Re: Die besten Prestige Alben

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gypsy-tail-wind
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Zur Präzisierung: Ammons im Penguin Guide…

Die frühen Aufnahmen (vier Classics 1947-53, die 78s Era Prestige CD) alle **1/2

Die Jams ** (Jammin‘ in Hi-Fi), **1/2 (Jammin‘ with Gene), *** (Funky, The Big Sound, Groove Blues) und ***1/2 (All Star Sessions, Blue Gene)

Dann jeweils *** für Boss Tenor, GA Story: Organ Combos, Jug, Later Hour Special, Up Tight (Twofer), Jug and Dodo, und ***1/2 für GA Story: Gentle Jug. Preachin‘ und The Boss Is Back (Twofer) kriegen **, Live! In Chicago, Bad! Bossa Nova und We’ll Be Together Again (mit Stitt) jeweils **1/2.

The Chase (mit Dexter), Legends of Acid Jazz (Twofer), Soul Summit, Fine and Mellow, God Bless Jug and Sonny, Left Bank Encores kriegen dann alle ***, Chicago Concert (mit James Moody) **, And Friends and Montreux und Goodbye **1/2.

Ist gar nicht so hart wie ich das in Erinnerung habe (*** ist ja im Penguin etwa, was hier **** sind, mehr als **** gibt’s dort gar nicht).

Der Kommentar zum vorletzen Block oben lautet:

It’s sad that even the superior Ammons albums are so spotty and inconsistent, but that seemed to be his way. Great performances can follow weary ones, even on the same records, and there doesn’t seem to be a particular setting that turns him on to his best from. The clinkers here are Preachin‘, a set of gospel tunes that he can barely be bothered to blow through, and The Boss Is Back, which combines the original Boss Is Back (not bad) and Brother Jug (rotten). We’ll Be Together Again should have been an incendiary meeting with Sonny Stitt, but it leaves a trail of smoke rather than any fire – the tracks are cut off short before they can really wind up steam. Bad! Bossa Nova sounds like a duff corporate idea setting him to work on bossa nova rhythms, but he blows hard enough to make it worthwhile. Boss Tenor, Jug, and especially Organ Combos (which combines the original albums Twisting the Jug and the fine Angel Eyes [stimmt nicht ganz, von letzterem fehlen ein paar Stücke ohne Orgel! – gtw]) are solid and worth the shelf-space. Late Hour Special has four tracks with Oliver Nelson-arranged band that sound fine (Clark Terry gets off a smart solo on „Things Ain’t What They Used to Be“) and three amiable quartet tunes. The best records, though, are probably Jug and Dodo, an unlikely, sometimes compelling meeting with Dodo Marmarosa in one of the pianist’s rare recordings, and the splendid Gentle Jug. This at last puts on CD one of his best Prestige dates, The Soulful Moods of Gene Ammons, where he plays with Hawkins-like authority, and adds the similarly inclined Nice an‘ Cool session from a year earlier. Up Tight! is the most recent addition to the sequence, collecting the contents of two 1961 LPs, Up Tight and Boss Soul. A couple of good ones, too, though if anyone feels confused by the similarity of all these titles, much the same can be said about a lot of the music.

~ Richard Cook / Brian Morton: The Penguin Guide to Jazz Recordings, Eight Edition, London 2006, pp. 32-33

Das find ich eigentlich sehr nachvollziehbar, was sie hier schreiben. Die vorangehenden Aufnahmen besprechen sie alle in einem Aufwasch, die späteren sind dann erstaunlicherweise etwas gestückelter (wohl weil das Buch so gewachsen ist, nicht weil die Alben das aus Sicht der Autoren eher verdienten).

Wie auch immer, ich bringe Ammons generell mehr Sympathie entgegen und obwohl mein Fazit insgesamt wohl recht ähnlich ausfällt, liegen bei mir sicher recht viele Alben im **** Bereich – die Twofer „Up Tight“, „Gentle Jug“ und „Organ Combos“, dazu wohl auch „Jug“, „Jug and Dodo“, „Blue Gene“, „Boss Tenor“.

Müsste da aber mal wieder genauer hören, um Sterne einzureichen… Irgendwie ist es schon etwas verflixt mit Ammons: er gehört ganz sicher zu den besten Prestige-Künstlern, aber ob eins oder einige seiner Alben zu den besten Prestige-Alben zählen, weiss ich nicht.

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