Re: 12.05.16 Spot on Denmark/No Problem Saloon #2/Pure Pop Pleasures

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2. ALBERT AYLER – Thank God for Women (Albert Ayler–Mary Parks)
von: Holy Ghost: Rare & Unissued Recordings (1962–70) (Revenant, 9 CD, 2004)

„Trane was the Father, Pharoah was the Son, I am the Holy Ghost“ – Albert Ayler

Aufgenommen an einer Demo-Session, Ende August 1968 irgendwo in oder um New York.

Die Besetzung: Albert Ayler (ts, voc), Call Cobbs (p), Bill Folwell (elb), Bernard Purdie (d),
Mary Parks (voc, prob. tamb), Vivian Bostic (voc)

Aus dem Buch der Revenant-Box:

Part of de-toothing Ayler’s and Parks’s original vision for the album meant removing millennial religious references (like “Glory, hallelujah / You had it comin’ to ya”) from the full versions of the songs. While stirring a commotion with New Grass might have helped Impulse to sell the record, some of the content went beyond controversial to what in 1969 might have been seen as downright incendiary. (And even after the makeover much of the texts remained bizarre and inscrutable.) So “Thank God Women” had to be left behind. This reasoning also probably has something to do with why Ayler’s first-person declarations in “Albert’s Message” are mostly about his music, only skirting the potentially alarming topics of his brief scripted sermon, which producer Bob Thiele certainly knew about and even coached him in. Without knowing the exact date Ayler wrote “To Mr. Jones – I Had a Vision” (published in Baraka’s Cricket in 1969), the spoken sermon scraps here are prototype messages of similar tone and content.

~ Ben Young, The Sessions, Liner Notes zu: Albert Ayler, „Holy Ghost: Rare & Unissued Recordings (1962–70)“, Revenant, ca. 2004, S. 162

Das zehn Minuten lange „Thank God for Women“ wirkt etwas lose, wirklich eher wie in einer Probe oder einem ersten Durchlauf als in einer fertigen Version. Ayler singt hier (wie auf Teilen des im folgenden eingespielten Albums „New Grass“, Impulse!) mit Text. Die Begleitung von Folwell ist ziemlich eintönig, Purdie war und ist ein Meister ausgesparter funky Beats, aber auch er wirkt hier nicht so glücklich. Cobbs legt ziemlich sparsame Akkorde, wirkt von den Begleitern aber noch am wachsten. Mary Parks und Vivian Bostic setzen ein und geben Antwort auf Aylers Gesang. Dann spielt dieser sehr tolles Tenorsolo – da wir nun in R&B-Gefilden sind ist natürlich preaching angesagt, mit deftigen Altissimo-Passagen und riesigem Ton, der mal jubilierend, mal scheltend wirkt, aber stets von sehr grosser Intensität ist und unglaublich reich an Obertönen.

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