited down to Anthology length
Mean Mr. Mustard (Demo), 2018 mix narrowed
Polythene Pam (Demo), 2018 mix
Glass Onion (Demo), 2018 mix
Piggies (Demo), 2018 mix narrowed
Honey Pie (Demo), 2018 mix edited down to Anthology length
Oh! Darling (Jam), 2021 mix including the edited section from 0:05-0:09 and the misplaced guitar note at 3:50 that is on several LIBSDE tracks.
Get Back (Rooftop Take 3), from 2022 rooftop release

And some changes that don’t fit any category
There’s a clap at 0:31 of Shout that was removed in the original release
Shout has been edited further, 0:26-0:28 of the Anthology mix have been cut out
Mr. Moonlight (Take 4) is now in stereo
4:21-4:29 of You Know My Name is now mono when it was previously stereo“

Link: https://forums.stevehoffman.tv/threads/the-beatles-anthology-30th-anniversary-doc-and-audio-what-to-expect.1231347/page-197#post-37351293

Falls es jemand vergessen haben sollte, „MAL“ („Machine Audio Learning“) ist eine Software, die einzelne Spuren von Audio-Aufnahmen nachträglich voneinander isolieren kann. Das ist die Technik, mit der Peter Jackson das ganze „Let It Be/Get Back“ Sessions Material für die dreiteilige Serie bei Disney+ aufbereitet hat.

--

How does it feel to be one of the beautiful people?