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Ich werde keinen chronologischen Durchgang durch Bechets Werk versuchen hier, sondern eher hie und da mal über einzelne Aufnahmen berichten, seien es Stücke, Sessions, Alben oder Compilations.
Eine äusserst bemerkenswerte Session entsand am 22. November 1939 in New York. Die Gruppe bestand aus Kenneth Roane (t), Sidney Bechet (cl, ss), Willie „The Lion“ Smith (p), Olin Alderhold (b) und Leo Warney (d) und erschien auf LPs mit Titeln wie „Haitian Moods“ oder „Haitian Understanding“. Die Band heisst in den Diskographien „Haitian Orchestra“. Auf CD ist sie u.a. auf einem Collectables-Twofer oder dem erwähnten Membran 10CD-Set zu finden. Von der Collectables CD stammen die folgenden Notes:
„We made what they talk about now,“ said the Lion, chewing on the cigar that is perpetually in his mouth. „When you speak of jazz you speak of the great men of New Orleans, they know what they’re doing. If they are displeased, they won’t play with nobody. They always give their heart and soul they know the beat.“ This is Willie „The Lion“ (so named because of his great bravery in World War I) Smith, great pianist and fabulous raconteur talking about the recording date, the results of which you hear in this album. This infectious music contains a strange admixture of influences. Recorded originally in the Brunswick studios in New York on November 22, 1939, it has the Afro-Cuban strains pervading so much of the music of today. That is what is striking about „The Lion’s “ opening statement. Added too is a spirit of carnival, fiesta, calypso, New Orleans marches and Haitian rhythms. The musicians play in such an integrated manner that no one person’s playing takes precedence over another’s. The numbers are divided between rhumbas and meringues. The meringue is a national Haitian dance which is possessed of seemingly indefatigable high spirits.
The musicians (Kenneth Roane, trumpet; Willie „The Lion“ Smith, piano; Olin Alderhold, string bass; Zutty Singleton, drums; and Sidney Bechet, clarinet and soprano sax) have lived and played in New Orleans a long time and that most continental of cities in turn engendered the music’s Caribbean color.
The selections: „Sous Les Palmiers“ is a very catchy tune. The string bass is used as a percussion instrument, Alderhold hitting the strings with drumsticks. „Rose Rhumba“ contains a fine duet between soprano sax and trumpet. The cooperation between Bechet and Roane throughout all the numbers is a joyful thing. Listen also for the beauty of simplicity that is created by short wonderful phrasings built around a steady rhythm. „Tropical Mood“ is a bright piece yet having a plaintive quality. Wonderful counterpoint. „Magic Islands“–the tempo picks up considerably in this meringue and the beat is unflagging. „Ba Ba“ is a rhumba with an extra bounce. „Mayotte,“ an exciting meringue, is introduced by a drum solo that propels us right into things.“~ ROBERT GEORGE REISNER
Ein anderes Cover:
Die Musik ist nichts, was man von Bechet erwarten würde, Latin-Rhythmen der feineren Sorte, manchmal kitschig wie die alten Herren vom Buena Vista Social Club, aber sie entwickelt einen ganz eigenen Charme.
Gemäss der Diskussion hier (von dort hab ich auch die Collectables-Liners) erschienen ursprünglich 5 Singles mit den folgenden Paarungen (die ersten beiden auf Baldwin, die anderen drei auf Variety):
Meringue De Amour
Ti Ralph
Diane
Nana
Baba
Tropical Moon
Rose Rhumba
Sous Les Palmier
Mayotte
Magic Islands
Dass Bechet mit seinen Wurzeln in New Orleans an so etwas Gefallen fand, ist wenig überraschend. Die Einflüsse verliefen damals in alle Richtungen und Bechet war ja als Kind schon da, als sich der Jazz in New Orleans erst entwickelt hat. Solos gibt’s in der ganzen Session nicht, nur ein paar Drum-Intros und auf „Ti Ralph“ vier Takte Intro von Bechet am Sopransax.
Fabrice Zammarchi zitiert in den Liner Notes zu Vol. 6 von Bechets Masters of Jazz Reihe Claude Luter, der gesagt hat: „Sidney often told me that the music he played in New Orleans prior to 1915 was the rhumba and the biguine.“
Auf der 6. CD der Bechet-Reihe sind acht Titel zu hören, fünf weitere von derselben Session stehen am Ende von Vol. 5. Im Booklet dazu schreibt Zammarchi: „According to John Chilton, this curious date was the brainchild of Wille ‚The Lion‘ Smith, a genuine admirer of Haitian music. The pianist then got Bechet interested in the project, not too difficult a task in view of the New Orleans man’s interest in all music on the fringes of jazz.“
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