Startseite › Foren › Die Tonträger: Aktuell und Antiquariat › Aktuelle Platten › JASON MOLINA – PYRAMID ELECTRIC CO
-
AutorBeiträge
-
Ich weiß nicht, was ich von der Platte halten soll. Schöne Klangmalereien, aber sind das noch Songs? Oder ist das ein Ambient-Album? Ich glaube, für mich ist auf Dauer zu wenig Variation in dieser Musik. Es erinnert mich manchmal an Neil Youngs Soundtrack zu „Dead Man“, dort passiert aber mehr.
--
down by the river i shot my babyHighlights von Rolling-Stone.de„Helter Skelter“ entstand, als die Beatles vollkommen betrunken waren
Fesselnde Bankraub-Serien auf Netflix: Achtung, das ist ein Überfall!
Die 50 besten Doppel-Alben aller Zeiten
Alle Schlagzeuger von The Who: Keith Moon, Zak Starkey und Co.
Die 100 besten Hardrock- und Metal-Alben: die komplette Liste
Der wilde, aber romantische Westen: „Der mit dem Wolf tanzt“
WerbungOriginally posted by Aquarius@10 Feb 2004, 21:35
Ich weiß nicht, was ich von der Platte halten soll. Schöne Klangmalereien, aber sind das noch Songs? Oder ist das ein Ambient-Album? Ich glaube, für mich ist auf Dauer zu wenig Variation in dieser Musik. Es erinnert mich manchmal an Neil Youngs Soundtrack zu „Dead Man“, dort passiert aber mehr.du weisst es noch nicht, aber wenn das stimmt, wird es mein liebstes songs:ohia album. der candy hat es mir schon gekauft, aber the train onyl leaves at dawn…
--
A Kiss in the DreamhouseSehr,sehr schönes Album, so viel kann ich dazu schon sagen.
--
Originally posted by Aquarius@10 Feb 2004, 21:35
Es erinnert mich manchmal an Neil Youngs Soundtrack zu „Dead Man“, dort passiert aber mehr.ähem. hör 'dead man' doch noch mal. natürlich sind das auf 'pyramid' songs (im gegensatz zu der young-platte). und zwar ganz ähnliche wie auf 'magnolia', nur eben solo interpretiert/arrangiert, gedehnt, live. so nehme ich die platte wahr.
--
but I did not.Originally posted by soulster@10 Feb 2004, 21:46
gedehntverdammt, jetzt werde ich nicht mehr schlafen können!
--
A Kiss in the Dreamhousetschuldigung, meinte natürlich 'gegähnt'.
--
but I did not.Originally posted by Napoleon Dynamite@10 Feb 2004, 21:37
der candy hat es mir schon gekauft, aber the train onyl leaves at dawn…Und der Candy hat seins auch noch nicht gehört. Der wartet nämlich nur auf Dich…
--
Flow like a harpoon daily and nightlyOriginally posted by soulster@10 Feb 2004, 20:46
ähem. hör 'dead man' doch noch mal. natürlich sind das auf 'pyramid' songs (im gegensatz zu der young-platte). und zwar ganz ähnliche wie auf 'magnolia', nur eben solo interpretiert/arrangiert, gedehnt, live. so nehme ich die platte wahr.sind auch beide zeitlich gleichzeitig entstanden !
--
mal zur diskussion….
Jason Molina
Pyramid Electric Co.
Secretly CanadianA year ago few would disagree that Songs: Ohia founder Jason Molina was a writer hanging firmly to the grasslands folk tradition embraced by Will Oldham. With the release last March of The Magnolia Electric Co., the final album under the band name Songs: Ohia, and his much-delayed debut solo album Pyramid Electric Co. this year, the comparison to Oldham now seems obsolete, and a discussion of Molina's similarities to Bruce Springsteen makes more sense. Both are writers steeped in the gothic view of America, with close ties to the writing style of Woody Guthrie; both push the acceptable boundaries of the pop song structure to create sprawling and overblown narratives, and each has a distinct vocal quality that is just as likely to break glass as it is to break hearts. These may seem to be trite points of interest, but the real proof is in the albums.
Songs: Ohia's The Magnolia Electric Co. was a masterwork that wound back time to recall a genre-busting spirituality best seen on Van Morrison's seminal Astral Weeks. Many of Molina's songs topped the five-, six- and even seven-minute mark, called on unique instruments and arrangements to provide a backdrop for his blues-soaked vocals, and revealed musings on the tenuous line between life and death. Similar to this, Springsteen's The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle used many of the same conventions to push the boundaries his material. Springsteen even remarked that The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle was crafted under the strong influence of Astral Weeks.
If it weren't for the release of Molina's solo debut, Pyramid Electric Co., this comparison would be little more than a curiosity. Recorded during the same time period as The Magnolia Electric Co., this album strips away all of the grand orchestration, session musicians, guest vocalists and Steve Albini production that made the former such a wonderment.
