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Ach so, alles klar
Gismonti geniessen? Beim Unerhört, im kleinen Auditorium des Museum Rietberg – kein schöner aber ein ziemlich intimer Raum und ich sitze auch recht nah (nicht zu nah, damit ich nicht hochgucken muss). Bin sehr gespannt, kenne ihn bisher nur von Aufnahmen.
Es läuft:
Dr. Lonnie Smith – All in My Mind | Fiel mir wie Cohen/Hersch in Basel quasi vor die Füsse (Grabbelkiste vorm Laden, 30 Centimeter Jazz, drei Alben gekauft, das dritte von Peter Schärli, einem Schweizer Trompeter mit ganz vielen Enja-Alben, von denen jetzt immerhin mal eines hier ist). Das ist ja ein Live-Album und damit deutlich mehr nach meinem Geschmack als „Evolution“ – hatte ich damals (2018) gar nicht gecheckt oder längst wieder vergessen. Die Band besteht aus Jonathan Kreisberg (g) und Johnathan Blake (d), der auf einem Stück von Joe Dyson ersetzt wird (Paul Simons „50 Ways to Leave Your Lover“ mit irre fettem Groove), und auf einem Stück kommt noch die Sängerin Alicia Olatuja dazu, die zum Glück gut singen kann – der gute Doktor singt ein wenig zweite Stimme dazu, ist auch sein Song („All in My Mind“). Neben noch einem Smith-Original („Alhambra“) gibt’s Musik von Hubbards (Freddie und David L. Ron – scheint aber eher Teil seiner allgemeinen Suche gewesen zu sein, als dass er da Mitglied ist?), „Juju“ zum Einstieg, „On a Misty Night“ in er Mitte und „Up Jumped Spring“ als Closer.
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Die Suche nach Verbindungen zu Scientology führte v.a. zu diesem Treffer, der meine obige Vermutung/Frage prägte – aber auch zum alten Org-Faden mit der Frage, was Smith unterm Turban verstecken würde. Chris Albertson hat damals furchtlos die Wahrheit offengelegt:
zuletzt geändert von gypsy-tail-windFrom what I believed to be a reliable source, I was told that the turban actually hides a smaller, but identical one. It, in turn, conceals a perfectly preserved five-ounce remnant of a ham and cheese sandwich abandoned in a New York studio by trombonist Jack Jenney after a particularly trying 1936 Nat Shilkret session. As the story goes, Toots Mondello picked it up and made an attempt to lob it some 30 feet, into a waste basket, but there was an intercept by Sterling Bose, who stuck it into his pocket. How it moved from Bose’s pocket to the top of Lonnie Smith’s head is something collectors will probably be arguing about for decades to come. Shortly before his death, in December of 1945, Jenney—who never ceased to claim proprietary rights—told a nephew that Bose dropped the hardened remnant into a Salvation Army money pot, thinking that it might some day have value. That rang a bell, as it were, with pianist Sam Allen, who related a similar experience involving Stuff Smith, who in 1939 found a withered leek in his violin case. „We had just finished a date for Varsity and decided to get a bite to eat at the Turf, you know, that place on Broadway by the Brill,“ he recalled. „Stuff always kept a couple of Tootsie Rolls in his case, you know, because he loved those things and sometimes rubbed them on his bow. Well, he reached in and came up with that old leek! We all but died from laughing, but Stuff didn’t think it was funny. You know what was really funny? One of the tunes we recorded was Sam, the Vegetable Man…thought I’d die! So, we began calling him ‚Stuff, the vegetable man“! He didn’t appreciate that, either.“
When Phil Schaap, the noted jazz authority, was asked about Dr. Lonnie Liston Smith and what he might be keeping under his turban, his response was a closed mouth smile. „Phil knows something, but he ain’t tellin‘,“ said a friend and confidante who runs trumpeter Wynton Marsalis‘ autograph concession. „And you know, if Phil ain’t tellin‘, it’s got to be really hot—like, maybe the damned sandwich is in his own refrigerator.“
That would, of course, mean that Dr. Smith has something else under his turban—or, perhaps, just a tangle of braids.
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