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redbeansandricedann kannst du ThreadMitDemTreffendstenTitel ja anderswo eintragen ne, in der Hinsicht stimm ich schon zu, aber ich weiß ja, was ich hier finde…
Ja klar – und sonst muss man ja eh immer wieder die Suchfunktion bemühen… im Blue Note oder Prestige oder Hardbop Thread oder sonst irgendwo findet man dann weiteres (wir haben uns z.B. auch mal über Art Farmer unterhalten, aber ich wüsste nicht mehr, wo das war…)
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaHighlights von Rolling-Stone.deWelches Equipment verwenden eigentlich…Pink Floyd?
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AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
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gypsy tail wind
Bin mittlerweile mitten in „Bill Dixon In Italy – Volume Two“ – eigenartige Musik. Manches ist sehr flächig, mit lyrischen Trompeten und gestrichenem Bass, anderes wiederum lebt von Freddie Waits‘ Grooves, denen man zwischendurch seine Motown-Erfahrung durchaus auch mal anhören darf. Dixon spielt auch mal Klavier, die Trompetensoli werden auch mal nervös und ziemlich wild. Brauche bestimmt Zeit, bis ich all diese Musik angemessen absorbiert habe, aber spontan spricht mich das sehr, sehr an!Dieses Dixon-Sextet in Italy ist bei mir unter den Top Ten der Faves – leider, irgendwie halbwegs objektivieren kann ich das nicht. Da ist auch nichts einzuordnen, ich wüsste nicht wie. Wenn mir alle andere Musik auf den Geist geht, dann geht u. a. immer noch auch dieses Italien-Konzert, das nebenbei mit Silva beweist, dass der gestrichene Bass auch Musik ist und gar nichts verdeckt, vielmehr aufdeckt und mit spielt. Das Duett mit Dixon – in dem sich Dixon zunächst ja mal selbst begleitet auf der Trompete – ist mir da sehr lieb. Wie auch, weil es ja in der Box ist, die Sachen mit Oxley, aber das alles ist Kopfhörermusik. Dann das Klavier von Dixon: seltsam, ist das wie Mingus? Die können ja nicht wirklich Klavier spielen, jedenfalls nicht wie Taylor oder Jarrett oder sonstwer, aber sie haben den Ton.
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Es scheint im April endlich ein CD-Reissue von Bill Dixons Intents and Purposes zu geben… soweit man weiss ist das auch ein legitimes Label (ich hab die Infos von hier).
Dann kann ich die Suche nach meiner verlegten vinyl-rip CDR wohl einstellen…--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaEin Video von Wadada Leo Smith und Günter Sommer in sehr guter Bild- und Tonqualität:
http://liveweb.arte.tv/fr/video/Wadada_Leo_Smith___Gunther__Baby__Sommer/--
Ich glaub Stanko war eher im Thread hier als im allgemeinen Trompeten-Thread… kennt jemand dieses 5CD-Set?
Tomasz Stanko
1970 1975 1984 1986 1988Label: Metalmind, Poland (2008)
Catalogue No: MMP5CDBOX006
Format: 5-CD box-setThis special box-set includes selection from Tomasz Stanko’s discography recerded between 1970 and 1988. All material was selected and remastered with the supervision by Tomasz Stanko himself.
