David Sylvian – Manafon

Ansicht von 15 Beiträgen - 1 bis 15 (von insgesamt 23)
  • Autor
    Beiträge
  • #64023  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Manafon’s release date is set for Sept 14th. Manafon will be available in two editions. A regular CD/digipak edition and a twin volume deluxe edition with CD and DVD featuring the film ‚Amplified Gesture‘. Details and new website to follow soon.

    http://www.davidsylvian.com/

    --

    Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
    Highlights von Rolling-Stone.de
    Werbung
    #7210483  | PERMALINK

    kaesen

    Registriert seit: 17.06.2003

    Beiträge: 4,291

    Sehr schönes Cover, vielleicht endlich wieder eine Großtat wie Secrets of the beehive (Einer meiner wenigen *****-Sterner)?

    --

    Käse ist gesund!
    #7210485  | PERMALINK

    bomberalfi

    Registriert seit: 15.03.2008

    Beiträge: 954

    Wenn diese Albumcover nicht aus der Abteilung Kitsch kommt, welches dann? Meine Erwartungen werden getrübt.

    (Secrets Of The Beehive bleibt natürlich ein Fünfsterner)

    --

    #7210487  | PERMALINK

    huehnerklein

    Registriert seit: 09.02.2005

    Beiträge: 89

    Ein Blick auf die Mitmusizierenden (Evan Parker, John Tilbury, Keith Rowe, Christian Fennesz, Otomo Yoshihide) verheißt zumindest „nicht-alltägliche“ Kost. Würde mich wundern, wenn da ein „Secrets of the Beehive“ rauskommt. Und nicht eher ein „Blemish“.

    --

    #7210489  | PERMALINK

    irrlicht
    Nihil

    Registriert seit: 08.07.2007

    Beiträge: 31,446

    bomberalfiWenn diese Albumcover nicht aus der Abteilung Kitsch kommt, welches dann?

    Nur vordergründig. Das Märchenhafte in Kombination mit dem düsteren Anstrich finde ich eigentlich ziemlich stilsicher.

    --

    Hold on Magnolia to that great highway moon
    #7210491  | PERMALINK

    huehnerklein

    Registriert seit: 09.02.2005

    Beiträge: 89

    Hier der Pressetext zum neuen Album. Ein bisserl lang…….:

    David Sylvian releases new solo album Manafon – September 2009

    David Sylvian is a man apart. In a thirty-year career that spans the
    New Romantic movement, ambient works and progressive rock, and mature
    and esoteric pop, Sylvian has tested popular styles and bent them to
    his own vision. But the ’00s have seen a more extreme side of his
    work. While 2003’s Blemish startled long-time fans with its emotional
    rigour, Sylvian has taken the next step with Manafon – a work of
    nuance and stern musicality, that is also intriguing, suspenseful, and
    horribly beautiful.

    On Manafon, Sylvian pursues „a completely modern kind of chamber
    music. Intimate, dynamic, emotive, democratic, economical.“ In
    sessions in London, Vienna, and Tokyo, Sylvian assembled the world’s
    leading improvisers and innovators, artists who explore free
    improvisation, space-specific performance, and live electronics. From
    Evan Parker and Keith Rowe, to Fennesz and members of Polwechsel, to
    Sachiko M and Otomo Yoshihide, the musicians provide both a backdrop
    and a counterweight to his own vocal performances – which, minus one
    instrumental, are nakedly the center of each piece.

    Sylvian’s voice has never been so dominant or so striking, and his
    resonant tenor and deliberate vibrato captivate the listener from the
    start of „Small Metal Gods.“ Its prominence would come off as
    egotistical – except that each performance is an exercise in self-
    exposure, and each character study is written in the third-person, to
    allow the maximum detachment.

    „It’s like a one-man monologue in which every change of light and
    backdrop is crucial to the carrying of the central performance. It’s
    an ensemble work even though there is a central performance.“ Though
    the setlist is all ballads, romanticism is out, and no percussion
    provides a pulse. All the melody and rhythm rest in the voice. Aside
    from overdubs of acoustic guitar or John Tilbury’s somber, Feldman-
    esque phrases on piano, Sylvian enhanced but did not reconfigure the
    improvisations, giving himself just the skeletons of songs to guide him.

