Startseite › Foren › Kulturgut › Das musikalische Philosophicum › Dead or alive? Der Einfluss der "alten Meister" auf jüngere Musiker › Re: Dead or alive? Der Einfluss der "alten Meister" auf jüngere Musiker
tolomoquinkolomWelche Einflüsse von Elvis Presley und Bob Dylan auf nachfolgende Künstler sollen das denn eigentlich sein? Wer außer Elvis-Imitatoren will so klingen wie der King aus Memphis und wer mag freiwillig so jaulen wie der Zimmerman aus Duluth? Achtung oder Bewunderung solcher Ikonen dürfte nur wenig mit musikalischen Einflüssen zu tun haben.
Selbst wenn man Dylan nicht mag (so wie du?), an seiner Bedeutung gibt es nicht den geringsten Zweifel (an der von Elvis natürlich auch nicht). Ich fand die Zusammenfassung des AMG immer ziemlich treffend:
Bob Dylan’s influence on popular music is incalculable. As a songwriter, he pioneered several different schools of pop songwriting, from confessional singer/songwriter to winding, hallucinatory, stream-of-consciousness narratives. As a vocalist, he broke down the notion that a singer must have a conventionally good voice in order to perform, thereby redefining the vocalist’s role in popular music. As a musician, he sparked several genres of pop music, including electrified folk-rock and country-rock. And that just touches on the tip of his achievements. Dylan’s force was evident during his height of popularity in the ’60s — the Beatles‘ shift toward introspective songwriting in the mid-’60s never would have happened without him — but his influence echoed throughout several subsequent generations, as many of his songs became popular standards and his best albums became undisputed classics of the rock & roll canon. Dylan’s influence throughout folk music was equally powerful, and he marks a pivotal turning point in its 20th century evolution, signifying when the genre moved away from traditional songs and toward personal songwriting.
In die Jazz-Ecke ließe sich in Bezug auf Einflüsse auch noch die Frage werfen, weshalb stets Davis, Armstrong, Ellington, Parker, Coltrane serviert werden, Bix Beiderbecke aber nie.
Ich hatte oben auf Jazz-Musiker verzichtet, daher:
1. Louis Armstrong
2. Duke Ellington
3. Charlie Parker
4. Miles Davis
5. John Coltrane
(6. Ornette Coleman)
--
Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.