Tracks:
CD 1: Music for K
1. Czatownik
2. Nieskoñczenie ma³y
3. Cry
4. Music for K
5. Temat CzatownikCD 2: Twet
1. Dark Awakening
2. Twet
3. Mintuu Maria
4. Man from North
5. Night PeaceCD 3: Music 81
1. Alusta
2. Daada
3. Bushka
4. Third Heavy Ballad
5. AhuhaCD 4: Lady Go
1. Modi Modi
2. The First
3. Mr Paul at Marta’s Place
4. Almost Gama
5. Lady Go
6. Last Song
7. Lakis and Basia
8. Violet Liquor
9. Les Papillons Gris
10. Modi ModiCD 5: Switzerland
1. Lady Go
2. Asmodeus
3. Sunia
4. Too Pee
5. Switzerland
6. Ha ha haRecorded:
1970-1988
About:
In 1962, 20 years old trumpet player called Tomasz Stanko and pianist Adam Makowicz, created the „Jazz Darings“, later described by Jazz critic J. E. Berndt as the „first European free Jazz combo“. Stanko was a graduate of Cracow Music Academy when in 1963 he received and invitation from Krzysztof Komeda to join his band. Their collaboration lasted until Komeda’s tragic death. Komeda’s music, while remote from free jazz, was highly modern and had a significant impact on young Stanko, who admitted: „The lyricism, the feeling of playing only what’s essential, the approach to structure, to asymmetry, many harmonic details. I was so lucky that I started out with him“. In 1968, Zbigniew Seifert joined the newly formed Stanko Quintet, soon switched from alto sax to electric violin, and the next chapter of European Jazz history began. Beside Stanko and Seifert, the line-up of the Quintet included Janusz Muniak on the saxophones and flute, Jan Gonciarczyk / Bronislaw Suchanek on the bass and Janusz Stefanski on the drums. The Quintet made three records: „Music for K“ (1970), „Jazz Message from Poland“ (1972) and „Purple Sun“ (1973) but the albums could not compare to the magic of Quintet’s life performances. The music of Quintet escaped easy definitions. Sophisticated, collective improvisations and breath taking instrumental solos were bands‘ trademarks; hypnotic cosmic-like interactions between members of the band, and between the band and the life public, complemented the whole experience. Stanko Quintet disbanded in 1973 on the pick of its creative potential and after achieving cult-like following in Europe. Always interested in musical progression, Stanko went through period of fascinating collaborations with artists including Alex Schlippenbach Globe Unity Orchestra, Krzysztof Penderecki, Don Cherry, Stu Martin, Dave Holland, Garry Peacock, and Jan Garbarek. He also experimented with electronics and electro-acoustic sounds, as well with concept of concerts for trumpet solo, at places as unusual as temple Taj Mahal in India. His most important work of the 1970’s may have been with Finnish drummer Edward Vesala. Their series of albums, which included „Balladyna“ and „TWET“, defined new directions for improvised music in the next decades.
Beginning of 1980’s documents short lived but very important in Stanko’s carrier partnership with inFormation – a trio lead by McCoy Tyner – influenced pianist Slawomir Kulpowicz, one of the most innovative bass players in Europe – Vitold Rek, and the legendary drummer Czeslaw „Maly“ Bartkowski. The quartet recorded two albums in Poland in early 1980’s: „A i J“ and „Music 81“, capturing the period of political turmoil and social oppression (marshal law). Stanko’s cooperation with inFormation is a fascinating document of artistic freedom, independence and creativity; musically leaping forward to another Stanko’s „Polish Quartet“ from the beginning of the 21 Century (Wasilewski, Miskiewicz, Kurkiewicz). In 1980’s Stanko also collaborated with Chico Freeman in Freeman’s group Heavy Life, and worked with James Spaulding, Jack DeJohnette, and Rufus Reid. He was also briefly part of Cecil Taylor’s big band in 1984. Shortly afterward, he formed another ensemble, Freelectronic, and experimented with post-Miles musical concepts on albums „Lady Gone“, „Chameleon“ and „C.O.C.X.“. Always inspired by writers famous for their „improvised narration“ like William Faulkner, William S. Burroughs, and James Joyce; Stanko spend part of the 80’s exploring legacy of Polish writer Stanislaw Ignacy Witkiewicz (Witkacy) with whom he shared interest in influence of narcotics in the process of artistic creation. His „Witkacy’s period“ awarded his fans with album „Peyotl – Witkacy“. Commenting later on use of the drugs, Stanko concluded: „As Jimmie Hendrix once said: ‚Drugs are for adolescents‘. Perhaps it took me a while but I am not a kid anymore“.
The beginning of 1990’s brought a final articulation of mature Stanko’s style. The first album of the new decade was „Bluish“ released by Krzysztof Popek’s label Power Bros. Following this breakthrough album Stanko re-established an alliance with ECM Records, which issued some of Stanko’s most acclaimed work, including „Matka Joanna“, „Leosia“ that featured pianist Bobo Stenson; „Litania“ – a tribute to Komeda; a cross continental ensemble featured at „From the Green Hill“ , and series of albums with Marcin Wasilewski (piano), Slawomir Kurkiewicz (bass), and Michal Miskiewicz (drums), that received uniform acclaim among the critics and jazz fans worldwide. In 2002, after votes from 21 distinguished European jazz critics, he received the very first European Jazz Award, which is intended to honor the most outstanding European jazz musicians.
