Re: Latin Jazz

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vorgarten

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nachtrag zum thema latin jazz & brasilien: das meisterwerk des „samba-jazz“.

meirelles, 1940 in rio geboren, studierte musik an der berklee school in boston, bevor er ende der 50er in joao donatos band spielte und später den samba-jazz erfand. danach war er vor allem arrangeur, leiter von tv-studio-orchestern und talentscout bei plattenfirmen, hat aber auch ein paar jahre in europa gelebt (in den 70ern). vor seinem tod (2008) hat er noch ein paar sachen aufgenommen, aber die referenzaufnahmen bleiben O SOM und O NOVO SOM.

bei bft’s würde man das wohl sofort irgendwelchen ami-musikern unterschieben, wahrscheinlich sogar dem blue-note-katalog, aber ein bisschen fällt dom um romaos schlagzeugspiel da aus der reihe, weil es sehr perkussiv und wenig ride-becken-fokussiert ist. ich mag das sehr gerne, auch auf vielen ‚härteren‘ sängeraufnahmen aus dem 60s-brasilien, z.b. von elis regina, jorge ben (das erste arrangement von MAS QUE NADA stammt von meirelles) oder nara leao. das hat mit „weicher bossa nova“ nichts zu tun.

MEIRELLES E OS COPA 5 – „O SOM“ (1964 – Philips P 632.184 L)

1. Quintessência
(J.T. Meirelles)

2. Solitude
(J.T. Meirelles)

3. Blue Bottle’s
(J.T. Meirelles)

4. Nordeste
(J.T. Meirelles)

5. Contemplação
(J.T. Meirelles)

6. Tânia
(J.T. Meirelles)

J.T. Meirelles: saxofone tenor
Pedro Paulo Siqueira: trompete
Luiz Carlos Vinhas: piano
Manuel Gusmão: contrabaixo
Dom Um Romão: bateria

Arranjos: J.T. Meirelles

Produzido por Armando Pittigliani

(Os Copa 5 – Bottle’s Bar ,1964 .J.T.Meirelles, Pedro Paulo, Toninho Oliveira, Manoel Gusmão, Dom Um Romão)

Few albums can be credited as landmarks of a given genre. But everybody agrees that „O Som“, the debut album by band Meirelles & Os Copa 5, is the milestone of samba-jazz, the fusion of samba’s rhythmic drive with a jazzy flow – a unique and elegant sound, uniting the best of both worlds. Kind of a tortuous bossa nova offspring, it became one of the most appreciated Brazilian music styles around the world – partially because of this record. The album, recorded in 1964, promotes the meeting of saxophonist J.T. Meirelles with a magnificent quartet: Manuel Gusmão (bass), Luiz Carlos Vinhas (piano), Dom Um Romão (drums) and Pedro Paulo (bass). It’s original six-track edition became one of the most revered jazz albums of the 60’s.

Tracks like „Quintessência“ and „Blue Bottle’s“ (with an inspired piano solo by Vinhas) boast impeccable swing. The group’s instrumental samba-jazz incorporates a baião groove in „Nordeste“; and also in the beautiful „Tânia“. There’s a melancholy touch in „Solitude“, which begins with minor keys and evolves to a smooth swing, as in „Contemplação“ – with a „Bill Evans tone“, as Meirelles himself explains on the CD booklet, which attains the maximum performance subtlety in the album.

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