    When an instrument locks with the lyrics – as when Fennesz introduces
    a texture that clinches the disaster of „Snow White in Appalachia“ –
    the moment is indescribable; when it dissolves, Sylvian doesn’t
    pause. Neither a complement nor a Greek chorus, the instrumentalists
    maintain an ambiguous attitude to the singer, and what he’s saying.
    When Sylvian’s delivery implies sympathy or mockery on „The Greatest
    Living Englishman,“ the music is cantankerous but dry, and Otomo
    Yoshihide’s abrupt snippets of classical vinyl may or may not share
    the joke.

    The closing track, „Manafon,“ depicts the British poet R. S. Thomas.
    Sylvian explains that it is „a description of a man of faith, who
    struggles with that faith, who imposes an order on the external world
    in the hope of finding it internally. A man who embraces the morals
    and values of his faith and lives by them but who also struggles with
    the silence that burns inside his own heart and mind. God’s silence.
    He’s a man out of time who begins to look, on the surface, more like
    some tragicomic figure as time passes. While he seems to be an
    insufferable individual in many ways there’s a quixotic element in his
    quest for knowledge, for upholding morals and values that even he
    struggles with when it comes to believing in their efficacy.“

    Manafon’s contradictions lay at the heart of its excellence. It’s
    driven not just by the tension between improvisation and composition,
    frontman and ensemble, or in Sylvian’s words, „intimacy and solitude.“
    Manafon captures the dilemma of a man who studies himself clincically,
    but cannot truly understand himself; who’s disillusioned, but maybe
    laughably so. The most common sensation, which hangs in almost every
    note, is a feeling of suspense. The sole instrumental – to which
    Sylvian also contributes – sounds less like a performance, and more
    like a wellspring of possibilities.

    The album ends simply on a phrase and a breath. But there’s a happier
    ending in its other theme: Manafon also explores the creative
    process. Intuition drew Sylvian to these pieces and these players,
    and the surprises they bring: a cello visiting like a warm hand on a
    forehead, the unpredictable use of unadulterated sine waves, the
    brassy path of Evan Parker’s soprano sax solo. Manafon has a
    forbidding core, but aesthetically, each piece is an engrossing
    discovery.

    „Maybe I’m attracted to the stories of individuals who search for
    meaning on their own terms,“ says Sylvian. „But what I’m fascinated
    by is the devotion to a creative discipline. The meaning with which
    the work imbues the life regardless of its reception and, to a certain
    extent, its importance.“ Sylvian’s search is endless, and maybe
    quixotic. The fruits of the journey are unknowably rich.

    www.davidsylvian.com

    www.samadhisound.com

    Musician Credits for Manafon

    small metal gods (5:49)
    music: dafeldecker/fennesz/moser/stangl/sylvian
    lyrics: sylvian
    guitar: burkard stangl
    acoustic bass: werner dafeldecker
    cello: michael moser
    laptop, guitar: christian fennesz
    no-input mixer: toshimaru nakamura
    turntables: otomo yoshihide
    vocals: david sylvian

    the rabbit skinner (4:42)
    music: fennesz/mattos/parker/ryan/sylvian/tilbury
    lyrics: sylvian
    piano: john tilbury
    saxophone: evan parker
    cello: marcio mattos
    laptop guitar: christian fennesz
    live signal processing: joel ryan
    vocals, acoustic guitar: david sylvian

    random acts of senseless violence * (7:06)
    music: dafeldecker/fennesz/moser/rowe/sylvian
    lyrics: sylvian
    guitar: keith rowe
    piano: john tilbury
    acoustic bass: werner dafeldecker
    cello: michael moser
    laptop, guitar: christian fennesz
    turntables: otomo yoshihide
    trumpet: franz hautzinger
    vocals, keyboards, acoustic guitar: david sylvian

    the greatest living englishman (10:55)
    music: akiyama/sachiko m/nakamura/yoshihide/sylvian
    lyrics: sylvian
    electric and acoustic guitar (left channel): tetuzi akiyama
    no-input mixer: toshimaru nakamura
    sine wave sampler: sachiko m.
    turntables, acoustic guitar (right channel): otomo yoshihide
    piano: john tilbury
    vocals: david sylvian

