Startseite › Foren › Das Radio-Forum › StoneFM › 01.01.2015 My Life 40 | Raw Air 82 | gypsy goes jazz 5 › Re: 01.01.2015 My Life 40 | Raw Air 82 | gypsy goes jazz 5
JELLY ROLL MORTON’S HOT PEPPERS
3. Doctor Jazz (Oliver–Melrose) 3:25
George Mitchell (c), Kid Ory (tb), Omer Simeon (cl), Jelly Roll Morton (p, voc), Johnny St. Cyr (bjo, g), John Lindsay (b), Andrew Hilaire (d)
Chicago, IL, 16. Dezember 1926 (Victor)
von: Jelly Roll Morton (JSP, 5 CD, 2000)
Bob GreeneThere was something Elizabethan about him, this handsome, proud Creole from New Orleans, who boasted that – single-handed – he had invented jazz in 1904. With his musical genius, his jaunty manner, his humor, his love of clothes and appearance, he might well have been a friend of Falstaff’s, or played pinao in Prince Hal’s palace, dropping his billiard cue to rush off with Sir Francis Drake and help defeat the Spanish Armada. Almost single-handedly, he would confide later.
[…]
[INDENT]„Mr. Jelly [he wrote],
Struck a jazzy thing
In the Temple by the Queen and Kind,
All at once he struck a harmonic chord,
King said, ʽMake Jelly a Lord!ʼThe reason in obvious:
[INDENT]His melodies . . .
Have made him Lord of Ivories.
Just a simple little chord,
Now at home as well as abroad,
They call him Mr. Jelly Lord!“
Jelly Roll Morton (1890–1941) wurde rasch zur Legende, seine Musiker bestätigten, dass er seine Behauptungen stets glaubhaft begründen konnte. Keiner zweifelte je daran, dass er zum Adel des Jazz zu zählen ist, er, der das Leben wie die Poesie behandelte, und die Poesie wie das Leben, mit allen Übertreibungen.
Carl Sandburg hatte ihn in den Zwanzigerjahren in Chicago gehört und gesagt, Morton sei genau so gut wie Gershwin. „Sandburg has it all wrong!“, lautete die Antwort: „I’m much better than Gershwin!“ – und daran gibt es nichts zu rütteln.
In DOCTOR JAZZ ist Klarinettist Omer Simeon der Star. Er war einer von Mortons liebsten Musikern und es wird schnell klar, weshalb. Seine Breaks geben den Ton vor in dieser grossartigen Version von King Olivers Stück. George Mitchell präsentiert am Kornett die Melodie, Kid Ory begleitet mit typischer tail gate-Posaune. Simeon bleibt im tiefen Register und bereitet sein berühmtes Solo vor – mit lang-gehaltenen Tönen. Dann hören wir Mortons Debut als Sänger, ein paar Takte Klavier, mehr von der Klarinette, Breaks der ganzen Band … das Stück zerfällt in viele kleine Teile und fliesst dennoch als Ganzes mit rhythmischer Verve und zugleich grosser Eleganz dahin.
--
"Don't play what the public want. You play what you want and let the public pick up on what you doin' -- even if it take them fifteen, twenty years." (Thelonious Monk) | Meine Sendungen auf Radio StoneFM: gypsy goes jazz, #165: Johnny Dyani (1945–1986) - 9.9., 22:00 | Slow Drive to South Africa, #8: tba | No Problem Saloon, #30: tba