Today, well into the 5th decade of his career, Tomasz Stanko remains the most popular and accomplished Jazz artist in Poland. At the beginning of 21st century, Stanko is is one of the most important, successful and creative Jazz musicians in the world, just next to another living giants such as Wayne Shorter and Sonny Rollins. After the end of his legendary quintet in early 1970s, Tomasz Stanko has continued his solo career, primarily focusing his interest on free Jazz, although there have always been traces of Polish classical, and folk music. The continuing motif of Stanko“s language is his life-long interpretations of compositions by Krzysztof Komeda. Beside Jazz, another area of artistic interest for Tomasz Stanko are film and theatrical music. „In the creations of Tomasz Stanko, the following elements are important: an open form of composition which allows for changing dramaturgy, depending on band members and on circumstances. This leaves a substantial margin of freedom in the reception of his performances (this artist is never „literal“ or „obvious“ in his creation). The sound of his instrument is immediately recognizable, hoarse, highly emotional and sometimes it is an echo of a human voice (a cry, a whisper). Vital to his music are spontaneous, electrifying improvisations built into a well-designed, consistent whole. The second major element of the works composed and performed by Tomasz Stanko is a strongly developed melodic pattern, usually suffused with lyricism and romantic reverie. The third constituent part of Stanko“s music language – and one as important as improvisation and melody – is the sound of his trumpet.“ (Jerzy Brukwicki)Infos von: http://www.polishjazz.com/servlet/the-377/Sta%C5%84ko,-Tomasz-Stanko,-Music/Detail
Das schöne daran ist: es handelt sich um fünf komplette Alben – e man wohl auch einzeln kriegen kann, was die Box wiederum etwas überflüssig macht. Da ich keins der fünf besitze, sieht das allerdings äusserst attraktiv aus!
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"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaEin interessanter Blogpost über Ric Colbeck:
http://galacticramble.blogspot.com/search/label/Ric%20Colbeck--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaKlasse Scheibe! Perfekte Ergänzung zu den ersten beiden des oben erwähnten 5CD-Sets. Die Band besteht aus Stanko (t), Zbigniew Seifert (v, as), Janusz Muniak (ss, ts, fl, perc), Hans Hartmann (b) und Janusz Stefanski (d, perc). Aufgenommen wurde sie 1973 in der Musikhochschule in München und das Cover ist gerade im LP-Format wirklich super! (Es gibt einen CD-Reissue mit anderem Cover.)
Seifert spielt seine Geige mit elektronischen Effekten, die an Miles‘ Musik jener Jahre erinnern lassen, wabernde Klänge, Wah-Wah-Effekte… darüber die existentialistische Trompete Stankos und die wilden Saxophon-Ausbrüche Muniaks. Die Musik bewegt sich zwischen freiem Jazz, wie Stanko und andere polnische Musiker ihn in der zweiten Hälfte der Sechziger gespielt haben, und der neuen elektrischen Musik, wie Miles Davis sie um 1970 entwickelte. Allerdings bleibt Stankos Musik offener, sparsamer, weniger dicht geschichtet und auch weniger auf treibenden Funk aus, die Jazzrock-Elemente sind eher atmosphärisch von Bedeutung als rhythmisch. Der Groove, den die Band im ersten Teil von Seiferts „My Night, My Day“ entwickelt, erinnert fast schon an afrikanische Musik. Eine schöne Sache, diese Scheibe! Zugreifen ist jedenfalls angeraten, wenn ihr der LP begegnen solltet.--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaOh, hier gehts um Stanko. Die 5-CD Box erscheint mir massiv überteuert zu sein. Musik for K und Twet, die Alben, die ich kenne, gefallen mir sehr gut, sie sind avantgardistischer als sein späteres Werk. Sonderlich selten sind sie aber nicht, die beiden genannten Werke kosten jeweils 9,99 bei Amazon, Music 81 auch, den Rest finde ich dort gerade nicht…
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.Ich hab die 5CD-Box für unter 40€ bei amazon.fr gekriegt – aber sie scheint ansonsten massiv überteuert zu sein. Die CDs stecken in dünnen Papp-Hüllen, mit Original-Covern und Rückseiten, dazu gibt’s ein recht dickes Booklet mit neuen Linern und Kommentaren von Stanko. Die ersten beiden Alben sind super (wobei ich glaub ich die Calig – die ich allerdings grad zum ersten Mal gehört habe – fast noch etwas besser finde), das dritte ist auch noch recht gut, danach wird’s etwas eigenartig, experimentell, Synthesizers… aber durchaus nicht uninteressant und auch nicht schlecht – aber bestimmt nichts, was ich allzu oft hören werde.
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Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.nail75Ok, dann brauche ich die Box wohl nicht.