    125 spheres (0:29)
    music: dafeldecker/fennesz/stangl/sylvian
    lyrics: sylvian
    guitar: burkard stangl
    acoustic bass: werner dafeldecker
    laptop, guitar: christian fennesz
    vocals, electronics: david sylvian

    snow white in appalachia * (6:36)
    music: dafeldecker/fennesz/moser/rowe/sylvian
    lyrics: sylvian
    guitar: keith rowe
    piano: john tilbury
    acoustic bass: werner dafeldecker
    cello: michael moser
    laptop, guitar: christian fennesz
    vocals, keyboards: david sylvian

    emily dickinson (6:25)
    music: fennesz/parker/sylvian/tilbury
    lyrics: sylvian
    piano: john tilbury
    saxophone: evan parker
    laptop guitar: christian fennesz
    signal processing: joel ryan
    vocals, electronics: david sylvian

    the department of dead letters (2:26)
    music: fennesz/mattos/parker/sylvian/tilbury
    piano: john tilbury
    saxophone: evan parker
    cello: marcio mattos
    laptop guitar: christian fennesz
    live signal processing: joel ryan
    electronics: david sylvian

    manafon * (5:23)
    music: dafeldecker/fennesz/moser/rowe/sylvian
    lyrics: sylvian
    guitar: keith rowe
    acoustic bass: werner dafeldecker
    cello: michael moser
    laptop, guitar: christian fennesz
    trumpet: franz hautzinger
    vocals: david sylvian

    --

    #7210493  | PERMALINK

    bomberalfi

    Registriert seit: 15.03.2008

    Beiträge: 954

    IrrlichtNur vordergründig. Das Märchenhafte in Kombination mit dem düsteren Anstrich finde ich eigentlich ziemlich stilsicher.

    EIGENTLICH! Dann allerdings wohl doch nicht?

    --

    #7210495  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Evan Parker spielt auf drei Tracks – Kitsch ist also schon mal komplett ausgeschlossen.

    --

    Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
    #7210497  | PERMALINK

    bauer-ewald

    Registriert seit: 26.10.2005

    Beiträge: 4,279

    bomberalfiEIGENTLICH! Dann allerdings wohl doch nicht?

    Keine Sorge: Auch uneigentlich.

    --

    #7210499  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Ausführliches Interview übrigens im neuen MOJO.

    --

    Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
    #7210501  | PERMALINK

    huehnerklein

    Registriert seit: 09.02.2005

    Beiträge: 89

    jetzt gibt es auch erste hörproben. www.manafon.com
    sanfter als gedacht. freue mich aufs album! es gibt im shop auch eine wunderschöne, aber teure limited edition.

    --

    #7210503  | PERMALINK

    nail75

    Registriert seit: 16.10.2006

    Beiträge: 45,074

    Klingt sehr interessant, ich freue mich jetzt noch mehr.

    --

    Ohne Musik ist alles Leben ein Irrtum.
    #7210505  | PERMALINK

    Anonym
    Inaktiv

    Registriert seit: 01.01.1970

    Beiträge: 0

    Dafeldecker, Stangl, Fennesz, Hautzinger… Sylvian ist nun also endgültig in Wien angekommen. Sehr schön. Meine Erwartungshaltung steigert sich gerade ins Unermessliche.

    --

    #7210507  | PERMALINK

    bomberalfi

    Registriert seit: 15.03.2008

    Beiträge: 954

    Klingt komplett uninteressant. Nur etwas für Langeweiler.

    --

    #7210509  | PERMALINK

    foe

    Registriert seit: 16.11.2007

    Beiträge: 4,794

    Man muss halt zuhören und sich darauf einlassen. Keine Musik für den Alltagsgebrauch, aber Musik die zur richtigen Zeit eine sehr angenehme Atmosphäre schafft. Von Langeweile keine Spur. Sehr spärlich instrumentiert, fiept, knarzt, kratzt und knistert es. Darüber umarmt / umgarnt Sylvians Stimme die Musik und Geräuschkulisse. Sylvian dürfte gerne auch mal wieder zum Pop seiner frühen Solowerke zurückkehren, solange komme ich aber auch gut mit diesem gelungenen und schönen Album über den Winter.

    --

Ansicht von 15 Beiträgen - 1 bis 15 (von insgesamt 23)

Du musst angemeldet sein, um auf dieses Thema antworten zu können.