Re: The Chicago Sound

#7451079  | PERMALINK

thelonica

Registriert seit: 09.12.2007

Beiträge: 3,984

Im Moment bin ich schwer begeistert von Gene Ammons frühen Aufnahmen für Aristocrat/Chess. Junior Mance ist auf einigen Tracks zu hören, der auch eine ganze Menge mit Ammons aufgenommen hat, u.a. auch für Prestige. Kaum ein Track geht über 3 Minuten, was aber nichts macht. Die Balladen „You Go to My Head“ und „My Foolish Heart“ sind einfach erstklassig, letztere Version war ein Favorit von Billie Holiday und einer der ersten Hits für Chess Records. Billie Holiday und Gene Ammons hätten in der Zeit von 1949-1952 zusammen aufnehmen können, es hätte ganz sicher (musikalisch) gepasst.
„Happiness Is a Thing Called Joe“ ist ebenfalls ziemlich gelungen.

….and „My Foolish Heart“ remains to this day the best-known jazz performance of a superior ballad.
http://myweb.clemson.edu/~campber/aristocrat.html

Mit Junior Mance hatte Gene Ammons einen Pianisten aus Chicago in der Band. Mance erinnert sich im Interview an jene Zeiten.

JM: Oh yes. With Gene Ammons. So when I was suspended, Gene said, “Listen Junior, I’m going to New York. Can you go?” I said yes before I had asked my dad. When I asked him, my parents had a fight. My mother didn’t want me to go. So Gene came over to the house and promised to take good care of me. My mother finally let me go. This was in the late ‘40s. When we arrived in New York, all the clubs on 52nd Street were shut or closing down. Gene was supposed to work there with a quintet, but we had to return to Chicago soon after we arrived in New York. There wasn’t much work. I stayed with Gene and recorded my first records with him in 1947.

Der Sound von Gene Ammons, sein Spiel, hätte außerdem gut zu Monk gepasst, was meine persönliche Meinung ist. Vielseitig war Ammons ganz gewiss, auch hätte er von Thelonious Monk lernen können (ähnlich wie Sonny Rollins oder Johnny Griffin) ohne seinen eigenen Stil völlig aufzugeben oder zu sehr anzupassen. Beim Hören von „Baby, Won’t You Please Say Yes“ mit Mance ist mir das besonders aufgefallen.

Musicians as diverse as Johnny Griffin, Clifford Jordan, Sonny Rollins and Henry Threadgill were hooked on Ammons. “Gene Ammons was sort of an idol of mine,” Rollins told me a few years ago. “He was out there doing it when I was still in school, and he was one of the older guys that I looked up to and respected a great deal. When I got to Chicago I had the opportunity of playing several times with Gene, and got to know him more as a colleague.”

http://tedpanken.wordpress.com/2014/04/14/for-gene-ammons-92nd-birth-anniversary-a-liner-note-for-the-prestige-reissue-fine-and-mellow/

http://www.npr.org/2008/02/20/19172123/gene-ammons-the-jug

--