Antwort auf: Ich höre gerade … Jazz!

#11807723  | PERMALINK

redbeansandrice

Registriert seit: 14.08.2009

Beiträge: 14,610


Carla Bley with Steve Swallow – Night-Glo

was ganz anderes, auf .org hatte neulich jemand auf den Text von Bley selbst zum Album auf der ECM Seite hingewiesen, link,

I knew something was wrong when, halfway through the re­cording sessions, Steve Swallow turned to me and said, „Carla, I’ve never felt happier in my whole life, but I fear that this is just a vanity record. Something for us to listen to while we lay on the beach in some secluded, tropical paradise.“ I smiled my agreement, and put the last sweet finishing touches on another romantic soul ballad. Concerned friends began calling to ask if my euphoria had passed yet. […]

But what can you do when a streak of romanticism hits you mid-career?

[..] serious, heavily orchestrated, historically im­portant masterpieces. I hate to brag, but I know that this is my legacy. And I promise, the next album will be truly and finally the heavy musical statement that I meant to make. Whew!

Until then, slip into something comfortable, make yourself a cool drink, turn down the lights, and put on Night-glo. It’s a tribute to my beautiful rhythm section, and in particular, Steve Swallow. And besides, who says that designing an entire, fully orchestrated album around your bass player isn’t making musical history?

wie dieses Album damals bei ECM angekommen sein koennte, kann man erahnen, wenn man auf der Seite die Sprache von Englisch auf Deutsch stellt… eher keine Uebersetzung

[…] Zur Zeit von Night-glo bewegte sich Carla Bleys Konzeption in Richtung einer von jeglicher Dramatik entschlackten, linearen Musik. Das Album präsentiert eine ruhige Musik auf einem emotional eher kühlen Ni­veau. Zu einer Rhythmusgruppe mit Carla Bley (Orgel und Synthesizer), Larry Willis (Piano und E-Piano), Hiram Bullock (Gitarre), Steve Swallow (Bass), Victor Lewis (Schlagzeug) und Manolo Badrena (Perkussion) kommt ein fünfköpfiger Bläsersatz mit Paul McCandless, Randy Brecker, John Clark, Tom Malone und David Taylor. Mit die­ser Small-Bigband realisiert Carla Bley ihre kom­positorischen Ideen, die der Improvisation relativ wenig Raum offenlassen, deren Klangsprache aber immer noch diese faszinierende Mischung aus Witz und Melancholie aufweist.

Victor Lewis… und ansonsten ist der deutsche Text nicht so wahnsinnig gut darin, einem zu erklaeren, warum das Album hoeren will…

--

.