Antwort auf: Pharoah Sanders

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wahr

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vorgartengerade dieses interview gefunden, in dem sanders mal halbwegs konzise über seine anfänge in oakland (1959-61, mit sonny simmons, smiley winters, philly joe jones) und new york erzählt, wo er 1961 zunächst auf der straße landet. das erste club-engagement:

Then I found out some other clubs, a new one called the Five Spot on 3rd and St. Mark’s. I heard a lot of guys play there. I was on the outside, because I couldn’t come in looking like I was looking. I’d come around and listen to [Thelonious] Monk through the windows. I looked pretty bad at that time, so I can understand why they didn’t want anybody hanging around the club. People were just getting out of their limousines and suits and ties and all that. I’m on the street, with the shoes I’d been walking around with, hair [messy]. I never bothered anybody, I just went to listen to Monk. Seemed like Monk was playing every night. How did you get from being homeless to performing? There was another person on the street at that time named C Sharp [Clarence “C” Sharpe], an alto player from Philadelphia. I gave him some of my money because he had his wife with him. I was staying at a place for maybe $1.50 a night and I let them take my place. On Bleecker, there was this place called the Speakeasy between MacDougal and Thompson. I told the guy I played saxophone, and he asked me would I bring my group in and play, and I said, “Yeah.” At that time, I didn’t know how to get musicians, so I called C Sharp and he told me that he knew some musicians, so I hired him, Wilbur Ware, a bassist from Chicago and John Hicks on piano. At that time, another person walking around, sort of like homeless, was Billy Higgins, the drummer, so that was our rhythm section – one of the best rhythm sections I could get.

higgins‘ geschichte nach seiner ankunft in new york dürfte ähnlich abgelaufen sein, ca. 1961/62 erst die regelmäßigen jobs, für blue note usw. später erzählt sanders dann noch, dass er zu den ersten acts im slugs‘ gehörte.

danke für den tip, vorgarten. sanders journey to the one wartet dieses wochenende noch auf seinen einsatz. schon vor wochen besorgt, sah ich die zeit bis jetzt nicht gekommen. ich habe stattdessen in dieser woche viele male ornette coleman gehört, anlässlich des vinyl-reissues von the shape of jazz to come. und dabei fiel mir auf, dass ich von billy higgins – der drummer, der auch von sanders oben erwähnt wird und der auch auf shape mitwirkt – bereits was kannte, nämlich seine zusammenarbeit mit sandy bull. für mich war das überraschend, weil ich nicht damit gerechnet habe, dass es über higgins doch eine ziemlich nahe sonische verbindung zwischen coleman und dem stahlsaiten-folk von bull gegeben hat. ich finde ja diese heimlichen, so erstmal nicht vermuteten verknüpfungen sehr spannend.