Re: Louis Armstrong

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gypsy-tail-wind
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Noch eine Ergänzung zur Storyville-Box und dem unvollständig enthaltenen Chicago-Konzert vom 1. August 1962 – Im Booklet steht am Ende zu den Kommentaren zu CD5 & CD6:

We’ve already heard three selections from this show on disc four and we’re going to round out disc six with 15 more performances from that evening.

Da ging offensichtlich etwas schief, entweder bei der Produktion des ganzen Sets, oder aber beim Korrekturlesen des Booklets.
Weiter oben gibt’s einen Satz, bei dem das Verb fehlt… also wohl eher letzteres und die drei Tracks waren nicht mehr Teil des fertigen Sets. CD4 dauert sowieso schon 73:44 – da wäre nur für kurze Tracks Raum gewesen, was allerdings gut möglich wäre, wenn einer davon nur das Thema „When It’s Sleepy Time Down South“ gewesen wäre… CD3 ist allerdings mit 71:15 noch etwas kürzer.

Schade, aber ich glaub diese Art von Fehler/Unklarheit/Unterlassung ist ziemlich typisch für das derzeitige Vorgehen bei Storyville… einfach mal Dinge zusammenpampen, die langjährigen Sammler vor den Kopf stossen, hoffen, dass genügend Interesse besteht… (beim Boswell-Set ging anscheinend noch viel mehr schief, das scheint absolut unterirdisch zu klinge – sonst würd ichs’s sofort kaufen!)
Und die jüngeren Sets (Wilson und Armstrong) werden auch in China hergestellt und fühlen sich etwas schmuddelig/schmutzig an (während die Pappe so dick ist, dass das Booklet förmlich reingeklemmt werden muss und man den Deckel fast nicht aufbringt… bei den früheren Sets – Duke, Webster, Tatum – ist’s dafür so, dass die Boxen fast von selbst auffallen, wenn sie nicht zwischen anderen Dingen eingeklemmt sind, und die in der oberen Auslassung zu versorgenden CDs in der geschlossenen Box nach unten rutschen).

* * * * * * *
OOPS – EDIT

Grad hier nochmal nachgelesen, was Ricky Riccardi, von dem die Liners der Storyville-Box stammen, schreibt… und siehe da, die Angaben vorne im Booklet stimmen nicht mit seinen Angaben anderswo überein. Bei den Kommentaren zu CD4 heisst es denn auch:

In between „Jerry“ and „The Saints“, we get three live performances that serve as a sneak peak of an All Stars concert from Chicago on August 1, 1962 that we will hear more from on disc six.

Allerdings ist mir nach wie vor unklar, was mit „High Society Calypso“ und „Undecided“ genau los ist. Mal schauen, ob man den Herrn Riccardi erreichen kann.

Und dass der aktuelle Wissenstand für die Diskographie vorn im Booklet nicht berücksichtigt wurde, ist wirklich dämlich.

Ich zitiere Riccardi hier ausführlicher:

There’s a few discographical errors; Storyville has been saying for decades that the–live, mind you–versions of „Yellow Dog Blues“ and „New Orleans Function“ heard on disc four are from the same studio session as the Goodyear film, but they’re not, they’re clearly from the 1962 Chicago concert. The pianist from the 1954 San Francisco stuff is listed as „Unknown“ but it’s Billy Kyle, having just joined the band and not playing any of his set stuff yet. And don’t let your eyes fool you when you see 26 selections listed for disc 7, then pop in the disc to only find 25; a numbering error on the back of the box skips the number 12 (it’s correct in the booklet).

And though I’m proud of my notes, I will issue a little warn that that there are some typos and missed words throughout–not a surprise if you’re used to my Norman Granz-style of blogging (one take and that’s all, boys). I wasn’t sure of how much to write so, typically, I wrote a mountain-load and didn’t really proof it, sending it in to Storyville just to see if I was on the right track, fully expecting to edit it some more. But they thought it was fine and ran it as is without checking it over so I’ve seen some little mistakes and missed words that have made me cringe. A lesson learned for the future but I hope it doesn’t spoil anyone’s enjoyment of the notes.

Also, I did NOT do the track selection for this one; the box was formed and presented to me to write the notes on. Thus, there’s a gap from 1956 to 1962 that I didn’t quite agree with because Storyville owns so much material by the 1959 Peanuts Hucko-Trummy-Kyle-Mort Herbert-Danny Barcelona band and they could have easily cut out some of the 1962 stuff (which is a bit repetitive) to showcase that missing edition.

But then again, Storyville already put out one Louis-related box a few years ago, „Louis Armstrong in Scandinavia,“ which I have promoted on this blog almost from day one. That one was lovingly compiled by the late Gösta Hägglöf and features more great All Stars material from 1952 (the Bob McCracken edition, also not in „The Armstrong Box), 1955 and 1959. That box is also essential to understanding and appreciating the All Stars and can also be purchased very inexpensively from Amazon:
Louis Armstrong in Scandinavia

So „The Armstrong Box“ is a wonderful set and you’ll get to hear Pops through the years blowing like hell with a variety of musicians on a variety of songs (and the DVD is essential because sometimes you need to SEE Louis to really get the complete picture). This box, coupled with „Louis Armstrong in Scandinavia,“ is the ultimate way to experience the history of the All Stars and both can be picked up for a total of less than $100. What are you waiting for? Grab these wonderful sets and thank Storyville for doing so much to keep the music of Louis Armstrong’s later years alive and well!

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