Wenn Du „Music for K“ und „Twet“ schon hast auf keinen Fall, wenn nicht und die Box nicht zu einem halbwegs vernünftigen Preis zu finden ist, dann kauf die beiden einzeln. Ob „Music 81“ auch noch zu empfehlen ist, muss ich mal nachhören, hab sie zwar inzwichen einige Male gehört, aber noch nie allzu aufmerksam.
Die Calig-Scheibe werd ich aber bald wieder auflegen, die hat mich fast durchweg hinhören lassen, obwohl ich anderes machen wollte… Klasse!
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viele finden sein prinzip der „conducted improvisation“ erwähnenswert – ich hätte gerne mehr vom kornettisten morris gehört, dessen ton ich immer ohne vergleich fand.
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Ich hab das ausnahmsweise mal im allgemeinen r.i.p.-Thread gepostet heute morgen, aber dort geht es natürlich unter.
Von seinen Conductions kenne ich noch kaum etwas, aber wo immer er mit seinem Kornett auftauchte, habe ich gerne hingehört.
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http://petercherches.blogspot.ch/2013/01/butch-morris-superconductor-1947-2013.html--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #157: Benny Golson & Curtis Fuller – 12.11.2024 – 22:00 / #158 – 19.12.2024 – 20:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tbaBernard Vitet (1934-2013)
Auf dem Photo oben: Bernard Vitet, Theremin, Jean-Jacques Birgé und Katze. Ich fand gerade im Netz eine Transkription eines langen Interviews:
http://www.allumesdujazz.eu/~blog/index.php?2007/01/15/13-bernard-vitet-memoires-dun-dilettanteLa guerre d’Algérie était partout. Dans la musique qu’on jouait, aussi. Je me souviens avoir fait une manif contre la guerre à l’occasion du monôme du bac. Mais c’était quand même de grosses farces estudiantines. Il y avait des gens, comme Georges Arvanitas, qui avaient eu moins de chance que moi. Il avait passé trois ans en Algérie et avait dû se battre, tirer, il avait été gravement traumatisé. On en parlait entre nous, mais c’était moins fort que la guerre du Viêt-Nam. Ce sont deux guerres d’indépendance, mais la seconde a eu un plus grand retentissement international. Celle-ci nous a déterminés musicalement. A cette période je jouais avec des musiciens américains qui revendiquaient contre elle, notamment les musiciens du Black Panther Party. Mais le premier avec qui j’ai eu des échanges politiques, c’est François Tusques. Lui aussi avait fait la guerre d’Algérie, alors que moi j’étais déjà dans le métier. J’avais réussi laborieusement à me faire réformer. J’avais beaucoup joué au Tabou, au Caméléon, au Riverside, aux Trois Mailletz, puis au Club Saint-Germain. C’était l’époque du be-bop, et on ne jouait pratiquement que des standards. Rares étaient ceux qui jouaient des compositions originales, comme par exemple Martial Solal. Puis, autour de 1965/66, il y a eu pas mal d’initiatives collectives, voire collectivistes, qui se sont créées. Il y avait des bandes de musiciens qui essayaient des choses, qui faisaient des concerts, des performances. C’était une période d’intense activité souterraine. J’ai le souvenir d’assez nombreuses séances d’enregistrement, qui n’ont pas donné lieu à des disques mais auxquelles participaient Beb Guérin, J-F Jenny-Clark, Aldo Romano, Jean Vern, Mimi Lorenzini, Jeanneau, Thollot, Portal, Barre Phillips… C’était une petite société. Tusques a été un peu notre fédérateur. Lui et moi avions déjà joué ensemble en trio ou en quintet. Il habitait la région de Nantes, et il était assez entreprenant. Il se débrouillait pour organiser ou vendre des concerts. Donc on venait de Paris, avec Luis Fuentes, Michel Babault, Luigi Trussardi… Nous étions habitués à jouer du Miles, du Sonny Rollins ou du Monk, et François, lui, composait des morceaux originaux qui nous ont immédiatement intéressés. Il faut dire qu’à l’époque, c’était plutôt mal vu. Au Club Saint-Germain, par exemple, nous interprétions plutôt des tubes parce que c’est ce qu’attendait le public. Des succès des Jazz Messengers, Horace Silver, Miles Davis… Pendant la guerre du Viêt-Nam, beaucoup de musiciens américains sont venus s’installer en France. C’était pour eux une manière de déserter et de revendiquer leur opposition.
Sehr lohnenswerte Lektüre.
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Schlagwörter: Avantgarde, Bill Dixon, Jazz, MeinLieblingsthread
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