Instead, Molina joined up with Ghost Tropic producer Mike Mogis to create a spare series of recordings that feature him alone on guitar and piano, with his voice as the beacon of the album. There's a striking similarity to Springsteen's Nebraska; made nine years after the release of The Wild, the Innocent and the E Street Shuffle, Nebraska is a set of dark songs featuring Springsteen's signature guitar and harmonica work as accompaniment to forlorn and grainy vocals about the hardships of lower- and middle-class life in America.
Title track „Pyramid Electric Co.“ features a lengthy intro consisting of only a reverb-drenched electric guitar. The song marches along at a dirge-like pace until Molina's fragile tenor delivers a brief tale about the construction of Egypt's pyramids, after which his guitar work again takes center stage for an extended passage of call-and-response leads. The unique aspect of this track is that, panned in the background, Molina is barely audible, wailing a melody that could either be another song or simply some disjointed aspect of this one. This is an expansive, meandering composition without clear lyrical or musical direction, but the complexity conveyed, given the sparseness of instrumentation, is captivating.
The magic and beauty of Molina's voice are accented on „Division St. Girl.“ The first track on Pyramid Electric Co. that demands repeated spins, „Division St. Girl“ would also feel at home with the full band treatment on The Magnolia Electric Co., but its inclusion here illustrates this song's power to stir in even the rawest form. Making the most of gentle, clean electric guitar and half-spoken, half-sung vocals, the song could easily be compared to the Dust Bowl ballads of Guthrie or the more romantic compositions of a young Bob Dylan. My one criticism is that the song feels more like a fragment than a final version. It fades in, delivers two verses and two choruses, then abruptly fades away.
Although it is dramatically more subdued in tone, „Honey, Watch Your Ass“ is an obvious companion piece to Magnolia's transcendent opener „Farewell Transmission.“ Molina builds off the melody and structure of the former to craft a pensive guitar-and-vocal piece about the pitfalls of love. Thematically this song may be closer to the desolation and imagery of Nebraska than any other on this album.
A disarming ballad about life on the great highway, „Song of the Road“ is a dead ringer for Nebraska's „Johnny 99.“ From the lulling and chugging melody to Molina's coyote howl in the chorus, it is apparent that the spirit of America's heartland has consumed him in the same way it did Springsteen.
Album closer „Long Desert Train“ is a stream-of-consciousness musing on the failures of human nature. Whispers of acoustic guitar tickle in the background as Molina laments, „You call that the curse of a human's life/ That you couldn't change/ Young enough/ Tall enough/ Thin enough.“ In this moment of omniscience, the reason for this album's existence is unveiled: Part of him wants to be the rousing bandleader of Magnolia, but simultaneously he yearns to be the middle-American troubadour that we see on Pyramid.
Pyramid Electric Co. is a vast step forward for Molina. It provides ample evidence of his spiritual growth and shows him once again evolving as an artist. This is where the true bond between Molina and Springsteen lies.
by Jason Korenkiewicz
http://www.neumu.netdie platte wächst und wächst und….GROSSARTIG !
--
Originally posted by soulster@10 Feb 2004, 21:46
natürlich sind das auf 'pyramid' songs. und zwar ganz ähnliche wie auf 'magnolia', nur eben solo interpretiert/arrangiert, gedehnt, live. so nehme ich die platte wahr...ja, ich auch. Genau so sogar. Aber trotzdem hatte ich beim ersten Hören ein ähnliches Gefühl wie Aquarius… ein bisschen mehr Variation oder Ausschmückung oder.. naja, mehr halt wäre mir lieber. Bei Honey, Watch Your Ass zum Beispiel, ein ganz wunderschöner Song, würde ich mir eine Einspielung im Magnolia-Stil wünschen.
Vielleicht macht er das ja mal…
--
Originally posted by dock@10 Feb 2004, 22:44
sind auch beide zeitlich gleichzeitig entstanden !Tautologie, oder?
Ich bin bisher angetan. Ruhig gehalten. Ich höre auch weniger Neil Young, als z.B. auf der letzten Songs:Ohia. Gutes Album.--
Nach allem, was ich hier lese, lass` ich die Finger davon.
--
Wake up! It`s t-shirt weather.Originally posted by observer@11 Feb 2004, 07:00
Nach allem, was ich hier lese, lass` ich die Finger davon.Nein tu das nicht
--
The Good Times Are Killing Me
AnonymInaktivRegistriert seit: 01.01.1970
Beiträge: 0
Bin doch arg enttäuscht von dem Album. Jason Molina versucht hier krampfhaft ein zweites „Didn't it rain“ zu machen, klingt dabei aber langweiliger als je zuvor.
--
Zuerst hat mich das Album ehrlich gesagt auch nicht so wahnsinnig begeistert, inzwischen mag ich's aber gerade weil so reduziert und ruhig gehalten ist. Besonders zu späterer Abendstunde passt es sehr gut :)
-
Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.